תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

שוקלים לרכוש רכב חשמלי? מה חשוב שתדעו

בתקופה האחרונה הפכו המכוניות החשמלית למחזה כמעט שכיח בכבישי הארץ • בתוך כך עולות שאלות רבות וייחודיות לסגמנט הרכבים המדובר: מהם הטיפולים הנדרשים, כיצד נקבע הכיסוי הביטוחי, איך בודקים ירידת ערך עם השנים ועוד

רכב חשמלי בטעינה, השוק יצטרך לגבש מדיניות בנושאי ביטוח ורכבי יד שנייה / צילום: depositphotos
רכב חשמלי בטעינה, השוק יצטרך לגבש מדיניות בנושאי ביטוח ורכבי יד שנייה / צילום: depositphotos

הכתבה בשיתוף הפניקס

היום אפשר כבר להצהיר בפה מלא: המכוניות החשמליות שוטפות את ישראל. אם עד אמצע שנת 2021 כל מי שראה רכב מסוג טסלה בכביש היה מצהיר בקול "טסלה" - כאילו הייתה כבאית וילדיו נמצאים באוטו - הרי שכעת מדובר במראה כמעט שכיח, בעיקר במרכז הארץ. אבל עוד לפני כן כבר אפשר היה לראות בכבישים לא מעט רכבי יוקרה חשמליים לגמרי מ-Audi דרך Volvo ועד Jaguar. האייקון של שקע חשמלי על הפגוש כבר אינו כל כך נדיר כפי שהיה בסה"כ שנה אחת קודם.

כיאה לאומת הסטארט-אפ, הישראלים אוהבים טכנולוגיה ויחסית לגודל האוכלוסייה ישראל נחשבת לאומת "מאמצים ראשוניים" (Early Adopters) של חידושים טכנולוגיים בשלל תחומים, ומכוניות ביניהם. בתחום זה גם ניתן תמריץ לא קטן בדמות הנחה משמעותית במיסוי על רכבים חשמליים, שעד סוף שנת 2020 עוד כללה רכבי יוקרה חשמליים כמו אלו שהזכרנו לעיל - רכבים שמחירם מתחיל בסביבות ה-350 אלף שקל לדגם הפשוט ביותר.

הטבת המס על רכבים יוקרתיים "ירוקים" איבדה משמעותית מערכה, אך על שאר החשמליים שאינם נחשבים יוקרתיים וביניהם גם טסלה 3, עוד ניתנת הנחה שאין לזלזל בה: גובה המס על רכב חשמלי לא יקרתי עומד היום על 10% בלבד, זאת לעומת 83% מס לכל מכונית רגילה.

האמת היא, שרוכשי הרכבים החשמליים בשנים 2019 עד 2022 ירוויחו, מאחר ושיעור המס על רכבים אלו יעלה בשנת 2023 ל-20% ובשנה שלאחר מכן שיעור המס על רכבים חשמליים יגיע כבר ל-35% וייקר משמעותית את מחיר הרכישה של כל רכב חשמלי בישראל. וזהו רק אחד מכמה יתרונות הרכב החשמלי, כפי שתיווכחו בהמשך.

רכב חשמלי - היתרונות

עלויות נסיעה נמוכות: קרוב לוודאי שמדובר בחיסכון של מאות ואלפי שקלים בשנה. לצד זה, כרגע גם אין מיסוי על טעינה חשמלית ומאחר ועלויות החשמל בארץ אינן גבוהות, בוודאי לעומת מחיר הדלק והמיסוי הגבוה המושת בישראל (מס בלו), כל בעלי הרכב החשמלי משלמים עשרות ומאות אחוזים פחות על כל נסיעה, מאשר בעלי רכבים המונעים בבנזין.

