תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

לא רק למוסדיים: השקעות אלטרנטיביות כעוגן בתיק ההשקעות

השקעות אלטרנטיביות כגון אשראי צרכני וקרנות חוב, אינן מושפעות מהתנודתיות בשוק ההון • הן משמשות רבים לפיזור נכסים, במטרה לשמור על ערך הכסף באפיק השקעה יציב ובסיכון נמוך יחסית • ב-IBI בית ההשקעות מסבירים כי המגמה הזו בלטה יותר מתמיד במהלך הקורונה - בזמן שהשוק נפל, המוצרים האלטרנטיביים הללו נותרו יציבים

השקעות אלטרנטיביות, מציעות חשיפה למגוון סקטורים / צילום: istockphoto
השקעות אלטרנטיביות, מציעות חשיפה למגוון סקטורים / צילום: istockphoto

הכתבה בשיתוף IBI בית ההשקעות

שוק ההון, מאז ומתמיד, מהווה את אפיק ההשקעה השכיח ביותר. הוא מביא איתו הזדמנויות רבות אך גם חיסרון אחד מובהק: התנודתיות. בתחילת משבר הקורונה התנודתיות הזו באה לידי ביטוי וגרמה לרבים, כולל גופים מוסדיים מהגדולים בעולם, לחפש אפיק השקעה המאופיין ביציבות. בעקבות כך, מנהלי השקעות רבים וגופים מוסדיים החלו להגדיל חשיפה אל תחום ההשקעות האלטרנטיבי, שהולך וצומח בקצב גבוה.

ערוצי השקעה אלטרנטיביים הם מכשירים פיננסיים שאינם מושפעים משוק ההון ולא מתנהלים לפיו, כשחלקם מציעים תנודתיות נמוכה בהשוואה אליו. אלו מכשירים שקיימים כבר שנים רבות, אך נראה שהיום יותר מתמיד הם עשויים להוות אופציה עבור מי שמעוניינים "להתרחק" מהתנודתיות של הבורסה, או פשוט לטעום את טעמה של השקעה אחרת.

מקור: Federal Reserve Bank of St. Louis, dv01 / צילום: באדיבות IBI
 מקור: Federal Reserve Bank of St. Louis, dv01 / צילום: באדיבות IBI

לדברי, דור סגרון, סמנכ"ל בקרן ההשקעות האלטרנטיביות IBI CCF של בית ההשקעות IBI, "השוק האלטרנטיבי גדל משנה לשנה. תחזיות הצמיחה של התחום צופות כי בחמש השנים הקרובות הרבה מאוד כסף יעבור מהשוק המסורתי אל השוק האלטרנטיבי. חיזוק לדברים אלה אפשר למצוא בסקרים שונים שבוצעו לאחרונה בארה"ב, בהם נשאלו הגופים המוסדיים הגדולים בנוגע לחשיפה בתיקי ההשקעות שלהם בשנה הנוכחית. כ- 80% מהם טענו כי יגדילו את נתח ההשקעות האלטרנטיביות בתיק. יתרה מזאת, כאשר נשאלו למה להשקיע בנכסים אלטרנטיביים, התשובות הנפוצות ביותר היו גיוון של התיק ותזרים מזומנים בוודאות גבוהה".

מקור: Preqin / צילום: באדיבות IBI
 מקור: Preqin / צילום: באדיבות IBI

נגישות למגוון תחומים

לצד התנודתיות הנמוכה, נדמה שאחד היתרונות הגדולים של העולם האלטרנטיבי הוא החשיפה למגוון כלי השקעה: השקעות בנדל"ן, השקעות בחו"ל, private equity (קרן השקעות פרטית), השקעות בחוב או בקרנות חוב, השקעה באנרגיות מתחדשות, ליווי של פרויקטים כאלה ואחרים ועוד. זוהי רק רשימה חלקית של המכשירים האלטרנטיביים שעומדים לרשות המשקיע.

ב-IBI בית ההשקעות מציינים כי אחד האפיקים המדוברים כיום בשוק האלטרנטיבי הוא האשראי הצרכני. התחום ריכז עניין, עוד לפני עידן הקורונה, וחווה צמיחה משמעותית בשנים האחרונות, שהואצה מאוד בעקבות הטלטלה בשווקים שגרמה המגפה.

אשראי צרכני מתייחס למתן הלוואות כלליות למטרות צרכנות אישית שונות, בהן תשלום חשבונות רפואיים, תשלום מסים, רכישת ריהוט חדש ועוד. למעשה, מדובר בהשקעה בחוב, המתבצעת באמצעות פלטפורמות הייעודיות לכך. ההלוואות ניתנות באמצעות הפלטפורמות לצרכנים פרטיים ואלו מחזירים את הכסף באמצעות פריסת תשלומים שמסוכמת מראש.

