גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האויב הכי גדול של שוק המניות: מה חושבים גילעד אלטשולר ורועי ורמוס על מצב השווקים

בורסת ת"א עברה לתשואה חיובית מתחילת השנה, לאחר זינוק של 16% מהשפל בחודש יוני ● אלטשולר: "האויב מספר אחת של שוק המניות זה לא המיתון; ברגע שאין אלטרנטיבת השקעה נורמלית למשקיעים, הם חוזרים למניות" ● האם השלב הבא הוא ירידה באינפלציה ולחץ להתחיל להוריד את הריבית?

אורי קרן, גילעד אלטשולר, אורי גרינפלד, רועי ורמוס / צילום: יח''צ, איל יצהר, רמי זרנגר, שלומי יוסף
אורי קרן, גילעד אלטשולר, אורי גרינפלד, רועי ורמוס / צילום: יח''צ, איל יצהר, רמי זרנגר, שלומי יוסף

הבורסה בת"א החלה את שבוע המסחר ברגל ימין, וזאת לאחר שבשבוע החולף זינק מדד ת"א-35  ביותר מ-5%. בכך השלים מדד הדגל המקומי מהפך שכלל עלייה של 16% מהשפל של אמצע חודש יוני, מחיקת הירידות מתחילת השנה ומעבר לתשואה חיובית של כ-3% ב-2022.

מה מסתתר מאחורי מסע הרכישות הבלתי נגמר של אלקטרה 
ניתוח טכני: S&P 500 יוצא מאזור המומנטום השלילי

השינוי החד בת"א מגיע על רקע מפנה דומה בבורסות האמריקאיות, שקובעות את הטון בשוקי המניות בעולם, כאשר בין המנועים לעליות האחרונות היו נתוני האינפלציה לחודש יולי בארה"ב, שהיו נמוכים מהתחזיות. למרות שמתחילת השנה נמצאים המדדים המובילים של הבורסה האמריקאית עדיין בטריטוריה שלילית, הם כבר מחקו חלק ניכר מהמפולת שרשמו מתחילת השנה. 

בכנס תחזיות של חברת קרני פמילי אופיס שהתקיים בשבוע שעבר, התייחס גילעד אלטשולר, מנכ"ל משותף, מייסד ובעלים של אלטשולר שחם , לתהפוכות בשוק המניות. אלטשולר טען, כי "האויב מספר אחת של שוק המניות זה לא המיתון. לפני שנתיים באה הקורונה, בהתחלה השוק צלל ולפני שידענו מה קורה, הוא טס לשמיים. למה? בגלל האלטרנטיבה.

מימין: רועי ורמוס, דייב לובצקי, אורי קרן, גילעד אלטשולר ודרור קרני בכנס של קרני פמילי / צילום: יעל צור

"אף אחד לא מוכן ללכת לבנק לקבל פרומיל של אחוז ריבית לשנה. כולם רוצים להרוויח ולא משנה מה הסכנות. כל זמן שהתשואות הארוכות (באג"ח ל-10 שנים של ממשלת ארה"ב, ח"ש) לא פורצות את התשואה של 3% בשנה, שוק המניות ימשיך לצעוד קדימה. ברגע שאין אלטרנטיבת השקעה נורמלית למשקיעים, הם חוזרים למניות".

לדברי אלטשולר, "אין תחליף לעסקים טובים, לחברות שצומחות. יש המון כסף בעולם ומעט מאוד עסקים טובים. בסופו של דבר, כל הגופים המוסדיים בישראל, בדיוק כמו האמריקאיים, יגיעו לממוצע שיעור החזקה של 60% במניות בתיק הפנסיוני. אנחנו עדיין לא שם - אבל נגיע לשם. ריביות ריאליות אף אחד לא רואה".

הוא ציין עד כמה מתעתעת הריבית שמקבלים כיום בבנקים, בשל האינפלציה. "כשמקבלים 3% בשנה, נומינלי זה נחמד, אבל זו ריבית ריאלית שלילית. זה לא כמו פעם, צמוד פלוס. חברות בתחומי נדל"ן או מזון מעלות מחירים, ובסופו של דבר החברות האלה כן צמודות למדד באיזשהו מקום, אז אני חושב שצריך להחזיק מניות".

