תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

הממד הטבעי ותחושת הקשר עם העולם שבחוץ, תורמים לרווחתם של העובדים במשרד

אור יום, קשרי עין עם החוץ ועיצוב שמשלב צמחייה וחומרים טבעיים, נוסכים אנרגיה חיובית בסביבת העבודה • היא גם מעניקה תחושת רווחה פיזית ורגשית, ואגב כך גם תורמת להעלאת הריכוז, היעילות והתפוקה של העובדים • IN/OUT: כתבה חמישית בסדרה

משרדי AKAMAI / תכנון ועיצוב: סטודיו רואי דוד / צילום: איתי בנית
משרדי AKAMAI / תכנון ועיצוב: סטודיו רואי דוד / צילום: איתי בנית

הכתבה בשיתוף Innovate

אין עוררין על כך שקשר בין חללי פנים וסביבת חוץ הוא חיובי ורב ערך, בעל השפעה טובה על תפקודו הרגשי והפיזי של האדם. ככל שהדבר נוגע לסביבות עבודה, העובדה היא שמרבית המשרדים נוטים להתמקם במקומות אורבאניים מרכזיים - אלו אמנם מקלים על העובדים להגיע למקום עבודתם ו/או מזמנים להם אפשרות לצאת להפסקת צהריים בבתי קפה סמוכים, אך כשלעצמם אינם מספיקים כדי למלא את הצורך הבסיסי של תחושת קשר עם החוץ במהלך שעות השהייה הארוכות בחלל פנים. האינטראקציה בין האדם וסביבת הטבע היא מהות ראשונית, שמלווה את הקיום האנושי מאז ומתמיד, ובשנות השמונים קיבלה שם שטבע הפסיכולוג האמריקני אדוארד ווילסון - ביופיליה. בתרגום לשפת התכנון - "עיצוב ביופילי" - שמשמעותו היא העשרת מרחב הפנים בממד טבעי הגורם ל-WELL BEING של השוהים בו: מפחית לחץ וחרדה, גורם לתחושה פיזית ורגשית טובה ומעלה את כושר הריכוז, שתורם ליצירתיות ולביצועים משופרים.

משרדי חברה ביטחונית ישראלית / תכנון ועיצוב: דני גרינהאוז אדריכלים / צילום: עוזי פורת
 משרדי חברה ביטחונית ישראלית / תכנון ועיצוב: דני גרינהאוז אדריכלים / צילום: עוזי פורת

המצב האופטימלי הוא כמובן חלל שהאדריכלות שלו מספקת תנאים לקשר ישיר עם החוץ באמצעות פתחים המאפשרים אוורור והחדרת אור יום טבעי, ונגישות ישירה לאזורים כמו מרפסות או חצרות, שמזמינים להתרווח באוויר הפתוח ובאווירה אחרת. כשתנאים אלה אינם קיימים ו/או קיימים אך במיעוט, נדרש התכנון לדייק את מיקום האזורים בחלל, כפי שמציין האדריכל דני גרינהאוז: "את אזורי העבודה בחלל הפתוח חיוני למקם בקרבת פתחים, שמאפשרים לשמור על קשר עם החוץ ומחדירים אור טבעי; את חדרי הישיבות שאינם אזורי עבודה קבועים והשהייה בהם קצרה, אפשר למקם באזורים פנימיים, גם אם אין בהם חלונות".

