גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סכסוך בין מודן לסטימצקי הוביל להורדת ספרי ההוצאה מהחנויות

הוצאת מודן-כתר במכתב לסופרים: "לאור עליית מחירי הנייר, פנינו לסטימצקי בבקשה להקטין במעט את אחוזי הרווח שנשארים אצלם. הגענו להבנות עם כלל לקוחותינו – למעט סטימצקי; הורדת הספרים מהחנויות היא בריונות בלתי נתפסת" ● סטימצקי לסופרים: "מודן מנסים להסיט את הקוראים אל רשת הספרים המתחרה שבבעלותם - על גבכם"

חנות ספרים של רשת סטימצקי בדיזנגוף סנטר בתל אביב / צילום: סיון פרג'
חנות ספרים של רשת סטימצקי בדיזנגוף סנטר בתל אביב / צילום: סיון פרג'

סכסוך בענף הספרים הוביל להורדת מאות אלפי ספרים מהמדפים בחנויות סטימצקי: הוצאת מודן-כתר שלחה מכתב לסופרים ולסופרות בו היא מעדכנת כי סטימצקי, רשת הספרים הגדולה בישראל, פינתה ספרים של מודן וכתר מהמדפים והחזירה אותם להוצאה.

"חשוב לי לעדכן אתכם לגבי הסיטואציה שאנחנו נתונים בה כעת ביחס לרשת סטימצקי", נכתב בפנייה לסופרים. "בשנתיים וחצי האחרונות, כתוצאה ממגפת הקורונה והמשבר הגלובלי שבא בעקבותיה, עלו מחירי הנייר בשיעור של למעלה מ-100%. נוסף על כך, אנחנו סופגים עליות כבדות במחירי הדפוס, הכריכה, הלוגיסטיקה ועוד. התוצאה היא שעלות הפקת הספרים הוכפלה.

"המצב בענף הספרים עד כה היה שכמעט כל הכסף ממכירת הספרים (60% -80% מההכנסות) נשאר ברשתות, ורק החלק הקטן (20%-40% מההכנסות) חוזר להוצאות הספרים ולתשלום התמלוגים לסופרים. לתנאים הכספיים של סטימצקי אין אח ורע בעולם. בעולם של פוסט-קורונה, המשמעות מבחינתנו היא מכירת הספרים במחירי הפסד.

"לאחר תקופה ארוכה שבה ספגנו וספגנו, פנינו לסטימצקי - כמו גם לשאר לקוחותינו - בבקשה להקטין במעט את אחוזי הרווח שנשארים אצלם. הגענו להבנות עם כלל לקוחותינו - למעט סטימצקי.

"לו סטימצקי היו נענים לבקשה, הסופרות והסופרים היו נהנים מכך באופן ישיר. מאחר שהתמלוגים נגזרים מהתקבולים (הכנסות) של ההוצאה, המשמעות של מה שאנחנו מבקשים להשיג היא עלייה לא מבוטלת בהכנסות הסופרים מתמלוגים.

"לא זו בלבד שסטימצקי דחו את הבקשה על הסף, למרות שלדבריהם הם מכירים בצדקת טענותינו - הם אף הורו בצעד בריוני וחד-צדדי לכל החנויות של הרשת ברחבי הארץ להוריד מאות אלפי ספרים של מודן וכתר מהמדפים. מדובר, כידוע לכם, בכותרים ידועים ואהובים של מיטב הסופרים בארץ ובעולם, בהם רבי-מכר ונכסי צאן ברזל של הספרות. הצעד של הורדת מאות אלפי ספרים מהמדפים תוך פגיעה בציבור הקוראים ובסופרים - אסור שיעבור בשקט.

"בימים הקרובים נצא בקמפיין פרסומי שמטרתו להעלות את מודעות הצרכנים למצב, על-מנת למנוע פגיעה במכירות ספרינו, ולהפנותם לרכישה בצומת ספרים, בחנויות הספרים העצמאיות ובאתרי הספרים השונים.

"בעיניי, זה המאבק של כולנו. למען חלוקה הוגנת של ההכנסות בין סטימצקי לבין ההוצאה והסופרים, למען מו"לות איכותית ומוקפדת וזכותם של סופרים להתפרנס בכבוד".

