גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איזנקוט בנאומו הפוליטי הראשון: "גמלה בליבי ההחלטה שלא לשבת מהצד"

שעות ספורות אחרי שהוכרז על האיחוד בין השניים, יו"ר "המחנה הממלכתי" בני גנץ, שר המשפטים גדעון סער והרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט קיימו מסיבת עיתונאים ● איזנקוט התייחס בנאומו הראשון לצורך בתיקון חוק הלאום ואמר כי "אני מאמין שמדינת הלאום של העם היהודי חייבת להבטיח שוויון מלא לכל אזרחיה ללא הבדל דת, גזע ומין" 

הרמטכ''ל לשעבר גדי איזנקוט / צילום: גלעד קוולרצ'יק
הרמטכ''ל לשעבר גדי איזנקוט / צילום: גלעד קוולרצ'יק

אחרי האיחוד - הצהרה: יו"ר "המחנה הממלכתי" ושר הביטחון בני גנץ כינס הערב (א') מסיבת עיתונאים יחד עם השותף החדש, הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט. גנץ פתח באיחולי החלמה לפצועים בפיגוע הבוקר בעיר העתיקה בירושלים ואמר "ראשית, אנחנו ביום קשה אחרי פיגוע ירי בירושלים. כולנו מייחלים ומתפללים להחלמתם המלאה של הפצועים. אני מבקש להביע הערכה לכוחות הביטחון על הפעולה המהירה שהביאה את המחבל להסגיר את עצמו. נמשיך לפעול מול הטרור בכל זירה, בכל האמצעים". 

■ הסקר שיצר את ברית הרמטכ"לים: כך הצליח גנץ לשכנע את איזנקוט לחבור אליו
הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט יורד מהגדר: מצטרף לגנץ ולסער 

גנץ התייחס לרשימה המאוחדת ואמר "אנחנו יוצאים לדרך עם 'המחנה הממלכתי' - ממשיכים בדרך חדשה. זהו המשך ישיר למה שכחול לבן על כלל חבריה מסמלת מיום היווסדה. המשך ישיר לאופן שבו גדי, גדעון ואני רואים את פניה של מדינת ישראל. גדי שמצטרף אלינו, ביחד עם מתן כהנא וחברים נוספים שיהיו חלק מהסיעה המאוחדת הוא לא רק מפקד עתיר זכויות, הוא אדם עתיר ערכים שעמד במבחנים הקשים ביותר בחברה הישראלית, וצבר ניסיון מחקרי, עסקי וחברתי".

"ביחד נפעל להוציא את העגלה הפוליטית מהבוץ"

"גדי ואני מכירים שנים רבות, לחמנו שכם אל שכם, שירתנו את מדינת ישראל ועם ישראל בשדה הקרב - ואני גאה לשתף איתו פעולה בשדה הפוליטי, למען אותן המטרות", הוסיף גנץ. "האומץ של גדי, היסודיות שלו, והאמונות שלו הם שהביאו אותו לכאן. בחרנו ללכת יחד, אחרי שיח ארוך של תוכן, מטרות וכוונות. ביחד נפעל להוציא את העגלה הפוליטית מהבוץ אבל לא פחות חשוב - ננווט אותה הלאה ליעדים הלאומיים שלנו.

"אנחנו בוחרים להתאחד כדי לבנות את הכוח של צה"ל מול כל האתגרים, לצמצם את הסכסוך בינינו לבין הפלסטינים ולחסום היתכנות להפיכתנו למדינה דו-לאומית. אנחנו בוחרים להתאחד כדי לשמור על שלטון החוק, ולטפל במשילות, ביוקר המחיה ובפערים בחינוך. אלו שמכירים אותי, יודעים שאני אדם מסורתי ולצד האמונה באל, אמרתי כבר שהדת השנייה שלי, האזרחית, היא הממלכתיות".

כמו גנץ ב-2019, גם איזנקוט התייחס בנאומו הראשון לחוק הלאום

לאחר גנץ עלה איזנקוט לנאום את נאומו הפוליטי הראשון במערכת הבחירות לכנסת ה-25. "במשך 41 שנים שירתתי את מדינת ישראל כלוחם וכמפקד. הייתה לי הזכות לעמוד בראש צה"ל ולהיות חלק משרשרת המפקדים שבונים את כוחה הצבאי ועוצמתה הייחודית של ישראל. מדינת ישראל נקלעה באחרונה למשבר פוליטי ולחוסר יציבות שנמשך לאורך שנים ופוער קרע עמוק בלב החברה. לאחר שהסתיימה תקופה הצינון המלאה הקבועה בחוק, גמלה בליבי ההחלטה שלא לשבת מהצד - אלא לעשות מעשה ולהצטרף למסגרת פוליטית ממלכתית, שתהווה בסיס לממשלה רחבה ויציבה לאורך זמן".

