תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

יצוא בעת משבר: כיצד ניתן להמשיך ולהוציא לפועל עסקאות גדולות מול מדינות אחרות?

משבר הקורונה לא פוסח על ענף היצוא, אולם בכל הנוגע לעסקאות לטווח ארוך עם מדינות וגופים ממשלתיים אפשר להמשיך ולפעול • "אשרא", החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ, ממשיכה לסייע במימון וביטוח עסקאות יצוא ולהעמיד בטחונות ליצואנים גם בשעה זו • ניסים בן אלי, מנכ"ל אשרא: "העצה שלי ליצואן הישראלי - עשה את העסקה, ואל תדאג, באמצעות ביטוח אשראי, יהיו בידך כלים לקבל את כספך"

אוניית מטען לייצוא. אפשר להמשיך בסחר חוץ גם בעת משבר/ צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
אוניית מטען לייצוא. אפשר להמשיך בסחר חוץ גם בעת משבר/ צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף אשרא

האם ישנו ענף במשק המקומי והעולמי שלא נפגע ממשבר הקורונה החריף? נראה שכמעט ולא. כל אחד ואחד מאיתנו, בין אם הוא אדם פרטי, עצמאי בעל עסק קטן, בעל חברה בינונית או בעל חברת ענק - נפגעים מהתפשטות המגפה, רבים בצורה משמעותית. אחת השאלות שעולה בזמנים הללו, גם כאן בישראל, היא האם היצוא ממשיך כרגיל וכיצד?

התשובה לכך מורכבת: מצד אחד, המגבלות שמוטלות על רוב מדינות העולם לפי שעה משפיעות במידה כזו או אחרת על סחר החוץ, כפי שהורגלנו אליו עד היום; אולם השאיפה היא שעסקאות ארוכות טווח ורחבות היקף, בטח ובטח מול מדינות וגופים ממשלתיים גדולים, ימשיכו כסדרן גם בתקופה הזו. הרי הרצון הוא לשמור על רמת הפעילות הכלכלית עד כמה שניתן במיקרו ובטח שגם במאקרו - בעסקאות הגדולות. המפתח הוא לבצע זאת בצורה נכונה.

ניסים בן אלי, מנכ"ל אשרא - החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ בע"מ, שנמצאת בבעלות ממשלתית ומבטחת אשראי והשקעות בעסקאות יצוא לטווח בינוני וארוך, מסביר כי "היצואנים, כמו כולנו, נמצאים כרגע במצב של אי־ודאות. עומדים מולם, בצד השני, לקוחות, שיצטרכו לשלם, ויש חשש שהם לא יוכלו לעשות זאת בשל המשבר, בטח ובטח אם אנחנו נכנסים לתקופה כלכלית קשה. לכך נוספים כל מיני חסמים חיצוניים, כמו הגבלת תנועה, והקטנה בפעילויות שילוח לחו"ל - שמתבטאות מן הסתם בעלייה במחירים. התקופה הזו מזמנת אתגר לא פשוט, גם ליצואנים.

"אבל, צריך להבדיל בין עסקאות לטווח קצר, שמושפעות ממצב שכזה באופן ישיר ושבהן מימון וביטוח האשראי מבוצע בעיקר ע"י המגזר הפרטי, לבין עסקאות לטווח ארוך, בעיקר מול מדינות וגופים ממשלתיים, לתקופות של שנה עד חמש עשרה שנים", אומר בן אלי ומפרט: "אלו עסקאות גדולות ומורכבות שלא התחילו היום, אלא כבר לפני שנה ויותר והן מצויות בשלבים מתקדמים מאוד. לכן נכון לרגע זה - ואני מדגיש, נכון לרגע זה - אנחנו לא ממש רואים שינוי. מבחינתנו כל הצדדים ממשיכים לעבוד כרגיל, כמו לפני המשבר.

יחד עם זאת עקב ההוצאות העצומות של ממשלות בגין המלחמה בנגיף הקורונה סביר להניח שהדרישה למימון עסקאות עתידיות תיגבר במיוחד בכול הקשור לפרוייקטים במדינות מתפתחות".

ניסים בן אלי, מנכ"ל אשרא / צילום: אשרא
 ניסים בן אלי, מנכ"ל אשרא / צילום: אשרא

עין פקוחה אל הטווח הארוך

כאמור, עסקאות לטווח הארוך מול גופים ממשלתיים או מדינות, לא אמורות להיפגע באופן משמעותי לפי שעה, שכן הן נחתמו כבר לפני זמן רב ומתבססות על תקציבים קיימים ועל אשראי שהועמד כבר לרשות הצדדים. כאשר בכל זאת ישנה בעיה כלשהי בעסקה קיימת, בין אם בשל משבר כמו זה הנוכחי ובין אם מסיבות אחרות, עומדת לרשות היצואנים רשת ביטחון מצד אשרא, הכוללת גם ערבות של שלושה וחצי מיליארד דולר ממשרד האוצר, שמטרתה לתמוך ביצוא הישראלי.