"פגיעה ישירה בסופרים, פשוט זרקו אותם מהחנויות"

צומת ספרים וסטימצקי מחזיקות בכ-70% משוק חנויות הספרים בארץ. חנויות פרטיות מחזיקות ב-30% הנותרים. מודן מחזיקה בשליש מהבעלות של צומת ספרים, שלה 96 סניפים ברחבי הארץ, והבעלים הנוספים הם כנרת זמורה ביתן דביר ואבי שומר, מנכ"ל הרשת.

במודן נשמעים מופתעים מההחלטה של סטימצקי להפסיק ולמכור את הספרים של ההוצאה, ומבהירים כי בכוונתם להגן על תגמולי הסופרים ולא להעלות מחירים לצרכן הסופי.

רוני מודן, מנכ"לית מודן-כתר, מסבירה כי "בקורונה מחירי הספרים יותר מהכפילו את עצמם. מחיר הנייר עלה ביותר מ-100%, ועלו גם עלויות הדפוס והכריכה. הגענו למצב שאנחנו מוכרים במחירי הפסד. החלוקה בינינו לבין סטימצקי זה 70% שהולך אליהם ורק 30% אלינו - מהם אנחנו אמורים לממן הכול: תמלוגים לסופרים, משכורות, עבודה.

"פנינו אליהם, כמו ללקוחות אחרים שלנו, במטרה לדבר על חלוקה אחרת של ההכנסות. על ההתחלה הם אמרו שהם מכירים את המספרים, ושהם יודעים שאנחנו צודקים. אין דבר כזה שהוצאה יכולה להתקיים עם 30% שנשארים בידיה. אבל ברגע האמת הם אמרו שלמרות שהם יודעים שאנחנו צודקים, הם לא מוכנים לקיים משא-ומתן, ושהם לא מוכנים לשלם 10 אגורות יותר.

"באותו היום הוציאו מכתב לכל הסניפים שלהם להסיר את הספרים שלנו ולהחזיר אותם אלינו חד-צדדית. יש לנו יותר מ-10,000 כותרים, מדובר במאות אלפי ספרים. זו פגיעה ישירה בסופרים שמדירים אותם, ומדובר על סופרים בולטים מכל הז'אנרים, פשוט זרקו אותם מהחנויות". 

מדובר בלא מעט ספרים וסופרים מוכרים, כמו ספרי הבישול של קרן אגם או לייזה פאנלים, ספרי הילדים של אמי רובינגר ודתיה בן דור, ספרים של סופרים כמו עמוס עוז, צרויה שלו, ג'ון גרישם סטיבן קינג, ג'פרי ארצ'ר, קן פולט, רובין שארמה, שרית ישי-לוי ומאות נוספים. 

"בריונות בלתי נתפסת" 

במודן ביקשו מסטימצקי לשנות את הסדר ההנחות על ספריה - שעמד עד כה על סך של 60%-80% - כך שמעתה יעמוד על 50-60%. בסטימצקי סירבו. "כולם רועדים מהם ומפחדים מהמשמעויות הכלכליות", אומרת מודן. "בשנים האחרונות יש תופעה חזקה של ספרים במימון המחבר. אנחנו לא עושים את זה בכלל. אנחנו מו"לות במלוא מובן המילה - אם אנחנו מאמינים בספר, אנחנו לוקחים הכול עלינו. כל ההכנסות שלנו הן אך ורק ממכירת ספרים. ומה שביקשנו לא היה הזוי".

"הכי קל להעלות מחיר לצרכן. אסור לעשות כזה דבר, לא כשכל הכסף נמצא בסטימצקי. יש הרבה הוצאות שהעלו מחירים, כי הן לא יכולות אחרת. עוד דבר שחשוב להגיד הוא שאם היו מקבלים את הבקשה שלנו, המשמעות היא שהסופרים היו יכולים לקבל עלייה יפה מאוד של 20%-30% בתמלוגים. לכן הסופרים מביעים תמיכה בצעד הזה. בצומת ספרים ובכל החנויות העצמאיות הגענו להסכמות, כולם הבינו את המצב.

