תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

סחר בבני אדם ועבדות מודרנית - טכנולוגיה ישראלית מסייעת להילחם בתופעה

בשבוע שעבר צוין בעולם היום הבינלאומי למאבק בסחר בבני אדם, שממנו לפי האו"ם סובלים מאות אלפי קורבנות ברחבי הגלובוס; כיצד פתרונות המודיעין הדיגיטלי (Digital Intelligence) של חברת סלברייט הישראלית משמשים בין השאר למיגור התופעה והביאו לחשיפה של רשת שלמה לסחר בבני אדם בתאילנד

עבדות מודרנית, שוק שמגלגל מיליארדי דולרים בשנה / צילום: Shutterstock
עבדות מודרנית, שוק שמגלגל מיליארדי דולרים בשנה / צילום: Shutterstock

הכתבה מטעם Cellebrite

חמש משאיות עשו את דרכן בזו אחר זו בינואר 2015 לכיוון תחנת הבדיקה השגרתית של משטרת תאילנד בדרום המדינה. השוטרים המקומיים שסימנו להן לעצור בצד הדרך, נדהמו לגלות במשאיות לא פחות מ-98 בני אדם שהוחזקו בצפיפות ובתנאים ירודים. השוטרים מיהרו לטלפן לאנשי "פרילנד", ארגון שמדריך ממשלות וגופי אכיפת חוק במאבקם במבריחים הסוחרים בבני אדם וחיות בר, ואלה הגיעו תוך זמן קצר לשטח. מכשירי הטלפון הניידים של נהגי המשאיות נאספו לצורך חקירה משטרתית.

בחלוף כמה שבועות, נחשפו הממצאים המבהילים: נהגי המשאיות היו רק קצה הקרחון של רשת שלמה לסחר בבני אדם שבין קורבנותיה, בני שבט הרוהינגה המוחזקים בתנאים קשים במחנות עבודה ברחבי תאילנד, חלקם גם מועברים לשטח מיאנמר. חלקם מוזמנים "לקנות מחדש את חירותם" תמורת סכום של כ-$1400, אך כמובן שלאיש מהם אין סכום כזה. ברשת הסחר היו מעורבים 67 שוטרים, שלושה פוליטיקאים וגנרל בכיר בצבא תאילנד שנעצר ונשלח ל-27 שנות מאסר - כולם זוהו כמי שנטלו שוחד מקרטל הסחר בבני אדם הגדול במדינה.

לדברי יוסי כרמיל, מנכ"ל סלברייט, המספקת פתרונות מודיעין דיגיטלי (Digital Intelligence), חשיפת הרשת לא הייתה קורית לולא הטכנולוגיה של החברה הישראלית, שאיפשרה את איסוף וניתוח המידע מהטלפונים של נהגי המשאיות. המידע הקריטי הוביל לשורת המעצרים שהצילה את הקורבנות מציפורני הקרטל התאילנדי. בנוסף, כמויות המידע שעלו מאותם מכשירים סלולריים וניתוחם, הובילו לאיתור מחנות העבודה בדרום תאילנד, שם הוחזקו הקורבנות כאסירים.

"חקירת מקרי לכידה של משאיות כאלה מסתיימת במקרים רבים במעצר הנהג בלבד ובסגירת התיק, כאשר ההתעללות בבני האדם נמשכת", אומר סטיב גלסטר, יו"ר הוועדה הבינלאומית של ארגון פרילנד. "עם זאת, ברגע שלחוקרים יש גישה לכלים מתקדמים כמו הטכנולוגיה של סלברייט, הם יכולים לחקור ביעילות, לחשוף את הרשת כולה ולהציל חיי אדם". לדברי גלסטר, האתגר הגדול ביותר הוא שמרבית רשויות אכיפת החוק, הנאבקות בסחר בבני אדם, אינן מצוידות בטכנולוגיה המתאימה לחקירת הפשעים ומניעתם .

