תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

המשק חוזר לשגרה ועסקים מחשבים מסלול מחדש

החזרה המהירה לשגרה נתנה את אותותיה לקראת חג הפסח עם שובו של המשק לפעילות מלאה • על פי נתוני חברת Waze, הדבר בא לידי ביטוי בהיקף נסיעות רחב ליעדים מקטגוריות קניות, פנאי ובילוי - ומעיד על שובם של הרגלים צרכניים ישנים • בשל כך, מותגים רבים מרעננים את האסטרטגיה השיווקית בהתאם

הישראלים חזרו לכבישים. בחול המועד פסח נרשמה עלייה בנסועה של 35% יותר מחול המועד פסח 2019 / צילום: Shutterstock
הישראלים חזרו לכבישים. בחול המועד פסח נרשמה עלייה בנסועה של 35% יותר מחול המועד פסח 2019 / צילום: Shutterstock

הכתבה בשיתוף Waze

חופשת הפסח, שזה עתה הסתיימה, הייתה אבן דרך משמעותית בחזרה המלאה לשגרה: הישראלים יצאו מביתם, בילו ונפשו, פקדו את חיק הטבע, המסעדות והקניונים, ומוקדי פנאי ובילוי רבים, ובפעם הראשונה מאז ראש השנה התש"פ עשו זאת במהלך חופשה גדולה.

החזרה הזאת מעודדת מכמה סיבות. ראשית, במהלך משבר הקורונה התפרסמו מדי רבעון נתונים עגומים אודות הפגיעה בעסקים. כבר בתום הרבעון הראשון למשבר הקורונה, ביולי 2020, הצביעו נתוני רשות המסים על פגיעה ברבע מהעסקים הקטנים, בשיעור של 80% לפחות מהמחזור השנתי. דוח הרשות שיצא לאור ברבעון לאחר מכן, בסמוך לסגר השני, דיווח על התאוששות מסוימת אך לא מספקת. מגמת הירידה באה לידי ביטוי גם בנתוני הלמ"ס מתחילת 2021, שהעלו כי קרוב ל-30% מהעסקים הקטנים והבינוניים דיווחו על פגיעה חמורה בפדיון.

הפגיעה במשק לא הייתה שוויונית. בעוד שרשתות הקמעונאות והפארם רשמו עליות של עשרות אחוזים בהכנסות, העלו נתוני הלמ"ס כי ענף שירותי המזון והמשקאות למסעדות ואולמות האירועים, חווה את המכה הקשה ביותר - עם כ-41% מהעסקים שדיווחו על פגיעה חמורה בפדיון. גם בענפי הנדל"ן, הבנקאות והתעשייה נרשמה ירידה מסוימת, כשכמובן, הענפים שנפגעו בצורה הקשה ביותר הם התיירות, התעופה, התחבורה והפנאי והתרבות.

כעת, החזרה לשגרה מסמנת את שובם של ההרגלים הצרכניים של לפני תקופת הקורונה. בראש ובראשונה מדובר על היציאה מהבית. בפסח האחרון הישראלים חזרו לכבישים במספרים גדולים. על פי נתוני חברת Waze, במהלך חוה"מ פסח 2021 נשברו שיאי הנסועה ההיסטוריים בוייז בישראל: הישראלים נסעו מעל 71 מיליון ק"מ בממוצע ליום, 35% יותר מאשר בחוה"מ פסח 2019.

"באופן טבעי החגים משפיעים על הרגלי הנהיגה. בעוד שהעונתיות המוכרת לא באה לידי ביטוי בשנת 2020 בשל ריבוי הסגרים סביב החגים, פסח האחרון סימל את החזרה לדפוסי הנסיעה המוכרים. בנוסף, השנה בשל העובדה שאנשים לא טסו לחו"ל, ראינו עלייה דרמטית במספרים" אומרת דנה בורגר, Country Manager Israel ב-Waze.

דנה בורגר, Country Manager Israel ב-Waze / צילום: עופר וקנין
 דנה בורגר, Country Manager Israel ב-Waze / צילום: עופר וקנין

ב-2021, הסוף המסתמן של תקופת הסגרים לא רק הביא לעלייה בכמות הנסועה הכללית של הישראלים, אלא גם באופי היעדים השונים. "מהנתונים שבידינו ניתן לראות כי הישראלים לא משתהים וחוזרים אל מגוון היעדים שהיו סגורים בפניהם, בעיקר בקטגוריות הבילוי, הפנאי, האופנה, והספורט", מציינת בורגר. "כשהמסעדות נפתחו לישיבה כמות הנסיעות אליהן עלתה באופן מיידי; כך גם כשמכוני הכושר חזרו לפעול. בכל פעם כשקטגוריה נפתחת, אנו מזהים עליה מיידית בנסיעות ליעדים המשתייכים אליה".

התנהגויות חדשות-ישנות חוזרות

לדברי בורגר, אנחנו נמצאים בעיצומה של תקופה חדשה-ישנה. אנשים שוב מבלים מחוץ לבית ומותגים מנצלים את התקופה כדי לבחון ולבנות מחדש (אם נדרש) את התפיסות וההעדפות של הצרכנים. "דפוסי ההתנהגות שסיגלנו לעצמנו בעת המגפה משתנים; כעת, גם מי שמיעט לצאת במהלך תקופת הקורונה, חוזר לפקוד את בתי העסק שנפתחו מחדש ומותגים צריכים להישאר אג'ילים ולהתאים את עצמם תוך כדי תנועה להתנהגויות החדשות-ישנות הללו",

היא מציינת כי "עם החזרה לשגרה, מותגים, כמו נהגים, מנווטים באזורים לא מוכרים. הם נעזרים ב-Waze כדי להבין טוב יותר את התנהגות קהל היעד שלהם על סמך דפוסי הנהיגה שלו, ומתאימים את הפעילות העסקית לצרכים וההרגלים החדשים".

כדוגמה היא מביאה את שוק הרכב: "החזרה לכבישים והירידה בשימוש בתחבורה הציבורית היוו תמריץ לישראלים רבים לשקול רכישת רכב חדש ואנחנו רואים צמיחה משמעותית בנסיעות של ישראלים לאולמות תצוגה במטרה לרכוש רכבים חדשים".

דוגמאות נוספות מגיעות מעולמות הקניונים ומרכזי הקניות, לדברי בורגר "על אף העלייה ברכישות אונליין שאפיינה את תקופת הקורונה, אנו רואים זינוק משמעותי בניווטים למרכזי קניות וקניונים. אין ספק שהצמיחה בתחום רכישות האונליין היא מבורכת, אך היא אינה מהווה תחליף לרכישות הפיזיות. אנשים התגעגעו לחוויות הקנייה הפיזית על כל היתרונות שלה, הם התגעגעו למדוד בגדים ולבחור בעצמם את המצרכים שלהם"

"הנוכחות" של מותגים בתוך הרכב תגבר

נתוני החדירה והשימוש ב-Waze בקרב הנהגים בישראל הם הגבוהים בעולם. בעקבות כך, החברה רואה בישראל כר פורה לחדשנות ולהתנסות בפיצ'רים שונים; כאלו שיכולים לסייע למותגים ומפרסמים להציע שירותים לנהגים בהתבסס על דפוסי הנסועה שלהם.

"נוכחות המותגים בתוך הרכב צפויה לגדול", מספרת בורגר. "בקרוב Waze תשיק את פיצ'ר ה-In Car Pins המאפשר למותגים לפגוש את הלקוחות שלהם גם על גבי מסכי הרכב הגדולים, באמצעות מערכות ה-In Car: אנדרואיד אוטו ו-Apple Carplay, ולהמשיך לייצר נוכחות ובולטות בקרב נהגים הקרובים למיקומי בית העסק".

לסיכום, מוקדם לומר אם הקורונה היא נחלת העבר. עם זאת, הנתונים מראים כי למרות הפגיעה הגדולה שחוו עסקים רבים בשנה האחרונה, בכל מה שנוגע להרגלים ישנים-חדשים של רכישות פיזיות, נסיעות מרובות וביקור ביעדי פעילות מחוץ לבית - תהליך החזרה לשגרה בעיצומו. עבור עסקים, זה הזמן וההזדמנות לחשב מסלול אסטרטגי מחדש, כזה שיוביל אותם בבטחה אל היעד.

צרו איתנו קשר *5988