"אנחנו לא מחפשים להתעשר, אלא לא להפסיד ולהמשיך לקיים מו"לות עצמאית ואיכותית. אנחנו לא מתכוונים להישבר. אנחנו מבינים את ההשלכות ואין לנו ברירה. אני לא חושבת שחנות ספרים יכולה להתקיים לאורך זמן בלי כל הספרים האלה. זו בריונות שהיא בלתי נתפסת להחזיר את כל הספרים. אז אנחנו יוצאים בקמפיין פרסומי השבוע שמטרתו ליידע את הציבור ולעדכן איפה ניתן לקנות את הספרים שלנו - בכל מקום שאינו סטימצקי". 

לא הסכסוך הראשון 

לא מדובר בסכסוך ראשון בין מודן לסטימצקי. גם ב-2018 וב-2015, בעקבות סכסוכים בין השתיים, הורידה סטימצקי את הספרים מהמדפים, אולם בסופו של דבר הצדדים הגיעו להסכמות.

הוצאת מודן נוסדה ב-1970 על-ידי עודד ושולה מודן, וב-2016 רכשה את הוצאת כתר ספרים. מודן נחשבת לאחת מהוצאות הספרים הגדולות בישראל, ובאמתחתה שורה של רבי-מכר לצד יותר מ-10 אלף ספרים. הוצאת מודן שותפה בהוצאות אריה ניר, עגור, חרגול, אוקיינוס (סדרת הרפתקה), הכורסה וקרפד (גיל חובב) וכן מפיקה ומשווקת את ספרי משרד הביטחון-ההוצאה לאור (בהם גם ספרי האוניברסיטה המשודרת). מודן מפעילה מערך שיווק והפצה עצמאי, וספריה נמכרים ברשתות הספרים (בהן שולטות סטימצקי וצומת ספרים), חנויות הספרים העצמאיות ובאתרים שונים באינטרנט.

סטימצקי היא אחת מרשתות הספרים הגדולות בישראל. נכון להיום מוחזקת הבעלות בסטימצקי, אשר מפעילה 150 סניפים, בידי קבוצת משקיעים בראשות אייל גרינברג, בנה של יפית גרינברג (ג. יפית) ז"ל, המחזיק ב-37.5% מחברת אבן החכמים, שלה 90% ממניות סטימצקי. 10% הנותרים מוחזקים בידי הוצאת משכל ידיעות ספרים. אייל גרינברג הוא דירקטור באבן החכמים ובסטימצקי, שבה הוא גם משמש כמנכ"ל. בעלי מניות נוספים הם אשת העסקים עפרה מיתר, המוציא לאור אבנר פחימה ורו"ח גידי הירש. 

סטימצקי: "מופת של צביעות והיתממות" 

שעות ספורות לאחר שנשלח מכתבה של מודן, נשלח מכתב נוסף לסופרים ולסופרות, והפעם ממנכ"ל סטימצקי אייל גרינברג. "בשבועיים האחרונים אתם מצויים בלבה של 'מחלוקת מסחרית', הפוגעת - קודם כל ולפני הכול - בכם. הדבר מצער אותי מאוד, ועל כן בחרתי לפנות אליכם במכתב אישי", כותב גרינברג.

"כפי שאתם ודאי יודעים, גם רשת סטימצקי נתונה במקביל תחת מתקפה צינית של רוני ועודד מודן, הבעלים של הוצאת מודן, בה בחרתם לפרסם את ספריכם. רוני ועודד מודן הם מו"לים חזקים ומבוססים, שרכשו אך לפני שנים ספורות בסכום עתק ובמזומן - 26 מיליון שקל, סכום שאף גוף אחר בתעשייה לא יכול היה לשלם - את הוצאת כתר (שנבלעה מאז בתוך מודן), מו"ל המחזיק בבעלותו כ-33% מרשת צומת ספרים המתחרה. רוני ועודד מודן הם גם הבעלים של רשת באג המצליחה, אך כל אלה אינם מספיקים להם: עתה הם מנהלים מלחמה אגרסיבית, מניפולטיבית ומתחסדת כדי לחזק את ערוצי ההפצה המצויים בבעלותם, תוך שהם מחזיקים בכם - סופרי המקור - כבני-ערובה. 