משרדי ARM / תכנון ועיצוב: הדס מקוב אדריכלים / צילום: עוזי פורת
 משרדי ARM / תכנון ועיצוב: הדס מקוב אדריכלים / צילום: עוזי פורת

משרדי MICROSOFT ADALLOM / תכנון ועיצוב: אדריכלית אירית גרינברג, מעצבת ציפי כרמל / צילום: עוזי פורת
 משרדי MICROSOFT ADALLOM / תכנון ועיצוב: אדריכלית אירית גרינברג, מעצבת ציפי כרמל / צילום: עוזי פורת

לדידה של האדריכלית הדס מקוב "לאור יום, צמחייה ירוקה וחומרים טבעיים יש משמעות רבה ביותר ביצירת תחושת רווחה נעימה בסביבת העבודה. גם חללים ציבוריים א-פורמאליים באזור הכניסה ש'פותחים' את המרחב, מרככים את המעבר מחוץ לפנים ומייצרים תחושה של קבלת פנים מזמינה, לא רק למבקרים, אלא גם, ובעיקר, לעובדים. כאשר החלל זורם 'עמוק' פנימה ומתרחק ממרחב הכניסה, רצוי תמיד לשמור על המשך קיום קשר עין איתו באמצעות שקיפות וכמובן לשלב צמחייה שתפיח גם בו תחושת טבע רעננה".

להצצה לעוד משרדים רבים שבוצעו ע"י אינובייט הקליקו כאן>>

האנרגיה הטבעית שמקופלת בביופיליה מהווה אנטיתזה לאורבניזציה ולטכנולוגיה, ולדבריה של מקוב שותף גם האדריכל רון גרינברג: "קירות ירוקים, תקרת צמחייה, וצמחים ככלל, הם אלמנטים חשובים ביותר לנפש ולתחושת רוגע, בפרט כשמרבית שעות היום העובדים יושבים מול מסכים, חיים ונושמים טכנולוגיה. סביבה שמשלבת ממד של טבע נוסכת אנרגיה חיובית בחלל ובקרב העובדים בו ומייעלת כך את איכות העבודה".

משרדי AMENITY ANALYTICS / תכנון ועיצוב: חגי נגר אדריכלים / צילום: יואב פלד
 משרדי AMENITY ANALYTICS / תכנון ועיצוב: חגי נגר אדריכלים / צילום: יואב פלד

משרדי ELCO / תכנון ועיצוב: מעוז פרייס אדריכלים / צילום: עוזי פורת
 משרדי ELCO / תכנון ועיצוב: מעוז פרייס אדריכלים / צילום: עוזי פורת

"צמחייה היא הכרח"

האדריכל רואי דוד מאמין ש"צמחייה היא בחזקת מנוע משמעותי בסביבת העבודה, ואני רואה בה צורך והכרח. הנוכחות שלה משרה שקט ורוגע, שחשובים כל כך לתחושת רווחה פיזית ורגשית של העובדים, וליצירת סביבה מכילה ולא שוחקת. גם לאור יש תפקיד משמעותי בכך, וחשוב שהתאורה המלאכותית שמשולבת בחלל תהיה כזו שמתאימה את עצמה לשעות היממה".

לצד שילוב צמחייה - הנציגה האותנטית ביותר של הטבע, שימוש בחומרים טבעיים כאבנים, לבנים ועצים, מגבה את תחושת הקשר עם החוץ. כך גם שימוש בצבעים ובאלמנטים שמהדהדים אותו, כמו ערסלים, מדבקות קיר עם תמונות נוף וטבע, או עיצוב ברוח של אזורי חוץ מובהקים, דוגמת חללי מעבר שמעוצבים כרחובות. התופעה מתרחבת ונקשרת גם לשימוש במוצרים ברי קיימא המתכתבים עם עולם הטבע, וככלל, תחושת החיבור עמו היא תחושה שאי אפשר להמעיט בחשיבותה. לא בכדי היא אכן נצפית כמגמה שרק הולכת ותופסת עוד ועוד תאוצה.

הכתבה לקוחה מתוך "Innovate, Balance - offices 2020", מגזין מסחרי שצורף לגיליון ספטמבר של "ליידי גלובס"

לכתבות נוספות מתוך המגזין הקליקו כאן>>

הכתבה הינה מטעם חברת אינובייט, המובילה מזה שני עשורים את תחום מוצרי הגמר לעיצוב משרדים ומעניקה ללקוחותיה ידע מקצועי וניסיון רב, לצד מעטפת פתרונות מיטבית