תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

עצמאים, סוף השנה כמעט כאן! כבר ניצלתם את הטבות המס בקרנות ההשתלמות?

סוף השנה מתקרב ועצמאים רבים מנצלים את הזמן להפקיד כספים לקרן ההשתלמות וליהנות מהאפשרות להטבות שונות: הוצאה מוכרת, פטור מתשלום מס רווח הון, דחיית מס ועוד • כמה צריך להפקיד ומה חשוב לדעת? הכנו מדריך שיעשה לכם סדר

הפקדות סוף שנה בקרנות השתלמות לעצמאים - מה חשוב לדעת? / צילום: Shutterstock
הפקדות סוף שנה בקרנות השתלמות לעצמאים - מה חשוב לדעת? / צילום: Shutterstock

הכתבה בשיתוף אלטשולר שחם

שנת 2020 הייתה אחת השנים המטלטלות שידענו: משבר הקורונה גבה (וממשיך לגבות) מחיר בריאותי, כלכלי וחברתי משמעותי, לנוכח התחלואה המפושטת, הסגרים וההגבלות במדינות רבות בעולם. בניגוד לשנת 2020, שנת 2021 הייתה כמו קרן אור בחשכה, עם הופעתם של החיסונים והתחלואה שירדה בצורה משמעותית בעקבות התחסנות האוכלוסייה. לרגע היה נדמה שהמגפה כבר מאחורינו, אך תקווה זו התפוגגה עם הגעתם של זנים חדשים והתפרצות מחודשת של הנגיף. על אף שבנקודה הנוכחית הדברים שוב נראים מעורפלים, ואי הוודאות חזרה לתפוס מקום מרכזי, חשוב לנסות ליצור ודאות לפחות בהיבט הכלכלי. סוף השנה המתקרב הוא הזדמנות מצוינת עבור עצמאים למצות את הטבות המס אשר עשויות להגיע להם בקרן ההשתלמות, ולהשתמש במכשיר זה במטרה להגדיל את החיסכון עבור העתיד.

אילו הטבות מס אפשר לקבל בעת הפקדה לקרן השתלמות? קודם כל, חשוב לדעת שעצמאים [1] המפקידים לקרן השתלמות יכולים ליהנות מהטבה כפולה: בפעם הראשונה, על הוצאה מוכרת על חלק מההפקדות. הטבה נוספת מתקבלת בעת משיכת כספים כדין, ומעניקה פטור ממס רווח הון על הפקדות שבוצעו עד לתקרה השנתית המוטבת בסך 18,480 שקל. לאור זאת, עצמאים רבים מנצלים את סוף השנה להפקדת כספים בקרן ההשתלמות על מנת ליהנות מהטבות מס שונות, ומשתמשים בה כמכשיר חיסכון פיננסי לכל מטרה.

הטבה ראשונה: הוצאה מוכרת

עצמאים יכולים להפקיד עד 4.5% מההכנסה השנתית הקובעת [2] שלהם, עד לתקרת הכנסה שנתית של 263,000 שקל. הפקדה זו נחשבת להוצאה מוכרת ומפחיתה את סכום ההכנסה החייבת במס. לכן, עבור עצמאים שהכנסתם הקובעת עומדת על 263,000 שקל ומעלה, סכום ההפקדה המרבי שיוכר כהוצאה מוכרת עומד על 11,835 שקל (263,000 שקל כפול 4.5%).

הטבת המס מסוג ניכוי מחושבת לפי גובה המס השולי של העצמאי/ת כפול ההפקדה הנחשבת להוצאה מוכרת. למשל, עצמאים המשלמים מס שולי של 47%, יכולים ליהנות מהטבת ניכוי בסך של 5,562.45 שקל [3] (11,835 שקל כפול 47%). הדיווחים על ההפקדות לקרן ההשתלמות מתבצעים במסגרת הדו"ח השנתי הרגיל שמגישים עצמאים והם אינם דורשים פרוצדורה מיוחדת.

משתלם להכיר: הפקדות סוף שנה בקרנות השתלמות לעצמאים / צילום: Shutterstock
 משתלם להכיר: הפקדות סוף שנה בקרנות השתלמות לעצמאים / צילום: Shutterstock

הטבה שנייה: פטור מתשלום מס רווח הון

אחת ההטבות המשמעותיות ביותר שניתן לקבל מקרן ההשתלמות היא פטור מתשלום מס רווח הון בגין הרווחים שנצברו בעת משיכה כדין. עצמאים נהנים מפטור ממס עבור הפקדות עד לגובה של 18,480 שקל בשנה, נכון לשנת 2021. עם זאת, ניתן להפקיד סכומים נוספים מעבר לתקרה השנתית וליהנות מהיתרונות הרבים של קרן ההשתלמות, כדוגמת ניהול כספים מקצועי בשוק ההון, מסלולי השקעה מגוונים, ניוד בצורה חופשית* וללא עלות, קביעת מוטבים ועוד.

מאפיין נוסף בקרן ההשתלמות הוא מנגנון דחיית מס רווח הון למועד המשיכה. בניגוד לחלק מחלופות השקעה אחרות בשוק ההון, שינויים במסלול ההשקעה בקרן ההשתלמות אינם כרוכים בעלות ואינם מחייבים בתשלום מס בגין הרווחים שנצברו בעת ביצוע השינוי.

האם משתלם למשוך את קרן ההשתלמות?

הכספים בקרן ההשתלמות ניתנים למשיכה כסכום חד פעמי 6 שנים לאחר מועד ההפקדה הראשונה (או 3 שנים, במידה והכספים מיועדים למטרות השתלמות או אם החוסך הגיע לגיל פרישה).עם זאת, יותר ויותר חוסכים מבינים שלא בהכרח כדאי לוותר על מכשיר חיסכון זה ובוחרים שלא למשוך את הכספים גם כאשר הם נזילים. ישנם חוסכים שרואים בקרן ההשתלמות חיסכון משלים לפרישה, ואחרים מבקשים להמשיך ליהנות מאפקט הריבית דריבית שהולך ומתעצם ככל שתקופת החיסכון מתארכת. משיכת הכספים מקרן ההשתלמות תגרום לאובדן הזכויות והוותק שנצברו לאורך השנים, וספירת ותק הקרן, ככל ותהיינה הפרשות/הפקדות חדשות, תתחיל מחדש. בקרן השתלמות נזילה, לעומת זאת, כל שקל חדש שמופקד הופך באופן מיידי לנזיל גם הוא. במידה ואתם זקוקים לכסף שצברתם בקרן ההשתלמות, תוכלו לשקול חלופות כמו לקיחת הלוואה על חשבון הכספים הנזילים. הלוואה הפכה בשנים האחרונות לאפשרות פופולארית, בעיקר לאור התנאים שבהם היא ניתנת. כך ניתן ליהנות פעמיים: לשמור על הכספים הנזילים בקרן ההשתלמות ועל כל הזכויות והוותק, ובמקביל להשתמש בכספים שחסכתם להגשמת מטרות שונות.

בתקופה מאתגרת ולא שגרתית זו במיוחד, חשוב לשמור על מקורות החיסכון השונים ולנסות להגדיל את הכספים ככל שניתן, תוך מקסום הטבות המס שניתנות מהמדינה.

[1] יחיד בעל הכנסה מעסק או משלח יד, הזכאי להטבות מס בהתאם לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "פקודת מס הכנסה").
[2] כהגדרה בפקודת מס הכנסה.
[3] ההטבה אינה מתחשבת בהוצאה של תשלומים לביטוח לאומי ולמס בריאות.
* בכפוף להגשת בקשה מתאימה מלאה ותקינה, במועדים הקבועים בהוראות הדין.

הערות משפטיות:
מידע זה אינו מהווה ייעוץ משפטי, המלצה או חוות דעת ואין בו תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או תחליף לשיווק השקעות אישי ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל לקוח. רצוי ומומלץ להתייעץ לגבי סכום ההפקדה עם בעל מקצוע מתאים (בעל רישיון שיווק פנסיוני/יעוץ פנסיוני או יועץ מס/רו"ח). המידע המפורט לעיל הוא חומר מסייע בלבד, מעודכן לשנת 2021, ואין בו כמידע כעובדתי או כמידע שלם וממצה, ואין בו כדי למצות ו/או להחליף את הוראות ההסדר התחיקתי, התקנון הרלוונטי ונהלי החברה כפי שיעודכנו מעת לעת. עלולות להתגלות סטיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. השימוש במידע הוא על אחריותו הבלעדית של המשתמש.