תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

"הפכנו לאחד מיעדי ההשקעות הזרות הגדולים בעולם": בהודו משקיעים בתשתיות ומעוניינים להרחיב קשרים עסקיים עם השוק הישראלי

אנרגיות מתחדשות, כבישים ומסילות, פינטק ורפואה מרחוק - אלו רק חלק מהתחומים ששמה לה הודו כיעדים אסטרטגיים לצמיחה • לצורך כך, הוקמה בתת היבשת קרן השקעות פרטית בשותפות המדינה, המגייסת גם משקיעים מישראל

רכבות בהודו, המדינה מעודדת שיתופי פעולה עם יזמים בינלאומיים / מקור: Department of Economic Affairs of India, PPC Cell Infrastructure Division / צילום: באדיבות שגרירות הודו בישראל
רכבות בהודו, המדינה מעודדת שיתופי פעולה עם יזמים בינלאומיים / מקור: Department of Economic Affairs of India, PPC Cell Infrastructure Division / צילום: באדיבות שגרירות הודו בישראל

 הכתבה בשיתוף שגרירות הודו בישראל 

הקורונה אמנם גרמה לטלטלה כלכלית בעולם, שבמסגרתה השקעות ופרויקטים רבים במדינות מתפתחות נעצרו, אך כמו בכל משבר, ההתאוששות הכלכלית שתמיד מגיעה היא גדולה. אחת המדינות המתפתחות שנכנסת לקטגוריה הזאת, ומהווה יעד להשקעות רבות בשנים האחרונות, וספציפית מישראל, היא הודו. הצמיחה הכלכלית במדינה, הדמוגרפיה, התעשייה המקומית ורפורמות מבניות רבות שבוצעו בה, מושכות השקעות רבות בשנים האחרונות.

הודו היא מדינה שהקורונה טלטלה בצורה משמעותית, עם מספר נדבקים ומתים גבוה במיוחד, אך באותה נשימה המגפה הובילה לשינוי חשיבה בכל מה שנוגע לפיתוח תשתיות בתת היבשת. כעת, אחת המטרות של המדינה היא לקדם השקעות ומיזמים בגבולה ולרתום לשם כך בין היתר גם יזמים ישראליים.

לצורך כך, הוקמה בהודו קרן פרייבט אקוויטי גדולה להשקעות לאומיות ותשתיות (NIIF, National Investment and Infrastructure Fund), המנהלת השקעות בשווי של כ-4.5 מיליארד דולר. מטרת הקרן היא לעודד יזמים ומשקיעים בינלאומיים לפעול במדינה ולפתח את אחד או יותר מהתחומים המוגדרים על ידה כאסטרטגיים: בריאות, פינטק, דיור בר השגה, אנרגיות נקיות ומתחדשות, חקלאות ותשתיות דיגיטליות כמו רפואה מרחוק, חינוך אונליין, תשלומים וסחר מקוונים. הקרן מסייעת למשקיעים בכניסה לשוק ההודי; היא נמצאת בבעלות משותפת של הממשל ההודי (49%), מוסדות פיננסיים גדולים בהודו (4%) ומספר משקיעים גלובליים גדולים (47%).

מקור: NIIF / צילום: באדיבות שגרירות הודו בישראל
 מקור: NIIF / צילום: באדיבות שגרירות הודו בישראל

"עתודות הכסף הישראלי הפנוי גדלות בקצב מסחרר, כמו גם נכסים המנוהלים על ידי  מוסדות ישראלים וקרנות", מספר סוג'וי בוס, מנכ"ל הקרן. "ב-2020, היקף ההשקעות הזרות בהודו היה כ-82 מיליארד דולר. הפכנו לאחד היעדים הגדולים להשקעות זרות בעולם", הוא מוסיף.

לפרטים על קרן NIIF וההשקעה דרכה - הקליקו כאן>>

הכפלה של סכום ההשקעות בעשור

על פי נתוני הפורום הכלכלי העולמי, הודו היא כיום הכלכלה החמישית בגודלה בעולם לפי תמ"ג ומדורגת לפני מדינות חזקות כמו צרפת ובריטניה. עד תחילת הקורונה, הגידול בתמ"ג ההודי היה מהגבוהים בעולם, כ-6-7 אחוזים בממוצע בשנה. הקורונה האטה מאוד את הצמיחה, אולם גם במצב שבו כמעט כל העולם נמצא על "הולד", הודו עדיין שומרת על הפוטנציאל שלה.

"כקרן ממשלתית שמגובה בהון פרטי, NIIF מחוברת לעולם שלם של הזדמנויות עסקיות בהודו - מתשתיות פיזיות, דרך תשתיות חברתיות ועד לסקטורים מתפתחים כמו שירותים דיגיטליים ופיננסיים", אומר סנג'יב סינגלה, שגריר הודו בישראל. בין השנים 2013-2019, הודו השקיעה בסקטור התשתיות במדינה 765 מיליארד דולר. 31% מההשקעות הללו הן בתחומי האנרגיה, 18% בכבישים, 15% בתשתיות עירוניות ו-10% במסילות רכבת.

