קבוצת בזלת
קנאביס רפואי. בעל מעל ל-400 תרכובות כימיות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

קנאביס רפואי. בעל מעל ל-400 תרכובות כימיות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

קנאביס רפואי - היסטוריה ומחקרים

כמה דברים מעניינים שכדאי לדעת על הצמח שהפך לא חוקי בתחילת המאה הקודמת, וכעת זוכה לעדנה מחודשת בטיפולים רפואיים
11.02.2021 | שני הראל

הכתבה בשיתוף קבוצת בזלת

בשנים האחרונות הולך ותופס הקנאביס מקום של כבוד בארסנל הטיפולים המוצעים למטופלים מצד הרפואה הקונבנציונלית. הסיבה לכך נעוצה, ככל הנראה, בעובדה הפשוטה הבאה: עוד ועוד מכאובים - פיזיים ונפשיים כאחד - מוצאים מזור באמצעות הטיפול בקנאביס רפואי.

לא מפתיע, אם כן, כי המדע מצידו ממשיך לחקור את הצמח על מאות מרכיביו; ואילו הטכנולוגיה מצידה ממשיכה לפתח צורות נטילה מתקדמות על מנת לדייק את הטיפול לסוגים ולצרכים שונים של המטופלים בקנאביס רפואי.

מצאנו לנכון, לפיכך, להביא בפניכם כאן מספר נקודות מעניינות אודותיו, בעזרתו של אלון איזנברג, מנהל המרקום הרפואי, קשרי מטופלים והדיגיטל של קבוצת בזלת, מיצרניות הקנאביס המובילות בישראל.


- הקנאביס (.Cannabis Sativa L) הינו צמח ממשפחת הקנאביים, שכבר בתרבויות קדומות שימש למטרות רבות: בהן ייצור סיבים (HEMP), שמן זרעי Hemp למטרות רפואיות, וכחומר פסיכואקטיבי בפולחנים דתיים.

- עוד מעניין לציין כי עד שהוצא מחוץ לחוק בשנות ה-30 של המאה העשרים, היווה הקנאביס מרכיב מרכזי בתרופות רבות.

- מאז שהפך לא חוקי ועד המאה ה-21 נעלם הקנאביס ממדפי בתי המרקחת, תוך שהוא מוכרז כסם מסוכן ללא תועלת רפואית.

- במקביל, בגלל אותן מגבלות חוקיות, כמעט שלא בוצעו בו מחקרים. זו הסיבה העיקרית בגינה נצבר פער בהבנת הצמח.

- פער זה אמנם הולך ומצטמצם בשנים האחרונות - עת זוכה הקנאביס לסוג של עדנה - אך ככל הנראה עוד רבות ידובר בצמח, גם בהקשר המדעי והרפואי ובעיקר בזה הטיפולי.

- מאז החל מרוץ מחקר הקנאביס של השנים האחרונות ישנה עלייה מתמדת הן במגוון היישומים השונים לצמח, והן במספר המשתמשים בו למטרות ריפוי והקלה בתחומים רבים ושונים: אונקולוגיה, אפילפסיה, פרקינסון, אלצהיימר, אוטיזם, מחלות מעי דלקתיות, כאבים ועוד.


הטכנולוגיה ממשיכה לפתח צורות נטילה מתקדמות לקנאביס רפואי / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

קנאביס רפואי - מי אתה?

- בצמח הקנאביס קיימות למעלה מ-400 תרכובות כימיות (!).

- נכון להיום, המדע והרפואה מרכזים את מחקרם בשני חומרים, ה-Cannabidiol) CBD) וה-Tetrahydrocannabinol) THC), המשתייכים למשפחת הקנבינואידים הייחודיים לקנאביס ונקשרים לרצפטורים הפזורים באופן נרחב בגופנו; חומרים פעילים אלה קובעים במידה רבה את תכונות הצמח ואת יעילותו מול מטרות ריפוי שונות.

- לצידם, מכיל צמח הקנאביס טרפנים, שהינם חומרי ריח וטעם וגם להם מיוחסות תכונות רבות המשמעותיות לפעילות הרפואית בצמח.

- מוצרי הקנאביס הרפואי למיניהם מסווגים במרשם בהתאם לריכוז ה-CBD וה-THC המצוי בהם.

- זאת ועוד: מוצר יחשב כמוצר קנאביס רפואי בתנאי שגידולו, יצורו והפצתו אושרו ע"י משרד הבריאות ולמטרות רפואיות בלבד והוא ניתן בהמלצת רופא מומחה.

- במהלך השנים עבר הצמח שינויים רבים על מנת להתאימו לצרכי האדם ולמקסם את תכונותיו. על כן, רוב צמחי הקנאביס הרפואיים היום הם מה שנהוג לכנות היברידיים, כלומר מעורבבים גנטית, אך לרוב מייצרים השפעה בעלת אופי כולל הנוטה לזה המזוהה עם אחת משתי משפחות-על של זנים:

אופי סאטיבה - נחשב כבעל השפעה ממריצה ומעוררת, המתאימה יותר למהלך היום.

אופי אינדיקה - ידוע כבעל השפעה מרדימה, מרגיעה ונוגדת חרדה, המתאימה יותר למהלך הערב והלילה.

- זו אמנם השורה התחתונה אבל כנראה החשובה מכל באשר לקנאביס רפואי: לכל מטופל/ת יש צרכים ספציפיים ואישיים, ולכן להתאמת ההרכב, לצורת המתן ולמינון משמעות מכרעת. התאמות אלה הן בגדר פרקטיקה רפואית ורוקחית הדורשת התמחות מיוחדת החוצה תחומי מדע וטיפול. לרוב, שילוב של מספר מוצרי קנאביס מאפשר יעילות מיטבית במינימום תופעות לוואי.

קבוצת בזלת, יצרנית הקנאביס הרפואי הגדולה בישראל מפעילה את מרכז הייעוץ הוותיק והמנוסה בישראל להנחיית הטיפול בקנאביס הרפואי.

לייעוץ ולליווי השירות הקליקו כאן. ניתן למחזיקים ברישיון לשימוש בקנאביס רפואי

לכתבות נוספות במתחם "החיים בשישים פלוס" בשיתוף קלאב 50 הקליקו כאן>>

*פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

הרשמו לניוזלטר ישראל 2048
נרשמת בהצלחה לניוזלטר