ב-IBI הבינו כבר מזמן את החשיבות של עוגן כזה בתיק ההשקעות, ולכן כבר לפני כשמונה שנים החלו להציע ללקוחותיהם השקעה אלטרנטיבית באשראי צרכני בארה"ב, באמצעות קרן IBI CCF. לדבריהם, הקרן הוכיחה את עצמה בשני אירועים מרכזיים: האחד, בדצמבר 2018, אז שוקי ההון נפלו ב-15%-20; וכעת שוב, בשנת הקורונה.

לפרטים על קרן IBI CCF הקליקו כאן>>

קרנות השקעה באשראי צרכני פועלות במבנה של שותפות מוגבלת, הכוללת שותף כללי - החברה המנהלת את ההשקעות באמצעות מנהל הקרן, ולצדו שותפים מוגבלים - המשקיעים, שהם לקוחות מוסדיים וכשירים . בקרן כזו מתקיימים יחסי גומלין ברורים: המשקיעים נהנים מהמומחיות ומהניסיון של מנהלי ההשקעות המנהלים את הקרן, ובתמורה השותף הכללי גובה דמי ניהול ודמי הצלחה.

השקעה בערוץ הזה היא לא דבר מובן מאליו, כפי שמסביר לירן רבר, מנהל השיווק של חטיבת ההשקעות האלטרנטיביות ב-IBI בית ההשקעות: "מדובר באפיק שנדרשת בו מומחיות גבוהה על מנת שהוא יהיה יעיל. הוא משמש את המשקיעים כמעין עוגן בתיק ההשקעות. רבים מהמשקיעים האמידים מחפשים השקעות מעבר לשוק ההון, כאלו שישַמרו על ערך הכסף בסיכון לא גבוה. לכן, מבחינתם הרכיב האלטרנטיבי הכרחי כיום בתיק".

למרות הקורונה, 2020 אחת השנים הטובות ביותר עבור הקרן

כאן המקום להסביר אנומליה שהתרחשה בשנה האחרונה, בביצועי קרן CCF. לכאורה, אחד הגורמים המשפיעים על ביצועי קרנות האשראי הצרכני הוא שיעור האבטלה שמביא אנשים לצרוך פחות ולכן ללוות פחות. בנוסף, הוא יוצר קושי בעמידה בהחזרים, בקרב מי שכבר נטלו אשראי. למרות זאת, במהלך הקורונה ביצועי הקרן דווקא עלו, למרות שיעורי האבטלה הגבוהים בארה"ב. כיצד זה קרה? ב-IBI מצביעים על שני גורמים: התמיכה הממשלתית המשמעותית בארה"ב ותהליכי החיתום של הקרן.

דור סגרון, סמנכ"ל בקרן ההשקעות האלטרנטיביות IBI CCF של בית ההשקעות IBI / צילום: אילן בשור
 דור סגרון, סמנכ"ל בקרן ההשקעות האלטרנטיביות IBI CCF של בית ההשקעות IBI / צילום: אילן בשור

מתן האשראי הוא תחום מבוסס נתונים. בארה"ב לשכות האשראי אוספות במשך שנים רבות נתונים פיננסיים על כל אזרח הכוללים בין היתר, ניצול מסגרות אשראי, עמידה בתשלומים ועוד. לדברי סגרון, "בעת מתן ההלוואה מתקבלים מעל 100 פרמטרים על לווה בודד. כך שבסיס הנתונים, שנאסף במשך הפעילות, משמש לניתוח התנהגות לווים שונים, בעלי מאפיינים דומים ושיפור מודל החיתום באופן תמידי. מאחר ולקרן יש כבר ותק של שמונה שנים, הגענו מוכנים למשבר הקורונה עם תיק לווים איכותי".

סגרון מוסיף כי "נקודה שניה שהשפיעה לטובה על ביצועי הקרן היא התמיכה הממשלתית המשמעותית, שסייעה ללווים לצלוח את המשבר בצורה טובה. לצד זה, ביצענו שיפור חיתום כהתאמה למצב החדש, וכך ראינו שרוב הלווים שלנו לא נפגעו. החלק שכן נפגע היה מאוד מינורי, וגם הלווים שיותר התקשו, הצליחו בסופו של דבר לעמוד בתשלומים. לתמונה הזו צריך להוסיף כמובן את העובדה שהריביות עלו, וכיום כ-70% מנכסי הקרן משקפים השקעות שבוצעו לאחר פרוץ המשבר, כך שמצב הקרן רק השתפר לאורך השנה".

