מע"ץ-מינהל התכנון: חפש את האשם

המתח הקבוע בין גופי התחבורה ומינהל התכנון התפוצץ לאחרונה סביב התמשכות ההליכים

המתח בין מינהל התכנון לבין גורמי התחבורה ומע"ץ הוא סוד גלוי. בין הצדדים התגלעו לא פעם ויכוחים מרים, ולעיתים היריבות הופכת אפילו להיות אישית. לאחרונה, בעקבות פרסום במוסף זה של האשמת משרד התחבורה "מינהל התכנון הוא המכשול העיקרי של פרויקטים תחבורתיים" ( 14.4), הוצתה שוב החזית.

תומר גוטהלף, עוזר למנהל מינהל התכנון, כתב מכתב ביקורתי על פרסום הידיעה. מנהל אגף בכיר לתכנון מוקדם במע"ץ, משה עובד, הגיב והפיץ את מכתב התגובה לאותה רשימת תפוצה: משרד התחבורה, משרד הפנים, משרד ראש הממשלה. להלן עיקרי הטענות.

גוטהלף כותב: "קידומה של תוכנית המוסד תכנון תלויה בראש ובראשונה ביזם התוכנית ודרך טיפולו בה. למרבה הצער, טיפול מע"ץ בתוכניותיו מתנהל בעצלתיים ותוך ראיית השיקולים ההנדסיים בלבד ותוך התעלמות כמעט מוחלטת מכל שיקול אחר ובהם שיקולים של השתלבות עם תוכניות לבניה למגורים, שיקולים סביבתיים שיקולים של חסכון בקרקע וכיוב' שאף עליהם אמונים מוסדות התכנון".

עובד כותב כך: "לצערי, עלי לציין כי הליכי האישור הסטטוטורים של מרבית הדרכים נמשכים שנים אורכות ולעיתים למעלה מ-20 שנה. מע"ץ מקדמת תוכניותיה בראייה אורבנית כלכלית ולא כטענתך בראיית השיקולים ההנדסיים בלבד. שיקול של חסכון בקרקע והשתלבות עם תוכניות בנייה למגורים הם ביסודן של תוכניות הדרכים בתכנון מע"ץ".

הכתבה התייחסה להתנהלות מינהל התכנון לגבי ארבע תוכניות כבישי הרוחב.

על כביש 57 כותב גוטהלף, כי מע"ץ מסרב להפנים, שאחד מתפקידיה החשובים של מערכת התכנון הינו לבחון בדיון ציבורי פתוח ושקוף על מנת להביא לתכנון מיטבי. עובד כותב: המגעים לקידום הכביש החלו לפני 7 שנים, התוכנית שונתה לבקשת מתכנני המחוז במינהל התכנון בלי סוף. עד עצם היום הזה התוכנית לא הופקדה בפועל.

כביש 531, כותב גוטהלף, הוא דוגמא מצוינת לטיפול הכושל של מע"ץ בתוכניותיו. לדבריו, מע"ץ לא הגישה את התוכנית בסטנדרט הנדרש, העיכוב נובע מאי הכללת קווי הבניין של הדרך בתחום הקו הכחול של התוכנית על ידי מע"ץ. עובד בתגובה: "לו מינהל התכנון היה לומד את הפרויקט מלכתחילה, היתה התוכנית מתאשרת לפני יותר מ-5 שנים. טיפולכם הכושל בגלל חוסר היכולת למצות את כל הערותיכם מראש בהליך תקין". במשרד הפנים, באמצעות גוטהלף, מציינים: "בנוסף, ניתן להפנות את תשומת הלב לכך, שבחלק בלתי מבוטל של המקרים מע"ץ מהווה מכשול בדרך לאישורן של תוכניות של יזמים ציבוריים ופרטיים. כך למשל הגישה מע"ץ התנגדות לתוכנית משרד השיכון להקמת 3500 יח"ד על שטח מחנה כורדני .

עובד מגיב: "מע"ץ מעולם אינה מהווה מכשול לתוכניות של יזמים פרטים ציבוריים ובמיוחד לא מכשילה פרויקטים לאומיים. זהו מתפקידה של מע"ץ להתריע שלא ניתן לאשר בנייה של 3500 יח"ד ללא נגישות סבירה במתחם כורדני".

גוטהלף, מנגד, מסיים בנימה תוקפנית : "ראוי לו למשרד התחבורה, שלפני שהוא עוסק בהדלפות מגמתיות של מכתבי השמצה, שהמושמצים אף לא כותבו להם, שיעשה בדק בית רציני". בנוסף מוחה גוטהלף על "צורת העבודה העיתונאית של הכתבת, המפרסמת השמצות חסרות בסיס..".