כמו גנץ ב-2019, גם איזנקוט התייחס בנאומו הראשון לצורך בתיקון חוק הלאום ואמר כי "אני מאמין שמדינת הלאום של העם היהודי חייבת להבטיח שוויון מלא לכל אזרחיה ללא הבדל דת, גזע ומין. לפעול להגדרת וחיזוק האינטרסים הלאומיים שלה ועוצמתה הביטחונית לאורך שנים. למנוע איומים של איראן ושלוחיה. לקדם מדיניות פעילה כדי לחסום התפתחות של מדינה דו-לאומית שתהווה סכנה למפעל הציוני ולחתור מתוך עוצמה לשלום עם שכנינו".

לדברי איזנקוט, "מאז שחרורי מצה"ל נפלה בחלקי הזכות לפעול במגוון דרכים לחיזוק חוסנה החברתי של מדינת ישראל. פגשתי את ישראל היפה, הערכית ששמה את הערבות ההדדית לפני כל ערך אחר. אך לא די ביוזמות חברתיות. עלינו לפעול לפתרון בעיות יסוד חברתיות - מיוקר המחיה ויכולת החיים של ילדינו ונכדינו במדינה ועד המשילות והמצב בכבישי ישראל. אני רואה בחברי בני גנץ, שזכיתי לשרת לצידו ותחת פיקודו תקופה ארוכה, האדם המתאים ביותר להוביל את המחנה הממלכתי והרעיונות שהוא מבטא".

יו"ר תקווה חדשה ושר המשפטים גדעון סער הוסיף: "אנחנו פונים היום לכל עם ישראל עם בשורה חשובה במערכת הבחירות הזו, אבל גם לימים שאחרי. התנועה הזו שעושה את הצעד הראשון, אינה רק מהלך טכני אלא מהלך עמוק לביסוס כוח פוליטי של כלל ישראל. התנועה הזו יכולה להיות ותהיה לכל מי שתהיה נאמן לכל הערכים המקוריים של התנועה הציונית לכל גווניה. היא תהיה בית לכל אזרחי ישראל, ללא הבדלי דת ועדה. בית דמוקרטי ויחתור לאחדות העם. את גדי הכרתי למעלה מ-20 שנה, ניסיתי להביאו לחיים הפוליטים בבחירות הקודמות, ואני שמח שהצלחנו".

"לא רוצה לדבר על נתניהו הערב"

לשאלת העיתונאים על העיתוי שבו הצטרף השיב איזנקוט: "מבחינתי לא השתנה שום דבר, אלא האמונה שלי שהמחנה הממלכתי בראשות בני גנץ יגיע להישג דו ספרתי שיאפשר לו להקים ממשלה רחבה ויציבה עם כל המפלגות הממלכתיות והציונות ויוביל בארבע שנים הבאות את ישראל באופן ממלכתי, מחבר ומאחד. מה שהיה חסר ב-3-4 שנים האחרונות. זו הדרך לצאת מהמיצר".

בהתייחסות לנתניהו אמר "לגבי שאלת ראש הממשלה לשעבר, כיהנתי תחת ממשלתו. לא רוצה לדבר עליו הערב. אני רוצה לנקוט נקיטת עמדה ערכית שבעיניי איש ציבור, לא משנה אם הוא במועצה אזורית או בממשלת ישראל, לא יכול להתמודד לתפקיד ציבורי עם כתבי אישום. זה לא בנורמות שאנחנו רוצים לעצמנו כמדינה דמוקרטית שומרת חוק".

סער השיב לשאלת העיתונאים על פערים בתפיסות המדיניות בין סער לאיזנקוט: "הגענו להבנה על תוואי היחיד הרלוונטי שמתאים למדינת ישראל בטווח הזמן שנראה לעין. בטווח הזה זה לא נושא של הקמת מדינה פלסטינית. הדרך הרלוונטית היחידה לפעול באופן שהולם את האינטרסים המדיניים והביטחוניים של מדינת ישראל זו דרך של צמצום הסכסוך, נציג את הרעיון הזה בהמשך בצורה יותר מפורטת. לתפיסה הזו אנחנו שותפים, היא מבוססת בעיקרה על הרחבת המשמעות של האוטונומיה והממשל העצמי של הפלסטינים בשטחי יהודה ושומרון".

על ההחלטה להיכנס לחיים הפוליטיים השיב איזנקוט: "זה מימוש אחריות ושליחות, ואני בא לשנים ארוכות ולא לתקופה קצרה. אבל אני משוכנע שהקו שאנחנו מובילים יאחד את החברה הישראלית ויביא לניצחון".

על התפקיד בו יישא איזנקוט השיב גנץ ברמז: "אין ספק שגדי יכול לתרום בצורה מגה משמעותית, ולא רק בתחומי הביטחון. גם תחומים חברתיים ולאומיים בכלל. הוא יכול להוביל. אני מתכוון להוביל את המרכז הממלכתי לניצחון, להיות זה שמרכיב את הממשלה בשיתוף מפלגות רבות אחרות וגדי יישא תפקיד ביטחוני מעל לכל צל של ספק".

מהליכוד נמסר בתגובה: "גדי איזנקוט הצטרף למפלגה שלא יכולה להקים ממשלה, מחרימה חצי עם ותוביל אותנו לבחירות שישיות. רק הליכוד יכול להקים ממשלה לאומית יציבה שתמנע סבב בחירות שישי ותחזיר את ישראל ליציבות".

עוד כתבות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר