תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

הטכנולוגיה שמסייעת לענף הבנייה לקצר זמנים ולעמוד ביעדים

ייצור אלמנטים מוכנים לבנייה לפני קבלת היתר, הקמת 3 קומות בחודש והקטנת התלות בכוח אדם - משבר הקורונה הבליט את יתרונות הבנייה המתועשת

עד 3 קומות בחודש ובכמה פרויקטים במקביל / צילום: דוד אסייג
עד 3 קומות בחודש ובכמה פרויקטים במקביל / צילום: דוד אסייג

הכתבה בשיתוף רמט טרום

המהלומה שספג ענף הבנייה ממגפת הקורונה באה לידי ביטוי, בין השאר, בעיכובים בלוחות הזמנים ובמועדי המסירה. הדברים הגיעו עד לכדי כך שממשלת ישראל קיבלה החלטה דרמטית, להאריך ב-40 ימים נוספים את המועדים המותרים לעיכוב במסירת דירה לפי חוק המכר (דירות). בתפאורה הזו, יתרונותיה של שיטת הבנייה המתועשת בולטים ביתר שאת.

"Just On Time, בדיוק בזמן, זו בשורת התיעוש", אומר רועי וילנסקי, מנכ"ל חברת רמט טרום העוסקת בבנייה מתועשת.

"מדובר בטכנולוגיית בנייה שנותנת מענה גם בימי משבר כמו בתקופת הקורונה, ורלבנטית למשק היום יותר מתמיד. המפעלים המתועשים ממשיכים לעבוד, וכמות העובדים הנדרשת באתרים קטנה לאין שיעור לעומת שיטות בנייה אחרות. האלמנטים המתועשים מיוצרים במפעל, משונעים לאתר עם קבלת היתר, לוחות הזמנים מתקצרים והאיכות גבוהה".

תלות בכוח אדם? סגר או בידוד?

הטכנולוגיות של הבנייה המתועשת מפחיתות את התלות בזמינות כוח האדם, ובמשבר הקורונה אשר גרם לצמצום מספר העובדים שהגיעו לאתרי הבנייה, הדברים נאמרים ביתר שאת.

"תלות בכוח אדם היא אחד החסמים הידועים של ענף הבינוי, והבנייה המתועשת שוברת את הפרדיגמה", אומר וילנסקי, "זה נכון גם לגבי כוח האדם במפעל עצמו שמבוסס על טכנולוגיות מתקדמות וקווי ייצור חדשניים, וגם באתרים שלא 'צורכים' כמות גדולה של עובדים. בתקופת הקורונה אתרי בנייה מתועשים המשיכו לעבוד במלוא העוצמה, ולא היו חשופים כמו אתרים אחרים לסנקציות וסגרים".

רועי וילנסקי, מנכ"ל רמט טרום / צילום: דוד אסייג
 רועי וילנסקי, מנכ"ל רמט טרום / צילום: דוד אסייג

"למעלה מ-30 בניינים בעת ובעונה אחת"

תיעוש מקפל בחובו מספר יתרונות מרכזיים כמו חיסכון בתשומות הבנייה הנדרשות וקיצור דרמטי של לוחות הזמנים. זאת תודות לקיצור תהליכי עבודה והחלפת עבודות בינוי עתירות כוח אדם באתרים. היתרונות הללו מוזילים בפועל את עלויות הבנייה, ועשויים לסייע אף להורדת מחירי הדיור.

"המדינה מבינה את זה היטב והדוגמאות רבות", אומר וילנסקי, "למשל, לפני כשלוש שנים, לאחר עבודת מטה רוחבית במשרדי הממשלה הרלבנטיים, הוחלט כי הרשות להשקעות במשרד הבינוי והשיכון ומשרד הכלכלה והתעשייה תעודד תיעוש בישראל בבנייה למגורים, עם שני מסלולי סיוע בעלות תקציבית של כ-29 מיליון שקל".

ברמט טרום מציינים כי בבנייה מתועשת ניתן להציג ביצועים של עד כ-3 קומות בחודש, בכמה אתרים ובניינים במקביל. "3 קומות בחודש הופכות לבניית 10 עד 15 בניינים בזמן קצר, ולפעמים אפילו למעלה מ-30 בניינים בעת ובעונה אחת", מדגיש וילנסקי.

לפרטים על בנייה מתועשת ופגישה עם אנשי רמט טרום הקליקו כאן >>

מפעלים מתקדמים וטכנולוגיה

רמט טרום הינה מהשחקנים הבולטים והמרכזיים של הבנייה המתועשת במשק. החברה פועלת כספקית אלמנטים מתועשים, ומשרתת את רוב חברות הבנייה בישראל. מפעליה המתקדמים והחדשניים משתרעים על פני כ-150 דונמים, ומשמשים כ-One Stop Shop לייצור אלמנטים מתועשים לבנייה, לתשתיות ולמיגון.