ללא שגרת טיפולים: כשמדובר במכונית חשמלית טיפולי המוסך פשוט נעלמים כמעט לחלוטין. ככה זה כשאין רדיאטור או אלטרנטור, אין תיבת הילוכים או גלגלי שיניים, אין מיסבים ואין שמן מנוע להחליף - כל שגרת הטיפולים של הרכב משתנה ללא היכר.

לא עוד מוסך פעם בשנה והוצאות של מאות או אלפי שקלים על תיקוני בלאי והחלפת חלפים, אלא התחברות מהירה למחשב, עדכון תוכנה וכן - בדיקת בלמים ועוד כמה מערכות ששחיקתן הרבה פחות מהירה במכונית החשמלית. הטיפול המוצע הוא קטן בהרבה וזול בהרבה מבמכונית בנזין רגילה.

נהיגה אחרת: המכוניות החשמליות הבינוניות ומעלה הן סופר משוכללות ומעניקות חוויית נהיגה אחרת לגמרי. ברובן גם מותקנות מערכות בטיחות אקטיביות שמסוגלות להוריד את הסיכוי לתאונה בעשרות אחוזים, הן נוחות לנהיגה, מתנהגות בצורה אחרת לגמרי לפקודות הנהג - ויש מי שכבר הגדירו את תחושת הנסיעה בהן כנהיגה ברכב עתידני.

רכב חשמלי, שגרת טיפולים שונה / צילום: depositphotos
 רכב חשמלי, שגרת טיפולים שונה / צילום: depositphotos

שמירת ערך ושוק היד 2

רגע לפני שנדבר על תמחור ושמירת ערך הרכב החשמלי, יש לציין כי נכון להיום קיימת בעיית תשתיות לא קטנה בכל הקשור לעמדות הטעינה של הרכב החשמלי בישראל. הן אף הספיקו לספוג קריסה מערכתית שהותירה בעלי חשמליות רבות ללא יכולת הטענה בעמדות הציבוריות. הפעם האחרונה שמכונית בנזין לא יכולה הייתה לתדלק הייתה בערך בשנות הצנע של שנות ה-40 של המאה הקודמת.

אבל העניינים באמת מתחילים להסתבך כשישראלי מבקש לדעת בכמה ירד ערכה של החשמלית שלו. המכוניות הללו נמצאות על כבישי הארץ בסביבות שנה וחצי עד שנתיים ונושא שמירת הערך והתמחור שלהן בשוק המשומשות עוד נמצא בחיתוליו, שלא לומר במצב של חוסר וודאות.

ישראלים אוהבים רכבים ששומרים על ערכם לאורך זמן ובמשך שנים רבות מדובר היה בשיקול משמעותי בבחירת מותג הרכב לרכישה. אבל, אם תשאלו היום שמאי רכב כמה תעלה החשמלית שרכשתם היום בעוד כשלוש שנים, הוא כנראה לא ידע לומר. יודעי דבר מדווחים על כך שגם בקרב יבואני הרכב, היצרניות וגם בקרב חברות הביטוח והליסינג - שירידת ערך היא חלק מההתמחות שלהן - הספקולציות רבות ואי הוודאות עדיין גבוהה.

מדוע? כי רוב השאלות סובבות סביב עניין הסוללה המתכלה, שעלות ההחלפה שלה תהווה חלק גדול ממחיר הרכב בעתיד (כשייכנס לשוק המשומשות). כרגע מדובר בסוללות שהן עוד בתחילת דרכן הטכנולוגית ורבים מדברים על התיישנות מהירה של הסוללות הללו ועלויות גבוהות של החדשות להחלפה.

בנוסף, קיימים מחקרים שונים שמנסים להעריך את אורך חיי הסוללה במכוניות אלו וגם בהם המסקנות אינן חד משמעיות. מתי מתחילה לרדת אפקטיביות הסוללה, מהו טווח הנסיעה האמיתי שלה לעומת הצהרות היצרן כולל אורך חייה, האם אחריות היצרן קיימת תמיד או רק כשירידת האפקטיביות מגיעה לפחות מ-70% או אפילו למטה מזה. כל אלו שאלות פתוחות שאין עליהן עדיין מענה.