האינפלציה בישראל לא שחקה את הכנסת הצרכן כמו בעולם

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות, מציין בשיחה עם גלובס כי ישנם שני גורמים מרכזיים המשפיעים על תל אביב: "האחד הוא ההשפעות מהשווקים שמעבר לים והשני הוא היתרונות של הבורסה המקומית. המצב הכלכלי בארץ טוב מאשר בארה"ב ובוודאי ביחס לאירופה. האינפלציה בישראל לא שחקה את הכנסת הצרכן כמו בעולם. ייתכן שבגלל שענף ההייטק כאן עדיין 'סוחב' את המשק, למרות העצירה המסוימת שלו, נרשמו כאן נתוני צמיחה שהם טובים יחסית".

גרינפלד מוסיף ומציין כי "בגלל שהאינפלציה כאן יותר נמוכה, ברור לכולם שהריבית במשק לא תגיע ל-4%, וזה גם מוסיף לאטרקטיביות של שוק המניות המקומי. בסיכומו של דבר, אפשר להגיד שהחלק הקשה ביותר מאחורינו", סבור גרינפלד. "ממצב של ציפייה לסטגפלציה, קרי מיתון עמוק ואינפלציה בו זמנית, כיום ברור שהמצב הזה לא סביר. אנחנו רואים אינפלציה שהגיעה להאצה מצד ההיצע: שרשרת האספקה, מחירי הנפט והמזון וכיו"ב, וכל הדברים האלה מתחילים להירגע.

"עדיין יש אינפלציה מצד הביקוש, כי שוק העבודה נותר חזק. כשהריביות שעלו יקררו קצת את שוק הריבית, גם האינפלציה מצד הביקוש תרד. הריבית צפויה לעלות בחודשים הקרובים, אבל נראה שבתחילת 2023 העליה בריביות תיעצר. המגמה קדימה חזרה כנראה למעליות".

דודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון / צילום: אורן דאי

דודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון מוסיף כי הבורסה התל אביבית, "ניזונה ממה שקורה בעולם בשבוע האחרון, כאשר המגמה החיובית התחילה עוד באמצע יוני. השבוע היו נתוני מדד המחירים לצרכן (בארה"ב) שגרמו למשקיעים לאופטימיות ומחשבה שאולי האינפלציה מתחילה לרדת. לכן המשקיעים מעריכים שייתכן והבנק הפדרלי יבצע פחות העלאות הריבית ממה שתכנן".

עם זאת הוא סבור שהעליות החדות בשוק המניות היו אולי מוגזמות: "יכול להיות שהשוק לוקח קצת הימור, כי מדובר בנתון אחד (לגבי האינפלציה) וקשה לקבוע סופית האם היא באמת מתחילה לרדת. הייתי אומר שרמת הסיכון בשווקים גדלה לאור העליות האחרונות בבורסות. אחת מנורות האזהרה בשוק האמריקאי כיום היא הריביות לטווח קצר (בשוק החוב) שגבוהות יותר מאלה לטווח הארוך. המשמעות היא שהשוק מגלם ציפייה גבוהה למיתון".

"השוק החליט שמפה האינפלציה רק תרד"

"השוק משנה את דעתו בתדירות גבוהה, וזה מקור משמעותי לתנודתיות גם באג"ח וגם במניות", אמר אורי קרן, מנהל ההשקעות הראשי של מור בית השקעות בכנס של קרני פמילי אופיס. קרן ציין כי "בעוד שברבעון הראשון השנה הסיפור היה חשש מאינפלציה שתישאר גבוהה לאורך הרבה זמן, אחר כך השוק שינה את דעתו והגיע למסקנה, לפני חודש, שהסיפור של האינפלציה מאחורינו, ושמפה היא רק תרד.

