134.5 שקל - המחיר של בילוי משפחתי במשחק כדורגל

"מדד הגרעינים" של "גלובס": כרטיס למבוגר ולילד, 2 שקיות גרעינים ו-2 כוסות קולה - זה מה שצורכים בממוצע צופים מזדמנים במשחק כדורגל ; כמה זה עולה, מי גובה הכי הרבה, והאם באמת בפריפריה יותר זול?

שבת בצהריים, חזרתם מפיקניק משפחתי והילד פתאום מפתיע אתכם: "אבא, למה אתה לא לוקח אותי אף פעם למשחק כדורגל?". כן, אתם אוהבים את המשחק הזה, אבל מנוי יש לכם רק לעיתון ולכבלים. אתם בכל זאת מציצים באינטרנט ומגלים שיש משחק של ליגת העל במגרש שנמצא במרחק נסיעה סביר מהבית. תוך שניות אתם מחליטים לשמח את הילד ומודיעים לו ולאישה: "אנחנו נוסעים לראות משחק". אבל רגע, כמה בעצם יעלה לכם הבילוי הזה? הרי כשהולכים למשחק לא מוציאים כסף רק על כרטיס, נכון?

לכן החלטנו ב"גלובס" לייסד את "מדד הגרעינים" - מודל המשקלל את כל הפרמטרים המרכזיים שעליהם מוציאים כסף כשהולכים למשחק כדורגל. המטרה: לחשב כמה תוציאו בממוצע על בילוי של שבת אחרי-הצהריים במגרשים. וכמובן גם כדי לבדוק מי הקבוצה שגובה הכי הרבה מצופים מזדמנים, ועשויה בדרך זאת להרחיק חובבי כדורגל פוטנציאלים.

איך חושב המדד? פשוט מאוד. יצאנו מנקודת הנחה שצופים מזדמנים במשחק כדורגל הם בדרך כלל מבוגר וילד. הוספנו לכך הוצאות נלוות של השניים - שתי כוסות קולה ושתי שקיות גרעינים. עם זאת, התעלמנו משני פרמטרים מרכזיים - חנייה והוצאות דלק. הסיבה: בכל מגרשי ליגת העל יש חנייה בחינם, ומי שלא מוצא מקום יכול בקלות לחנות ברחובות הסמוכים. דלק הוא כמובן פרמטר שתלוי במרחק הנסיעה לאצטדיון, ולכן החלטנו לכלול אותו בסל ההוצאות המשתנות שאינן כלולות במדד. למשל ארוחת צהריים, או ארטיק לילד.

אחרי שאספנו את הנתונים מ-12 קבוצות ליגת העל, שקללנו אותם וקיבלנו את "מדד הגרעינים" שעומד השנה על 134.5 שקלים. הסכום הוא בעצם העלות המשפחתית הממוצעת לצפייה חד פעמית במשחק כדורגל בליגת העל.

אנחנו כמובן לא ממציאים כאן משהו חדש. בארה"ב קיים מאז שנת 2001 "המדד המשפחתי" של ליגת הבייסבול האמריקנית (MLB), המשחק העממי של אמריקה, שעומד נכון לסוף עונת 2007/2008 על 192 דולר. אלא ששם הוא מחושב לפי 4 כרטיסים למשחק, כרטיס חנייה לרכב, 2 כוסות בירה, 4 כוסות משקה קל, 4 נקניקיות, 2 תוכניות של המשחק ו-2 כובעים. ישראל זה כמובן לא ארה"ב. כאן לא מוציאים על משחק מה שמוציאים שם, ובטח שלא הופכים צפייה בכדורגל לבילוי משפחתי. לכן גיירנו את המדד.

המסחטה של הפועל

מה עוד גילנו כשחישבנו את המדד? למשל שהפועל ת"א היא הקבוצה שגובה הכי הרבה כסף מצופים מזדמנים - 22.7% מעל הממוצע (165 שקלים). לא פחות מ-35 שקלים יותר מהיריבה העירונית מכבי. ואיך זה בדיוק קורה כשהיא משחקת באותו אצטדיון שבו משחקת גם מכבי (בלומפילד) פשוט מאוד: מכבי מציעה כרטיס משולב למבוגר וילד ב-100 שקלים, בעוד שבהפועל גובים מהם יחד 135 שקלים.

גם באצטדיון האורווה בפ"ת המצב דומה. שם משום מה הפועל גובה 90 שקלים בממוצע למבוגר וילד, בעוד מכבי גובה 120 שקלים. וזאת קבוצה שאין לה כמעט אוהדים, כן?

בכלל, כשזה מגיע לכסף אין הבדל גדול בין קבוצות מהפריפריה לקבוצות מהערים גדולות. נכון, אשדוד וקריית שמונה הן אומנם הקבוצות שהעלות לצופים מזדמנים היא הנמוכה ביותר (85 שקלים ו-110 שקלים, בהתאמה), אבל מה תגידו על בני סכנין שהעלות הממוצעת שלה גבוהה מהממוצע ב-9.2%, בהתאמה. גבוהה אפילו מהאלופה בית"ר ירושלים שהעלות אצלה עומדת על 145 שקלים - 7.8% יותר מהממוצע.

נתון נוסף מעניין הוא ההוצאה הממוצעת על כל אחד ממרכיבי המדד. כך למשל העלות הממוצעת לכרטיס מבוגר עומדת על 65.8 שקלים. אם ניקח למשל עלות ממוצעת של מנוי שנתי (800 - 1,000 שקלים), ונחלק אותה במשחקי הבית (בין 16 ל-17 משחקים בעונה), נגלה שהפער בין כרטיס מזדמן לכרטיס מנוי הוא מאוד נמוך. 10%-15% במקרה הטוב. מה שאומר שלרוץ ולקנות מנוי לפני שמתחילה הליגה זה אולי נוח, אבל לא בהכרח משתלם.

מדד הגרעינים

*כל הנתונים במדד נמסרו על ידי המועדונים, או על ידי הגורמים שאליהם הם הפנו את המערכת