יצואנים, גם עכשיו אשרא מציעה לכם ביטוח אשראי לטווח בינוי וארוך. לפרטים הקליקו כאן>>

וכך, היצואן אשר רגיל לעבוד בעסקאות גדולות וממושכות - בתחומים כמו תשתיות, תקשורת, חקלאות, בריאות, חינוך אנרגיה, מים ועוד - יכול להמשיך לפעול. אך בכל זאת, חשוב תמיד לחשוב קדימה ולבחון את מצב השוק בהקשר של עסקאות עתידיות, וכאלה שנמצאות ממש בימים אלו בשלבים האחרונים. בכל הנוגע לכך, המצב מסובך יותר.

"עסקאות שאושרו, נניח, לפני שנה, ונכנסות כעת לשלב ההסכמים המסחריים ואפילו לשלב הסכמי הלוואה, עשויות להיתקל בקשיים בעקבות המצב, ובשל פגיעה בכלכלות של אותן מדינות מולן הן נחתמו", מסביר בן אלי. "כך לדוגמה, נניח שיש לנו עסקה במדינה באפריקה יכול להיות שהתחלנו היום בעסקה והיא תבשיל רק בעוד כמה חודשים - ואז תבוא ממשלת אותה מדינה ותגיד: 'רגע, יש משבר. הכלכלה שלנו נפגעה, והעסקה הזאת לא נמצאת בסדרי העדיפויות שלנו. אני מקפיאה את הפרויקט הזה כרגע'. העניין הזה מקבל משנה תוקף כשזוכרים כי משבר הקורונה הגיע לאפריקה באיחור לעומת ישראל, אירופה וארה"ב למשל.

"מצב כמו שתיארתי כאן הוא בהחלט תרחיש אפשרי. כלומר, הטווח הארוך בהיבטים מסוימים לא משחק לטובתנו, ואפילו לרעתנו. לכן חשוב מאוד לבצע הערכת מצב אחת לתקופה, בהתאם להתפתחויות. חשוב לדעת, נוסף על כך, שישנו הבדל בין משבר שאנחנו כרגע ככל הנראה נמצאים בשיאו, לבין מצב שבו המשבר יימשך עוד תקופה ארוכה. אם המשבר לא ייגמר בקרוב, הייצוא לטווח הארוך ייפגע גם הוא, כמו כל תחום אחר".

יש לציין כי אשרא מציעה את תמיכתה ליצואנים במדינות שנחשבות בעייתיות מבחינה גאופוליטית, כדוגמת ברזיל, סין, אנגולה, גאנה, אתיופיה, סנגל, קניה, פיליפינים, הונדורס ועוד. בן אלי: "אנחנו מבטחים למעשה אשראי מפני סיכון פוליטי - כלומר מקרים שבהם המדינה שמולה התקשר היצואן לא יכולה לשלם בין אם זה כי היא לא יכולה לפרוע חוב בעסקה - בגלל משבר הקורונה או בגלל שיש לה בעיית מט"ח, נניח, ובין אם זה בגלל מצב פוליטי (הפיכה שלטונית למשל). במקרה כזה אנחנו נשלם במקומה.

"בנוסף לכך אשרא מעמידה לרשות היצואנים כלים מימוניים שמאפשרים הארכת תקופות אשראי ומתן תשתיות מימוניות, במסגרתם יכולה כל חברה לפעול באפריקה, או במדינות מתפתחות נוספות ולחוש ביטחון פיננסי כאילו היא עובדת באירופה או ארה"ב".

הדבר נעשה באמצעות הסכם למתן הלוואה בין בנק ישראלי לבנק זר במסגרתו אשרא הופכת עסקת אשראי לטווח ארוך לעסקת מזומן עבור היצואן הישראלי. "בבואם לעשות עסקאות עם גורמים מעבר לים, נדרשים היצואנים הישראלים להעניק אשראי ארוך טווח לקונה בחו"ל. הדרך היחידה לעשות זאת היא באמצעות אשרא שלוקחת את הסיכון שהקונה לא ישלם, מנפיקה פוליסה לבנק מממן ומעבירה את הסיכון מכיסם של היצואנים לממשלת ישראל, המעוניינת לעודד את היצוא. התהליך הזה מאפשר ליצואנים לקבל את התמורה במזומן, למרות שהקונה בחו"ל יחזיר את ההלוואה במשך עשר שנים. במקביל הבנק המממן יודע מראש שאם קרה המקרה והלווה לא ישלם לו, ממשלת ישראל תיכנס לתמונה ותעביר לו את הכסף. לאחר מכן, כשהמצב יתייצב, יש לנו יכולת לגבות את הכסף מאותה ממשלה, באמצעים שעומדים לרשות מדינה ושאינם עומדים לרשות השוק הפרטי".