ב-30 ביולי מצוין ברחבי העולם היום הבינלאומי למאבק בסחר בבני אדם, שהוכרז ע"י האו"ם ב-2013. מנתוני משרד האו"ם לענייני סמים ופשע (UNODC), עולה כי בין 2003-2018 זוהו 225 אלף קורבנות סחר ברחבי העולם, בהם נשים, ילדים וגברים - מחציתם נסחרו למטרות ניצול מיני, ו-38% לעבודות כפייה. לפי האו"ם, רק ב-2018 אותרו כ-50 אלף קורבנות סחר בבני אדם שדווחו על-ידי 148 מדינות, כשנשים הן האוכלוסיה המנוצלת ביותר (46%) לצד נערות (19%) ואחד מכל שלושה קורבנות שזוהו הוא ילד. באו"ם מדווחים כי חלקם של ילדים מתוך הקורבנות גדל פי שלושה, ואילו חלקם של הבנים גדל חמש פעמים במהלך 15 השנים שדווחו. עוד הם מציינים כי למרות שברוב המדינות קיימים חוקים הנוגעים לסחר בבני אדם, התופעה רחוקה מלהיעלם.

לפי ארגון Exodus Road האמריקאי, הנלחם בסחר בבני אדם, מדובר בתופעה גלובלית של עבדות מודרנית, אשר מתרחשת בכל יום, כמעט בכל מדינה, כולל בארה"ב. זהו שוק שמגלגל מאות עד מיליארדי דולרים בשנה.

" שימוש יעיל בראיות דיגיטליות כחלק ממאמצי החקירה"

בסלברייט מציינים כי הסיפור מתאילנד הוא רק אחד מתוך מקרים רבים שבהם מסייעת הטכנולוגיה של החברה לחוקרי המשטרה ורשויות אכיפת החוק ברחבי העולם במאבק יעיל יותר בתופעה - לגדיעת רשתות סחר בבני אדם ואף להצלת קורבנות מידי שוביהם. למעשה, הפתרונות של סלברייט, המבוססים על הטכנולוגיה הייחודית והייעודית של החברה עבור כלל תהליכי החקירה, הפכו לתקן הנהוג בחקירות ובהליכים משפטיים ביותר מ-140 מדינות ברחבי העולם, בארה"ב, אירופה, דרום אמריקה ואסיה, אומרים שם.

"אין דבר מרגש יותר מהידיעה שהטכנולוגיה שלנו מסייעת בהצלת ילדים, נשים וגברים שנפלו קורבנות לסחר ולניצול, ומגנה על זכות אדם בסיסית - להיות חופשי", אומר כרמיל. "הסיפור של תאילנד, שהוא רק אחד מאינסוף פשעים שפוענחו, מלמד עד כמה חשוב שבידי סוכנויות אכיפת החוק ששומרות על ביטחון הציבור יהיו הפתרונות וההכשרה הנכונים. זאת לצורך שימוש יעיל בראיות דיגיטליות כחלק ממאמצי החקירה שלהן. אנו גאים שטכנולוגיית Digital Intelligence ישראלית מסייעת בטיוב והאצת תהליכי החקירה, לסגירת מעגל עבור הקורבנות ולשמירה על בטחון הציבור והביטחון האישי של אזרחים".

כרמיל מציין גם כי הודות להדרכה של פרילנד ולטכנולוגיה של סלברייט, שוטרים מקומיים הנאבקים בהברחות בני אדם יודעים כיום כי הפעולה הראשונה הנדרשת מהם היא החרמת הטלפון של החשוד ובהמשך איסוף הנתונים ממנו, ניתוח ופענוח שלהם. כך ניתן לזהות את הקשרים בין המבריחים ולהצמיד שם, טלפון ולעיתים אפילו פרצוף לראשי רשתות ההברחה הגדולות.

הוא מסכם ואומר כי סלברייט, כמובילה עולמית בפתרונות בתחום ה-Digital Intelligence, מפתחת ומציעה מגוון רחב של פתרונות תוכנה וכלים אנליטיים חדשניים, שמטרתם לאפשר ללקוחותיה להאיץ חקירות ולהתמודד עם המורכבות הגוברת שבאתגרי פשיעה ואבטחה בעידן הדיגיטלי.