שגריר ישראל בוושינגטון, סלי מרידור, מסיים כהונתו; אומר: "ראוי שלממשלה החדשה תינתן הזדמנות למנות שגריר"

הערכות ראשוניות: אם אביגדור ליברמן יהיה שר החוץ, שני מועמדים בולטים יהיו דורי גולד ואלון פנקס ; מוזכר גם שמו של דני איילון, ח"כ מטעם "ישראל ביתנו", אך הוא מעדיף "עבודה פרלמנטרית" ; מרידור לא שותף בפגישת נתניהו עם קלינטון

שגריר ישראל בוושינגטון, סלי מרידור, מסיים את כהונתו לאחר פחות משנתיים וחצי בתפקיד.

בהודעה שפרסמה היום השגרירות נאמר, כי מרידור הודיע השבוע לראש הממשלה, אהוד אולמרט, לשרת החוץ, ציפי לבני, ולראש המשלה המיועד, בנימין נתניהו, על כוונתו לפרוש ולשוב ארצה בקרוב. הוא נפגש עם השלושה ביום ב', במהלך ביקור בישראל לרגל בואה של שרת-החוץ, הילארי קלינטון, לשיחות בירושלים.

מרידור, שמונה לתפקיד באוקטובר 2006, אמר: "לאור רגישותו של תפקיד השגריר בחשובה במדינות העולם והגדולה בידידותיה של ישראל, ראוי ורצוי שלממשלה החדשה תהיה אפשרות למנות, מיד לאחר כינונה, את איש אמונה, או אשת אמונה, לתפקיד השגריר בוושינגטון". "ברצוני להודות לראש הממשלה, לשרת החוץ ולממשלה היוצאת על שהעניקו לי את הזכות לשרת את המדינה בחזית מרכזית וחיונית בתקופה רגישה ומאתגרת ולאחל לראש הממשלה המיועד ולממשלה שתקום הצלחה רבה בהתמודדות עם האתגרים שלפניהם ניצבת ישראל", אמר מרידור.

השגריר הפורש הביע תקווה שמינוי השגריר החדש ייעשה בהקדם ואמר, כי ימשיך לכהן בתפקדיו בזמן הקרוב, עד שיגיע מחליפו. חרושת השמועות נכנסה להילוך גבוה בעקבות פרסום הודעה.

לפי הערכות ראשונות, שאין להן שום אישוש, יש סיכוי שדני איילון, השגריר לשעבר שנבחר לכנסת מטעם "ישראל ביתנו" יחזור לכהן כשגריר, ביחוד אם אביגדור ליברמן יקבל את תיק החוץ. יש תקדים לכהונה כפולה של שגריר. זלמן שובל כיהן כשגריר בוושינגטון פעמיים. בתגובה אמר אמש איילון לגלובס: "השמועות מאוד מחמיאות לי. זה תפקיד אחראי וחשוב, במיוחד בתקופה הרת הגורל שמתרגשת עלינו, אך אין לי כוונה לעזוב את הכנסת, שאליה אך נבחרתי. אני מתכוון לעסוק במרץ ובמסירות בעבודה הפרלמנטרית או בכל תפקיד שיוטל עלי במסגרת ההסכם הקואליציוני". מקורות המודעים לחשיבתו של איילון אמרו, כי הוא אכן אינו מתכוון לעזוב את ביתו בהוד-השרון ולטלטל שוב את המשפחה.

יתר על כן, מקורות במשרד החוץ בירושלים אמרו ל"גלובס", כי אם אביגדור ליברמן ימונה לשר החוץ בממשלה בראשות נתניהו, יש סיכוי רב שאיילון ימונה לתפקיד סגן שר החוץ. לדברי מקורות אלה, אם ליברמן אכן יהיה שר החוץ, שניים מהמועמדים הבולטים למשרת השגריר בוושינגטון יהיו דורי גולד, לשעבר שגריר ישראל באו"ם, ואלון פנקס, שהיה הקונסול הכללי של ישראל בניו-יורק. שניהם נחשבים כמי שהצליחו מאוד בתפקידם, ושניהם מקובלים על ליברמן ונתניהו ונהנים מאמונם המלא, תנאי הכרחי למינוי בוושינגטון.

מה הניע את מרידור להודיע על סיום תפקידו עוד לפני שהסתיימה הרכבת הממשלה?

כתב "גלובס" בתל-אביב מציין, כי מרידור לא שותף בפגישת נתניהו עם קלינטון, למרות שהגיע לישראל מתוך כוונה להשתתף בכל הפגישות של השרה בישראל, והוא ראה בכך הבעת אי אמון שמצדיקה את פרישתו.

בתגובה אמרו הערב ל"גלובס" מקורות המקורבים לשגריר, כי מרידור מסר על החלטתו לנתניהו, ללבני ולאולמרט ביום ב', 24 שעות לפני הפגישה בין נתניהו לקלינטון. המקורות ציינו, כי מרידור שקל לפרוש מהתפקיד מאז הבחירות מפני שמדובר במשרת אמון. מרידור אכן לא השתתף בפגישת נתניהו וקלינטון, אך מספר המשתתפים בפגישה היה מצומצם ביותר. השגריר השתתף בכל הפגישות האחרות של קלינטון בישראל.