האם זה הזמן הנכון לבצע עסקאות?

כפי שניתן להבין, המצב הנוכחי אינו מזהיר, וזאת בלשון המעטה. יצואנים אשר נמצאים בעיצומו של משא ומתן מול גופים ממשלתיים ברחבי העולם צפויים להיתקל בקשיים רבים לעומת ימים שבשגרה, ועסקאות שטרם יצאו לדרך יבשילו כנראה בקצב איטי יותר. האם כל זה אומר שכדאי להרים ידיים, או לחכות עד יעבור זעם? בן אלי סבור כי ההפך הוא הנכון. "אנחנו עובדים גם בימים אלו במתכונת רגילה, עד כמה שאפשר, במטרה לקדם כמה שיותר עסקאות שנמצאות כבר בקנה ולנסות להוציא אותן לפועל. ", הוא אומר. "מבחינת עסקאות חדשות -כרגע אנו עדיין ממשיכים לקבל בקשות חדשות, למרות חוסר הוודאות. אנחנו מדברים על עסקאות גדולות בהיקפים של עשרות מיליוני דולרים.

"למרות המצב ואי הוודאות, העצה שלי ליצואן הישראלי היא אחת: צריך לזכור שמשברים יוצרים הזדמנויות וגם מהם ניתן לצמוח. לכן חפש הזדמנויות ואם זיהית הזדמנות, עשה את העסקה, ואל תדאג: באמצעות ביטוח אשראי יהיו בידך כלים שיאפשרו לך לקבל את כספך ובנוסף לכך תוכל להשיג שני יתרונות חשובים, להרחיב את הפעילות בחו"ל ולהגדיל את החשיפה בשווקים בינלאומיים. נכון, כבר כעת יש לא מעט מגבלות וקשה יותר לקדם עסקאות בעידן שבו ישנה גם מגבלת תנועה משמעותית. לחברות שיש להן נציגים ברחבי העולם, כאלו שנמצאים במדינות האסטרטגיות דרך קבע יש יתרון. אבל חשוב לזכור כי בעידן הגלובלי המגבלה הזאת משמעותית פחות מבעבר בזכות אותם אמצעים טכנולוגיים שאפשר להיעזר בהם ולהתגבר על מגבלות התנועה".

וכיצד זה עובד בפועל? מה צריך לעשות יצואן ישראלי שרוצה לדעת עד כמה העסקה שלו בטוחה, ולהיעזר בבטוחות שמציעה המדינה? בן אלי מסביר: "אני קורא לכל יצואן שמעוניין להשתמש בשירותינו להגיש בקשה באמצעות טופס הבקשה הזמין לכולם באתר האינטרנט שלנו. מי שירצה, יכול לפנות למחלקת השיווק או החיתום שלנו על מנת לקבל ייעוץ ראשוני והכוונה. אנחנו נבצע בדיקה מקדמית לגבי יכולתנו לסייע, מבחינת המדינה שמולה היצואן מבקש לעבוד ומבחינת הקשיים שאיתם הוא מתמודד. בתוך 45 יום לכל היותר הוא יקבל תשובה - שלילית או חיובית, כאישור עקרוני. בהתאם לכך נוכל להמשיך עם הליווי, בתקווה לסייע ליצואן לקדם את העסקה ולהשלים אותה. חשוב לציין שהוכרנו, במסגרת ההגבלות שהטילה המדינה, כגוף חיוני, כמו כל חברות הביטוח וכל הגופים המוסדיים, ולכן, כאמור, אנחנו עובדים כרגיל גם בימים אלו.

"השורה התחתונה מבחינתי ברורה: אני קורא לכל היצואנים - 'בואו, היעזרו בנו'. מי שיבצע עסקאות היום, יוכל להתאושש מהר יותר מהמשבר, כי אלו תהליכים שנמשכים זמן רב. מה שתתחיל לקדם ולבצע כבר היום, בלי לחכות למשבר שיחלוף, יחסוך לך זמן רב בעתיד ויתן בידך כלים שיאפשרו התאוששות מהירה יותר, ובפרק זמן קצר יותר".

יצואנים יש לכם גב - אשרא מציעה לכם ביטוח אשראי לטווח בינוי וארוך. לפרטים הקליקו כאן>>