על פי תוכנית ההשקעות של הקרן, ההשקעה בין השנים 2020-2025 צפויה להגיע כבר ל-1.5 ביליון דולר - סכום כמעט כפול מבפרק הזמן של בין 2013-2019. מתוך זה, 24% מההשקעות יהיו בתשתיות אנרגיה, 18% בכבישים, 17% בתשתיות עירוניות ו-12% במסילות רכבת.

"הודו מציעה למשקיעים, כמו מוסדות פיננסיים גלובליים, קרנות עושר, חברות ביטוח ומנהלי השקעות - אפשרות להשקיע יחד עם יזמים וחברות מבוססות שיש להן ניסיון מוכח", מסביר בוס. "יש יחסים טובים בין ישראל להודו ואני בטוח שבזכותם משקיעים ישראלים ימצאו בה הזדמנות השקעה טובה", הוא מדגיש. כדוגמאות להשקעות אחרונות בולטות של הקרן ניתן להזכיר 280 מיליון דולר ברשת בתי החולים השנייה בגודלה במדינה, ו-170 מיליון דולר בקרן האנרגיה הירוקה הראשונה בהודו.

מקור: NIIF / צילום: באדיבות שגרירות הודו בישראל
 מקור: NIIF / צילום: באדיבות שגרירות הודו בישראל

שלוש תוכניות השקעה מגייסות, אחת כבר הגיעה ליעד

החיבור שנעשה בקרן בין בעלים וצוות מקצועי מקומי-הודי לו היכרות עם המדינה, לבין גופים פיננסיים גדולים המעניקים לקרן את ההון הנדרש - מאפשר לה גם לזהות השקעות פוטנציאליות בהודו וגם את אורך הרוח הפיננסי להשקיע בהן. הקרן משקיעה בהיקפים גדולים בסקטורים המתועדפים על ידי המדינה ומספקת למשקיעים בה גם גישה לאנשי מפתח בסקטור הציבורי והפרטי בהודו.

הפעילות של קרן NIIF מחולקת לשלוש תוכניות השקעה שונות. לכל תוכנית מטרות שונות וקהל יעד שונה. שלושתן עשויות להיות אטרקטיביות למשקיעים ישראלים גדולים, בין אם מדובר במשקיעים פרטיים, קרנות ישראליות, יזמים ישראלים או אנשי עסקים. תוכנית ההשקעה הראשונה, שבה גם מרוכזת עיקר פעילות הקרן, היא NIIF Master Fund - קרן התשתיות המקומיות הגדולה ביותר במדינה. בשנים הקרובות, היא צפויה, כאמור, לגייס ולהזרים השקעות בשווי 1.5 ביליון דולר. ארבע השקעות בולטות שביצעה הקרן לאחרונה היו בתחומי סחר ימי גלובלי, אנרגיות מתחדשות, חברת השקעות שבונה פורטפוליו של נכסי תחבורה וייעול מערכת האנרגיה במדינה.

לצד התוכנית המרכזית, פועלות שתי תוכניות נוספות: Fund of Funds (FoF) שמתמקדת בבניית פורטפוליו השקעות בסקטורים מגוונים וכן בגיבוש אסטרטגיות השקעה. התוכנית שמה לה מטרה לאתר את מנהלי ההשקעות הטובים ביותר בכל סקטור, על מנת לאפשר למשקיעים להשקיע באופן מגוון ומבוזר בתשתיות וסקטורים ספציפיים. התוכנית השלישית, Strategic Opportunities Fund (SOF), ממוקדת בהשקעות פרטיות בהודו. המטרה שלה היא לספק הון לטווח הרחוק לעסקים שמקדמים את פני העתיד. למשל, כאלה שמשנים את הסביבה העסקית בהודו, כגון יצירת פתרונות מימון ושיפור תשתיות הבריאות במדינה.

"הפעילות של הקרנות היא עדות לשירות המקצועי ש-NIIF מעניקה למשקיעים, וכך גם העובדה שקרן אחת כבר הגיעה ליעד הגיוסים", אומר סינגלה. "אנחנו מאמינים שיש הזדמנויות מבטיחות ליצירת השקעות ישראליות בקרן", הוא מסכם. גם אם העולם חווה האטה כלכלית כעת, נראה כי זהו הזמן לזהות היכן טמון הפוטנציאל של העתיד; הגלגל הפיננסי יחזור להסתובב מהר וההאטה תסתיים - לקראת חזרה לצמיחה.

לאתר שגרירות הודו בישראל הקליקו כאן>>