ואם כבר דיברנו על חיי הסוללה והטכנולוגיה הראשונית שלהן, אז יחסית למה שבוודאי נראה בשנים שעוד יבואו, מחירם של רכבים חשמליים שנמכרו עם סוללה שנת 2021, עלול לצנוח משמעותית, כשהדור הבא של הסוללות יכנס לשוק.

כל אלו שאלות וסוגיות שישפיעו רבות על שוק המכוניות החשמליות המשומשות כמו גם על עלויות הביטוח, שמחירו הרי תלוי רבות בערך הרכב.

ביטוח במכונית חשמלית

פרמיה בביטוח רכב תלויה כידוע במרכיבים שונים ומאפיינים שונים של הנהגים הצפויים להשתמש ברכב כמו גם מאפייני המכונית עצמה. מרמת הבטיחות שלה ומערכות הבטיחות המותקנות בה, המשפיעות הן על ביטוח החובה והן על הביטוח המקיף לרכב; ועד לערכה בשוק שמשפיע על עלויות הביטוח המקיף, שכולל את האפשרות של גניבה, הכרזה על טוטאל לוס ותיקונים שתלויים בסוג הרכב, הדגם, שנת המודל ועוד. ככל שרכב יוקרתי וערכו גבוה יותר, הביטוח שמכסה בעבור ערכו המלא יהיה מן הסתם יקר יותר.

על חשיבותו של ביטוח לרכב לא צריך להרחיב. כל נהג יודע שביטוח צד ג' או מקיף מספק שקט נפשי והגנה מפני הוצאות גבוהות ובלתי צפויות. בודדים הנהגים שמסתפקים בביטוח חובה בלבד, ולא בכדי. כבישי ישראל עמוסים מאוד ותאונות והתנגשויות מתרחשות מדי יום ביומו וביטוח מקיף לרכב הוא מוצר שהרוב המוחלט של הנהגים בוחר בו.

הפערים במחירים בין המכונית החשמלית הפשוטה ביותר ועד היוקרתית ביותר כמו Jaguar או Audi הם כמרחק מזרח ממערב, כמו גם הפערים ברמת הבטיחות שלהם והמערכות הבטיחותיות המותקנות בהן. כך שלא ניתן לדבר על ביטוח למכונית חשמלית כמקשה אחת.

מצד שני, רוב המכוניות האלה מקשות מאוד על כנופיות הגנבים לעשות את עבודתם ואם עלויות ביטוח מקיף תלויות גם ברמת המיגון של מכוניות מפני גניבה, הרי שיש כאן יתרון לחשמליות.

מה שכן, בכל הנוגע למכונית החשמלית וביטוח עולות שאלות אחרות, שנוגעות בעיקר להרחבות ולשירותים שונים שניתנים היום לרכבים מונעי בנזין. למשל, שירותי דרך וגרירה שמטפלים במכוניות בצידי הדרכים או דואגים לפינוי רכבים לאחר תאונה - נדרשים להתאים את עצמם למכונית החשמלית, שכן "בעיית מצבר" ואי הטענה בבוקר הן לא מנת חלקן של מכוניות אלו.

האם חברות הביטוח יתחילו לספק כיסוי ביטוחי גם לעמדת הטעינה הביתית עצמה מפני נזקי מזג אוויר ונזקים שנעשים בזדון, כפי שקיים בביטוח מקיף לרכב? האם הן יספקו שירות שונה של שירותי דרך למכוניות אלו? אלו שאלות שעדיין נשארות פתוחות בשלב זה, אך הן בוודאי יזכו למענה מהיר ואנו צפויים לפגוש במוצרי ביטוח חדשניים, דיגיטליים ובוודאי מוזלים - גם למכונית החשמלית.

צרו איתנו קשר *5988