במסגרת הפעילות השוטפת מספקת החברה אלמנטים מתועשים לפרויקטים לבנייה למגורים, מסחר, משרדים, מוסדות ציבור, מרכזים לוגיסטיים, מתקנים ביטחוניים, תשתיות ועוד. האלמנטים מאפשרים עמידה בתקן הירוק, אשר לפי דיווחי המועצה הארצית לתכנון ובנייה, יהפוך מוולונטרי למחייב משנת 2021.

במפעלי רמט טרום שלוש תחנות בטון עצמאיות אשר מייצרות מסביב לשעון לוחות דרוכים (לוח"דים) ומגוון אלמנטים מתועשים כדוגמת קירות, תקרות, אלמנטים לתשתיות, עמודים, אלמנטי מיגון וכדומה. מאות אלפי יחידות דיור ונכסים מבוססים על האלמנטים המתועשים המיוצרים הללו, והחברה מעסיקה כ-300 עובדים. לרשותה צי מתקדם של כלי רכב כבדים לשירות ושינוע בפריסה ארצית ובכל רגע נתון.

בנייני יוקרה מתועשים / צילום: דוד אסייג
 בנייני יוקרה מתועשים / צילום: דוד אסייג

הטכנולוגיה מתקדמת

"הבנייה המתועשת התקדמה והשתכללה מאד בשנים האחרונות", אומר וילנסקי, "פיתוחים טכנולוגיים מאפשרים לנו כיום לייצר רכיבי בנייה העומדים בסטנדרטים גבוהים מבחינת איכות וברמה הוויזואלית".

הוא מסביר כי ברמט טרום, לדוגמה, מיוצרים אלמנטים מתועשים עם ביצועים הנדסיים בטכנולוגיה מתקדמת, כמו אלמנטים עם בידוד חיצוני ופנימי המהווים פתרון הנדסי לבנייה למגורים. בנוסף החברה מתמחה בייצור אלמנטים מתועשים ברמת גמר גבוהה, אשר כוללים הכנות לחלונות, דלתות, אינסטלציה, תקשורת, תשתיות חשמל ועוד.

"אין עיכובים"

מכיוון שיתרונות התיעוש מגולמים בסופו של דבר לעמידה בלוחות זמנים מוקפדים, במשבר הקורונה ובכלל, רמט טרום אימצה קונספט של Just in Time. האלמנטים מיוצרים במפעל בשלבים מוקדמים ביותר, מאוחסנים ביעילות וממתינים למועד בו הם ידרשו בשטח. "במילים אחרות, בונים עוד לפני היתר בנייה", אומר וילנסקי.

"ברגע שאנחנו מקבלים אור ירוק האלמנטים משונעים לאתר בדיוק בזמן שזקוקים להם. לעתים קרובות הם אף מורכבים ישירות מהמשאיות באמצעות ציוד הנפה ייעודי. כך נשמר 'הניקיון' באתר שהוא מאפיין מובהק של הבנייה המתועשת אל מול שיטות בנייה אחרות".

לא זו אף זו, ידוע כי עלויות הבנייה קשורות למשך השימוש באתר, שכן הקבלן נדרש לשלם תקורה על כל יום שהוא פועל במקום. עם ההתפתחות הבנייה לגובה, הפתרונות המתועשים הם בעלי משמעות דרמטית להצלחת הפרויקט.

"השטחים התפעוליים מצומצמים וקצב ההרכבה המהיר מאפשר בנייה של 3-4 קומות מסחריות בחודש", אומר וילנסקי, "בבניינים בני עשרות קומות אנחנו מדברים על חיסכון בתקורות של מאות אלפי שקלים בחודש, ובקיצור דרמטי של חיי הפרויקט על כל ההשלכות הנגזרות מכך".

התשתיות המתועשות

היתרונות הגלומים בשיטת הבנייה המתועשת באים לידי ביטוי בענף התשתיות הצומח והמתפתח בישראל (רכבת ישראל, מחלפים, כביש 6, מתקנים ביטחוניים ועוד). רמט טרום מתגאה במענה שהיא מספקת  לתחומים הללו עם אלמנטים מתועשים ייעודיים. לדוגמה, מובלים, תעלות, סגמנטים למנהור, תאי תקשורת, קירות אקוסטיים, שוחות ועוד.

"בנייה מתועשת מספקת זאת באמצעות יכולות תכנון וביצוע של המרת אלמנטים קונבנציונליים לאלמנטים מתועשים - תוך חיסכון בזמן והוזלת עלויות בפרויקט", מסכם וילנסקי.

 לפרטים על בנייה מתועשת ופגישה עם אנשי רמט רום הקליקו כאן >>

בשיתוף סוכנות דיגיטל קלאוד