"הדאגה העיקרית של השוק הייתה האם בגלל העלאות הריבית הכלכלה העולמית תיכנס למיתון או לא? מנתוני המאקרו האחרונים השוק שוב משנה את דעתו, וחושב שלא נחווה אינפלציה לזמן ארוך. הדילמה היא עד כמה תהיה הירידה באינפלציה? האם תהיה משמעותית ונחזור לאינפלציה של 3%-4%, או האם ניתקע על אינפלציה יותר גבוהה של 5% בארה"ב לאורך זמן, ואז הנזק לכלכלה יהיה הרבה יותר משמעותי".

 

רועי ורמוס, שותף מנהל בקרן הגידור נוקד, ומי שהיה בעברו מנכ"ל בית ההשקעות פסגות, מוסיף כי "המפולת בחודשים האחרונים נבעה משילוב קטלני של מחירים מנופחים (בבורסות, ח"ש). הייתה קפיצה חזקה באינפלציה, שהיא האויב הגדול לשווקים, והעלאת הריבית שהובילה להאטה.

"צריך להחליט ממה אנחנו יותר חוששים: אני חושב שצריכים לפחד יותר מאינפלציה וריביות גבוהות מאשר מסבב של מיתון. השלב הבא הוא שנראה התחלה של ירידה באינפלציה, סימני האטה ולחץ על הנגידים להתחיל להוריד את הריבית. שוק האג"ח מתחיל לצעוק את זה, למניות הרבה יותר מפריעה אינפלציה וריבית גבוהה".

בהקשר של שוקי המניות, ציין אורי קרן כי "בניגוד למשברי העבר, הסיבה להאטה הכלכלית (שלא ברורה עדיין מידת עוצמתה, ח' ש') היא פעילות אגרסיבית של בנקים מרכזיים לעצירת האינפלציה. המומנטום בחברות ההייטק האט ובארה"ב יש סבבי פיטורים והשפעה מסוימת על מחירי הנדל"ן. בנוסף, חברות נותנות תחזיות לא טובות לרבעונים הבאים".

קרן ציין כי הוא אופטימי לגבי שיפור במצב הכלכלי בשנה הבאה, הבורסות בעולם לדבריו "עברו תיקון, כאשר בישראל התיקון היה זניח. התמחור כעת הופך לקצת יותר אטרקטיבי, ובשנה הבאה יבשילו התנאים לשוק הון יותר חיובי למשקיעים. לטווח ארוך, אני כן אופטימי ולא חושב שאנחנו בשפל קיצוני. כל הסיפור תפס את הכלכלה בסיטואציה טובה יחסית עם צמיחה חזקה ואבטלה נמוכה".

"התחזקות השקל תומכת בייצוב המחירים"

מה צפוי לנו בזמן הקרוב בארץ? רזניק: "ביום שני (15.8) יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש יולי שאמור לעלות בכ-0.6%. ברור שנתון נמוך מזה ייתן אופטימיות לגבי קצב העלאת הריבית בישראל. ההערכה הנוכחית היא שהריבית תעלה ב-0.5% בהחלטת הנגיד בשבוע הבא".

רזניק מוסיף גם כי השקל התחזק מאוד בשבועות האחרונים, נתון שתומך בייצוב מחירים: "השקל חזר לרמת השיא שלו מול סל המטבעות. במחצית הראשונה הוא נחלש בכ-10% מול הסל, ובחודש וחצי האחרון הוא מחק את כל הירידה הזו. גם זה יכול לדחוף להעלאות ריבית יותר מתונות מצד בנק ישראל בהמשך".

בין הסיבות שמחזקות את השקל נמצאת התאוששות סקטור מניות הטכנולוגיה בבורסות. "השקל מאוד מתואם עם מה שקורה עם שוקי המניות בעולם, בדגש על מדד הנאסד"ק. ההתחזקות של האחרון היא זו שנתנה כאן רוח גבית מאוד חזקה לשקל. כיום למשל השקל ברמת שיא של כל הזמנים מול האירו, ושיא של 30 שנה מול הליש"ט".

עוד כתבות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6%, ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

משפחות החיילים החטופים לפני הפגישה עם נתניהו: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו" • פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • סנטקום: השמדנו 4 כטב"מים ארוכי-טווח של החות'ים • עדכונים שוטפים

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס