צילום: Shutterstock, Just2shutter

רצון גדול לשנות את העולם ומנטורינג שעושה את ההבדל - פרויקט "המזנקה" הגיע לסיומו

פרויקט "המזנקה" של גלובס ומור בית השקעות חיבר בין סטארט-אפים מתחום "עשיית הטוב" למנטורים בעלי ניסיון בעולם העסקי. 34 חברות בתחילת הדרך, המבקשות לפתח פתרונות טכנולוגיים בעלי אימפקט חברתי-קהילתי, זכו לליווי ולהכוונה מקצועית של מומחים בתחומם. עם סיום הפעילות חזרנו אל שלושה צוותים שנטלו בה חלק, שמספרים לנו על העבודה המשותפת והערך המוסף לו זכו

 

 

השנים האחרונות מתאפיינות, במישור החברתי בעיקר, בהתמקדות בשיפור סביבת החיים שלנו, בשמירה על הסביבה ובהגנה על כדור הארץ. עוד ועוד אנשים מתגייסים למשימה, מהחשובות בעידן המודרני כנראה, וכמו כל מהפכה גדולה זה מתחיל מלמטה, מהאדם הפשוט, ומטפס כלפי מעלה: אל המושכים בחוטים, אל קובעי המדיניות - אל החברות הגדולות.

עוד ועוד גופים, ארגוני ענק, חברות אנטרפרייז, מבינים שהדרך להצלחה לא מסתכמת רק בשורת הרווח. היום, כדי להצליח, צריך ליישם ערך חברתי בעל משמעות עצומה: עשיית הטוב. נראה שכעת המהפכה עוברת לשלב הבא.

לרתום את כל הקהילייה העסקית - מקטן עד גדול

פרויקט 'המזנקה', מיזם משותף לגלובס ובית ההשקעות מור, מקדם את הבשורה, את המהפכה, במקום שבו הכול מתחיל: חברות ההזנק, הסטארט־אפים. הוא 'משדך' בין חברות סטארט־אפ הפועלות בתחום עשיית הטוב לבין מובילות ומובילים בעולם ההייטק, מנטורים, המסייעים להן לפרוץ ולזנק קדימה.

בפרויקט השתתפו 21 מנטורים ו־15 מנטוריות: כל מומחה או מומחית ליוו לאורך הפרויקט סטארטאפ אחד, וכך יצאו לדרך יחד 34 חברות ו-34 מנטורים, למסע שמטרתו לסייע לסטארט־אפים לזנק קדימה, ולתרום להצלחת רעיונות שמטרתם להפוך את העולם למקום טוב יותר, נעים יותר, פשוט יותר. הפרויקט התנהל במתכונת של מפגש פרונטלי או מפגש בזום, כשעה בשבוע. הליווי החל ביוני 2021 והסתיים ממש לאחרונה, בסוף חודש אוגוסט.

כיצד זה עבד בפועל?

נדמה שהדרך הטובה ביותר להבין את הדברים היא לשמוע זאת מפי המשתתפים עצמם - המנטורים והמנטוריות, ואנשי חברות הסטארט־אפ בעצמם. שוחחנו עם שלושה צוותים שלקחו חלק בפרויקט 'המזנקה', והם מספרים על התהליך:

צוות 1

ליווי חברת SueApp, שהוקמה על ידי תום לביא, ערן נתנזון ואסף בן טולילה. חברה המציעה מערכת חדישה המאפשרת הגשת תביעות קטנות לביהמ"ש באופן דיגיטלי.

המנטורית - עו"ד אורית יאסו

"כשנפגשתי לראשונה עם היזמים נוצר חיבור מיידי, שתרם רבות לעשייה המשותפת במהלך תקופת הליווי. היזמים קיבלו את הפידבקים שלי ואת העצות המקצועיות, הפנימו אותם במהירות ויישמו בשטח - מה שהוביל למיקוד גבוה בהשלמת היעדים ובהשגת הישגים.

הפגישות השבועיות היו מהנות וחווייתיות מאוד. כעורכת דין שמחתי לראות שני חבר'ה צעירים - שלא מגיעים מעולם המשפט ושאינם עוסקים בעריכת דין - מלאי תשוקה לשנות ולזרז תהליכים קיימים בעולם המשפט, ולהכניס לתוכו טכנולוגיה וחדשנות, שיעזרו בסופו של דבר לכל אזרח ויקלו עליו בהגשת תביעה. אני מרגישה ש־ SueAppעברה תהליך התקדמות מרשים בתקופת הליווי ואני מאמינה בהם מאוד ובהצלחת המיזם.

לכל סטארט־אפ באשר הוא אני מציעה להקפיד על הגדרת תפקידים ברורה עוד מההתחלה, על הצבת יעדים ברורים - קצרי טווח וארוכי טווח - ועל לוחות זמנים מדויקים. כל אלו מכניסים סדר, מונעים חיכוכים ובזבוז זמן מיותר. גמישות, שתאפשר מענה לצורכי השוק, והבנה מתי לשחרר ולעשות חישוב מסלול מחדש, עם כל הצער שבדבר - כל אלו יסייעו למצוא את הדרך הנכונה להצלחה".

נציג SueApp - תום לביא

"כבר בתחילת הדרך זיהינו מכנה משותף בין הערכים של SueApp לבין המטרות של פרויקט 'המזנקה'. העבודה עם אורית הייתה מהנה, פורייה ומאתגרת, והיה ברור לנו כבר מהמפגש הראשון שיש לה הכלים להביא אותנו למקום מתקדם יותר. מהר מאוד נוכחנו לראות כי הניסיון המקצועי של אורית כעורכת דין פעילה בעולם העסקי מקנה לנו כלים חשובים ונקודות למחשבה, שבסופו של תהליך הובילו אותנו להישגים ולציוני דרך משמעותיים.

ההשתתפות בפרויקט תרמה ליצירת חיבורים ושיתופי פעולה עם גופים משמעותיים. בעקבות העבודה המשותפת עם אורית התחדדו מטרותינו, ואף שיפרנו וגיבשנו עוד יותר את המודל העסקי שלנו. נכון להיום אנחנו נמצאים במקום מתקדם יותר ברמת השיווק לצרכן וברמת השיווק לחברות עסקיות במשק.

כעת החברה נמצאת בתהליך מתקדם של חדירה לשווקים בינלאומיים, ופועלת הלכה למעשה בכמה מדינות נוספות, מלבד השוק הישראלי, מתוך שאיפה ואמונה שיש ביכולתה של מערכת SueApp להביא למהפכה של ממש בעולם המשפט".

מימין: תום לביא, עו''ד אורית יצחק-יאסו, ערן נתנזון / צילום: טום גרוס
מימין: תום לביא, עו"ד אורית יצחק-יאסו, ערן נתנזון/ צילום: טום גרוס

צוות 2

ליווי חברת HiLo שהקימו תמר שנקר,  מוטי אסף ושון בר. ׳פלטפורמת הכנה לחיים׳  המיועדת לסטודנטים ומספקת להם הכשרה אינדיבידואלית - בזמן הלימודים ואחריהם

המנטורית - נגה פרי

"אני מאמינה שהליווי תרם לחידוד המסרים של החברה, לניתוח השוק והפוטנציאל שלה בצורה מדויקת יותר ולמציאת הדרכים השונות שיאפשרו לסטארט־אפ להתקדם. בפגישות דיברנו וניתחנו יחד את החברה. עברנו יחד על מצגות ודיברנו לא מעט על הדרך להתמודד עם האתגרים והקשיים של תמר, המייסדת, בכל הנוגע לתפקיד מנכ"לית החברה שבו היא משמשת.

אני מאמינה שהליווי גם תרם לתמר באופן אישי: עצם היכולת להתייעץ ולדבר על האתגרים והקשיים שאיתם היא מתמודדת, ולעשות זאת עם מישהו שאין לו אינטרס פרט לסיוע עבורה, עשה את שלו.

אני ממליצה על כך לכל בעלים של סטארט־אפ בתחילת דרכו: מצאו את המנטורים שאיתם יוכל להתייעץ לאורך הדרך, והיו פתוחים להערות ולהארות, לשמוע ולהקשיב - שיסייעו להחליט מה מתאים לכם ולסטרטאפ שלכם.

נציגת HiLo - תמר שנקר

"כשעובדים בצוות מצומצם כמו בחברה שלנו, ובאופן אינטנסיבי, אנשים מפתחים תפיסת עולם ודרך חשיבה מסוימת, וההחלטות עשויות להתקבל מתוך פרספקטיבה מצומצמת. על מנת להרחיב את תפיסת המצב והאלטרנטיבות לבחינה, חשוב ליצור מעגל של מנטורים ויועצים שאינם חלק אינטגרלי מצוות העבודה, המסוגלים לצפות מהצד ולהביא דעה שונה, רעננה ובלתי תלויה.