אנשי קרן IBI CCF מציינים כי כתוצאה מכך שנת 2020 הייתה אחת השנים הטובות ביותר עבורה. כמו כן, הם צופים כי גם שנת 2021 תהיה דומה, בשל דיוק החיתום ומשיכת לווים איכותיים יותר, לצד העלייה בריבית.

השקעה דולרית או שקלית ללקוחות כשירים

תחום האשראי הצרכני מהווה הזדמנות להשקעה אלטרנטיבית וגיוון התיק. משקיעים כשירים יכולים לבצע השקעה בתחום, באמצעות קרן האשראי הצרכני IBI CCF. מהם לקוחות כשירים? לקוחות המציגים נזילות כספית של 8.1 מיליון שקל לפחות, או מי שהכנסותיהם עומדות על 1.2 מיליון שקל לפחות בכל אחת מהשנתיים שקדמו להצטרפותם לקרן. ישנה גם אפשרות למעין 'שילוב' בין השתיים: נזילות של חמישה מיליון שקל והכנסות בגובה 600,000 שקל לפחות בכל אחת מהשנתיים שקדמו להצטרפותם לקרן.

לקוחות כשירים יכולים להצטרף אל הקרן בצורה מקוונת ובקלות יחסית. לאחר מכן, באפשרותם להשקיע בדולרים, דרך הבנק, ובכך לנהל את השקעותיהם בקרן כמו כל מניה שבה הם משקיעים בשוק ההון. אפשרות נוספת, ייחודית לקרן IBI CCF, היא השקעה בשקלים, שחוסכת את החשיפה לתנודתיות המטבע הזר.

החלופה העיקרית לשוק אגרות החוב

בסיכומו של דבר, מסבירים ב-IBI בית ההשקעות כי תנאי השוק של היום, המאופיינים בריבית אפסית ואף שלילית, דורשים ממנהלי השקעות או משקיעים פרטיים לחפש פתרונות יצירתיים. המסקנה העולה מכך היא שפוטנציאל עליית התשואות בשוק איגרות החוב מוגבל למדי. על כן, משקיעים שמחפשים אפיקים סולידיים יחסית, נתקלים בריבית נמוכה ובסיכון להפסדי הון משמעותיים. לכן, החלופה העיקרית לשוק איגרות החוב הן קרנות החוב האלטרנטיביות, שמאופיינות במתאם אפסי לשוקי ההון ובתנודתיות נמוכה.

"יש פה הזדמנות", אומר סגרון. "הקורונה, הבהירה לרבים מדוע כדאי לשקול השקעה במוצרים הלא קורלטיביים, כי כשהשוק נפל בשנה שעברה המוצרים הללו נותרו יציבים. זה לא אומר שהם לא יושפעו בעתיד ממשברים, או לא הושפעו ממשבר הקורונה בזמן שהתרחש - אבל התנודתיות הייתה נמוכה הרבה יותר. נוסף על כך, ספציפית לגבי קרן אשראי צרכני, מדובר בכלי השקעה בעל יכולות גבוהות".

"בשוק האלטרנטיבי קיים הרבה מאוד פוטנציאל עבור משקיעים רבים, בפרט משקיעים בסדרי הגודל שהקרן שלנו פונה אליהם", מסכם רבר מצדו. "הקרן שלנו לא מכוונת להחליף את חלק הארי בתיק של הלקוח, אלא מציעה מעין השלמה להשקעה שהוא מבצע בשוק ההון. זאת המטרה העיקרית".

לפרטים על קרן IBI CCF הקליקו כאן>>

* האמור בכתבה זו מובא למטרות אינפורמטיביות וכולל מידע אודות ביצועי קרן CCF ("הקרן") באופן חלקי בלבד ואינו מהווה "ייעוץ השקעות" ו/או "שיווק השקעות" כהגדרתם בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995 ו/או תחליף להנ"ל. ההשקעה בקרן מיועדת לעד 35 ניצעים ו/או משקיעים הנמנים על סוגי המשקיעים המפורטים בסעיף 15א(ב) לחוק ניירות ערך, תשכ"ח-1968 במהלך 12 חודשים עוקבים בלבד ואינה מוצעת לציבור או מיועדת לו. אין באמור משום הבטחת תשואה כלשהי ואין לראות בו כהמלצה, חוות דעת ו/או משום תחליף לייעוץ מקצועי (כלכלי, משפטי, מיסויי וכו') המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל משקיע. אין בפרסום זה כדי ליצור התחייבות או אחריות כלשהי של הקרן ו/או מי מטעמה, או של אי.בי.אי בית השקעות בע"מ כלפי כל אדם או תאגיד לכל נזק שעלול להיגרם לו כתוצאה משימוש בפרסום זה או הסתמכות עליו.

 ** פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.