לין לא מוותר: איגוד לשכות המסחר עתר לביה"ד לעבודה נגד "עסקת החבילה" במשק

"עסקת החבילה" כוללת שורת שינויי חקיקה בתחום יחסי העבודה ■ האיגוד מתנגד אפילו לתוספת ימי מחלה לעובד שבן-משפחתו לקה במחלה ממארת: "אמנם זו מטרה הומאנית, אך הביטוח הלאומי צריך לשלם ולא המעסיקים"

איגוד לשכות המסחר, בראשות אוריאל לין, עתר הבוקר (ג') לבית הדין הארצי לעבודה כנגד "עסקת החבילה במשק" - הכוללת שורה של שינויי חקיקה בתחום יחסי העבודה.

האיגוד מבקש להוציא צו מניעה כנגד ההסתדרות, משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר, אולם לא כנגד לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים שחתומה גם היא על "עסקת החבילה" - זאת ככל הנראה משום שאיגוד לשכות המסחר שייך ללשכת התיאום ונחשב לחבר משמעותי בה.

על-פי העתירה, איגוד לשכות המסחר חתם בשנת 2006, באמצעות לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, על הסכם מיוחד עם ההסתדרות, לפיו הצדדים מתחייבים שלא להביא לחקיקה שינויים בתחום יחסי העבודה - אלא לחתום על הסכמים קיבוציים משותפים בלבד. בהסתדרות, לעומת זאת, מציינים כי "עסקת החבילה" היא סוג של הסכם ולא של חקיקה חד-צדדית, זאת משום שלשכת התיאום בראשות שרגא ברוש חתומה עליה.

נזכיר כי שינויי החקיקה במסגרת עסקת החבילה כוללים בין היתר חיוב מעסיק לנהל משא-ומתן להסכם קיבוצי עם ועד העובדים; העברת תביעות לשון הרע בעניין סכסוכי עבודה לבית הדין לעבודה; סנקציות על מעסיק שמתנכל לעובדים שמתארגנים ועוד.

איגוד לשכות המסחר מתנגד אפילו לתוספת ימי מחלה לעובד שבן-זוגו או אחד מילדיו חלה במחלה ממארת. "אמנם זו מטרה הומאנית, אולם ספק אם מוצדק להטילה על המעסיקים ולא על הביטוח הלאומי, שהרי בסופו של דבר המעסיקים משלמים דמי ביטוח לאומי מוגדלים עכשיו, בכדי להבטיח שהביטוח הלאומי יבצע את מטרותיו החברתיות", נאמר בעתירה.

"ההסתדרות הכללית הפרה בצורה גסה את הסכם ההידברות, תוך ניצול ציני וברוטאלי של חולשת הממשלה", נטען בעתירה. "ההסתדרות יזמה וקידמה בחוסר תום-לב ובמפתיע מספר הצעות חוק, שמשנות באופן מהותי את המצב המשפטי הקיים בתחום יחסי העבודה, ומרעות בצורה בולטת את מצבם של המעסיקים בישראל. הצעות חוק אלה משמעותן לא פחות מאשר מהפיכה. הן משנות מהיסוד את מבנה יחסי העבודה במשק", נטען עוד.

לטענת איגוד לשכות המסחר, מהלך זה של ההסתדרות מהווה למעשה "גניבת דעת" ומחטף, שנעשה ללא כל דיון אמיתי בנושאים שהם קרדינאליים לתחום חקיקת יחסי העבודה בישראל.

"בשום שלב לא הודיעה ההסתדרות על תוכניתה להעביר חבילת חוקים בתחום יחסי העבודה, לא כל שכן חבילת חוקים כה מהפכנית אשר פוגעת קשות במעסיקים. חבילת חוקים זו שורבבה אל תוך עסקת החבילה במשק במסגרת חוק ההסדרים רק בימים האחרונים של המשא-ומתן", טוענים באיגוד.

יצויין כי חוק ההסדרים הכיל בשנים עברו לא מעט סעיפים מהותיים בין היתר בתחום יחסי העבודה, אולם אלה היו ברוב המקרים לרעת העובדים, ולכן לא גררו התרעמות מצד ארגוני מעסיקים כמו במקרה הזה.