המנטורית נגה הביאה עימה לפגישות שנים ארוכות של ניסיון ניהולי, טכנולוגי ויזמי. היא ייעצה לנו בכל תחום שבחרתי להעלות לדיון, שמחה לשתף מהניסיון ומהדרך האישית שהיא עברה, לא החסירה שום פרט ותרמה לי רבות גם ברמה המקצועית וגם ברמה האישית. דאגנו להיפגש באופן קבוע, ולהתכתב בימים שבין הפגישות. אם הוחלט לדבר על נושא ספציפי שהוגדר מראש, דאגנו להעביר חומרים רלוונטיים קודם לכן על מנת שנוכל למקסם את זמן הפגישה.

הרגשנו שבפרויקט 'המזנקה' גלובס ו־more הצליחו לאסוף מנטורים ייחודיים, בעלי ניסיון משמעותי ורלוונטי לצמיחה של HiLo. ההשתתפות בפרויקט עזרה לנו לדייק את האסטרטגיה שלנו ולהגיע להבנות ולמסקנות חשובות, על בסיס דיון פורה. כיום החברה נערכת לקראת יציאה לסבב גיוס כספים, ובמקביל לביצוע פיילוט משמעותי נוסף עם אחת האוניברסיטאות שאיתן אנחנו בקשר. השקת המוצר תתרחש בקרוב.

ברמה האישית, בזכות התוכנית זכיתי להיחשף לנשים מצליחות ויזמיות, מה שחיזק עוד יותר את האמונה שלי בעצמי ובצוות שלי ואת המוטיבציה ללקיחת יוזמות ולדחיפה להצלחה, גם כשהדרך לא פשוטה".

מימין: תמר שנקר, נגה פרי / צילום: תמר שנקר
מימין: תמר שנקר, נגה פרי/ צילום: תמר שנקר

צוות 3

ליווי חברת Wakka שייסד עופר ברטל, המציעה תוכנות שמתאימות אישית בין אנשים עם מוגבלות לבין מעסיקים

המנטור - אמיר שדה

"ערכנו פגישות שבועיות פנים אל פנים או בזום עם המייסד של החברה, עופר, לטובת כמה מטרות: מיקוד הפעילות העסקית - הגדרה מהו בעצם המוצר של החברה; ניתוח המצב הפיננסי; בניית מודל עסקי ובניית תקציב הוצאות וצפי הכנסות; בניית תוכנית עסקית; ייעול תהליך קבלת ההחלטות; הדגשת הערך שמביא המוצר לארגון.

מניסיוני, הדרך להצלחה הופכת קלה יותר בעזרת שני אלמנטים: האחד - לעבוד דרך Market Validation: לא להתנהל על פי מה שאני חושב שהמוצר צריך להיות, אלא לפי מה שהשוק באמת צריך; להקטין את הבלתי נודע למינימום על ידי שאילת שאלות הבהרה וחיפוש מידע".

נציג Wakka - עופר ברטל

"נפגשנו עם אמיר פנים אל פנים בהתחלה, וכשהתפרץ הגל הרביעי של הקורונה עברנו לפגישות זום. אמיר חד כתער, ועזר למקד אותנו. רוב הזמן הוא הקשיב לנו, ולאחר מכן נתן עצות חכמות וממוקדות. אני מעריך מאוד את הגישה הזו, כמו גם את הגישה החברתית של פרויקט 'המזנקה' עצמו, שהתאימה לנו מאוד.

היום החברה כבר מציעה קורס 'חשיפה להייטק', שמאפשר לאנשים לקבל טעימה מעולם הפיתוח ועוזר להם לגבש אסטרטגיה אישית כיצד להשתלב בהייטק. אנחנו עובדים עם אוכלוסיות מגוונות - חרדים, ערבים, יוצאי אתיופיה ועוד, כדי לעזור להם להשתלב בעולם המרתק הזה. בשלב הנוכחי ההתמקדות היא בעיקר בשיווק ובמכירות: הגדלת מספר הלקוחות החדשים ו־upsell ללקוחות קיימים".

כתבות נוספות

צילום: Shutterstock

מור השקעות: מה אנחנו מחפשים בחברות סטארט-אפ?

ניר חצב, אנליסט טכנולוגיה במור בית השקעות 13/04/2021

ההרשמה הסתיימה

תקנון
X

שיתוף

סגירה