אייל גרינברג / צילום: יוסי כהן

"טובת הסופרים לא עומדת לנגד עיניהם של עודד ורוני מודן. יצוין כי בנושא זה הם לפחות עקביים. מודן הובילה את המאבק נגד חוק הספרים, שתכליתו הייתה שיפור תקבולי היוצרים. עתה, במכתב שהוא מופת של צביעות והיתממות, שוב מתחבאים המודנים מאחורי גבם של הסופרים, הפעם כדי להטות את קוראי הספרים אל רשת הספרים המתחרה המצויה בבעלותם.

"יצוין כי הוצאת מודן עושה משך שנים כל שביכולתה כדי לפגוע ברשת סטימצקי: עם רכישת סטימצקי מידי קרן מרקסטון ניסו עודד ורוני מודן לקחת את רשת סטימצקי לפירוק. ניסיון נוסף ארע לפני שלוש שנים, אז נקטה מודן מהלך דומה לזה הנוכחי, אספה את ספריה מחנויות סטימצקי (שוב, על גבכם), על אף שהוצעו לה התנאים המקובלים בשוק, הזהים לתנאי הרשת שבבעלותם - צומת ספרים.

"בכל פעולות אלה מציגים מודן נרטיב כוזב, לפיו סטימצקי היא הענק החזק, בעוד מודן היא החלש. האמת מורכבת בהרבה: אחוזי הרווח של סטימצקי ממכירת הספרים נמוכים, וההיענות לדרישותיה של מודן הייתה מעבירה את הרשת להפסד מיידי, זאת משום שמרבית ההנחות שניתנות לרשת על-ידי המו"לים מתגלגלות אל הצרכן, ולא אל הרשת עצמה.

"חשוב שתדעו: גם בעת המחלוקת הנוכחית הוצע למודן להשאיר את ספריה ברשת ולנהל משא-ומתן במקביל. אלא שמודן לא רצו לנהל משא-ומתן, אלא הציבו אולטימטום וסירבו לכל הידברות. כתוצאה מכך נאספו ספרי ההוצאה מכל חנויות סטימצקי.

"סטימצקי הייתה ותמשיך להיות בית לספרות מקור ולסופרים, והפסקת הפעילות בכל חנויות סטימצקי היא לטעמנו הפרה של החוזה העומד בבסיסו של כל הסכם התקשרות בין הסופר לבין המו"ל שלו. הדבר מכוון גם לגבי ספרי מודן בחו"ל, כמובן, המופתעים לגלות כי ספריהם אינם מוצגים ביותר מ-140 חנויות בישראל, לרבות חנויות הנתב"ג.

"אני מנצל מכתב זה כדי לפנות אליכם ולהתחייב כי כל סופר של מודן שירצה להפיץ את ספריו ישירות או באמצעות צד שלישי לסטימצקי, יתקבל בזרועות פתוחות.

"ועניין אחרון: עליית מחירי הנייר אכן אמיתית, ולכן סטימצקי מיוזמתה נתנה כתף והורידה את אחוזי ההנחה לכלל המו"לים בישראל. הקשיים של המו"לים הם גם הקשיים שלנו, אך זה אינו המקרה של רוני ועודד מודן. הם משתמשים בעניין התייקרות הנייר כמנוף לשיפור עמדות - ניסיון ציני לחזק את רשת הספרים שבבעלותם. מה מאכזב לגלות שהניסיון הזה פוגע בכם ונעשה על גבכם. שום מחלוקת בין מול לבין רשת חנויות ספרים אינה צריכה להתנהל על גבם של הסופרים".

עוד כתבות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

ירידות קלות בוול סטריט; מטא יורדת בכ-1% לקראת הדוחות

הנאסד"ק יורד ב-0.1% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

נטפליקס אכזבה וטסלה הפתיעה: מה צפוי הלילה בדוחות מטא?

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● האנליסטים אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך גם חוששים מגידול בהוצאות החברה בתחום הבינה המלאכותית

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס