תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

לקראת הרחבת חוק הפיקדון: כיצד ניתן לייעל את תהליך מחזור הבקבוקים ברשתות השיווק?

מתחילת שנת 2022 תחוייבנה רשתות השיווק לקבל מלקוחותיהן גם מיכלי משקה גדולים למחזור • הפעילות הזאת תערים שלל קשיים לוגיסטיים וטכניים ותכביד על הספירה הידנית הנהוגה כיום בחלק מהמקומות • מכונות השבת בקבוקים מהדור החדש מתוכננות להתמודד עם התהליך באמצעות טכנולוגיה מתקדמת - הכוללת שימוש בדאטה אונליין, קורא ברקודים מתוחכם דחיסה להפחתת נפח האחסון ועוד

בקרוב נתחיל למחזר בקבוקים גדולים / צילום: Shutterstock
בקרוב נתחיל למחזר בקבוקים גדולים / צילום: Shutterstock

הכתבה בשיתוף אפקון

בעוד כמה חודשים, בתחילת 2022, יורחב חוק הפיקדון על מיכלי משקה גדולים. הדבר יחייב את רשתות השיווק לאסוף מהצרכנים יותר מיכלי משקה מבעבר. על פי נתונים שפורסמו בגלובס, נמכרים בישראל 1.2 מיליארד מיכלי משקה קטנים בשנה. הרחבת חוק הפיקדון למיכלי משקה גדולים צפויה להוסיף כ-750 מיליון בקבוקים למחזור.

תהליך השבת מיכלי המשקה, הנגזר מחוק הפיקדון, מערים לא מעט קשיים על רשתות השיווק. חלקן הגדול מקבלות החזרים על מיכלי משקה באמצעות השבה ידנית של מיכלים בקופות הראשיות, חלק אחר באמצעות מכונות אוטומטיות. הקשיים בשיטה הידנית כוללים את הצורך בספירת הבקבוקים, הקצאת כוח אדם , התמודדות עם מיכלי משקה שאינם ברי פיקדון, הקצאת מקום איחסון, פגיעה בשירות לקוחות, פגיעה בניקיון ועוד. הרחבת חוק הפיקדון, וחובת מחזור הבקבוקים הגדולים, מוסיפה על הקשיים הללו. יחד עם זאת, התפתחות טכנולוגית בגזרת מכונות המחזור האוטומטיות צפויה להקל על רשתות השיווק באופן מהותי את המהלך.

"אצלנו בסניף עד לא מזמן, המחזור התבצע באופן ידני. אנשים השקיעו זמן יקר בספירה של המיכלים, הפעילות ייצרה לכלוך ותפסה המון מקום", מספר יוסקה קופרלי, מנהל סניף חצי חינם בהוד השרון. הרשת הפכה לאחרונה לחלוצת השימוש במכונות מחזור מהדור החדש, כשהציבה בסניף מכונה מדגם מדגם MultiPac של החברה הנורווגית TOMRA, המיובאים לישראל על ידי חברת אפקון בקרה ואוטומציה. בנוסף, מציין קופרלי גם את הצורך להבחין בין מיכלים שהם בני פיקדון לכאלה שהם לא, כאילוץ שפוגע בתהליך המיון ואף משית נזקים כלכליים על רשתות השיווק. זאת מאחר והם משלמים ללקוחות את דמי הפיקדון, אך לא יכולים לקבל את ההחזר עבור המיכלים מכיוון שהם אינם מתאימים.

לדברי דודו בן בנימין, סמנכ"ל שירות באפקון בקרה ואוטומציה, מכונות אוטומטיות נותנות מענה לכל הסוגיות שהעלה קופרלי, אך התקנתן חייבת להיות מקצועית ומעת לעת יש צורך בעידכון ה-Data Base שלהן על מנת שלא ידחו מיכלי משקה חדשים. "מכונה אוטומטית למחזור מזהה את מיכל המשקה על ידי שלשה פרמטרים עיקריים: היא קוראת את הברקוד של המיכל, בודקת את הצורה שלו על ידי מצלמה מיוחדת ושוקלת אותו. זאת כדי למנוע מקרים של קליטת מיכלים לא ברי פיקדון. עם זאת, יש צורך לעדכן את מאגר המידע של כל מכונה ומכונה (ובתדירות גבוהה) על מיכלים חדשים שמיוצרים ואו משווקים בארץ - אחרת המכונה לא תזהה אותם ולא תקבל אותם זו משימה מאוד מאתגרת ואנו עומדים בה בהצלחה על ידי הקצאת כל המשאבים הנדרשים".

מכונה בעלת 2 ראשים  בחצי חינם סניף הוד השרון / צילום: דודו בן בנימין
 מכונה בעלת 2 ראשים בחצי חינם סניף הוד השרון / צילום: דודו בן בנימין

חוק הפיקדון מורחב - הגיע הזמן לעבור למכונת השבת בקבוקים מהדור החדש. לפרטים הקליקו כאן>>

שליטה ובקרה בזמן אמת

בן בנימין אומר כי  מכונות השבת הבקבוקים מן הדור החדש תוכננו להתמודד עם הקשיים שנמנו מעלה באופן אפקטיבי. בראש ובראשונה, כדי להתאים לחוק המחזור החדש, תוכננו בהן שני פתחי קליטה מהירה שיכולים כל אחד לקבל מעל 60 מיכלי משקה בדקה; תמצאו בהם גם: דחסנים יעילים שדוחסים את מיכלי המשקה להקטנת נפח האיחסון, מערכת מיון לפי סוג חומר המיכל, תאי איחסון גדולים למיכלים, מתן אפשרות לשני לקוחות להשיב מיכלים במקביל לשני הפתחים המותקנים במכונה, אפשרות להתקין תאי איחסון נוספים לגיבוי (כך למשל, אם תא איחסון פלסטיק מתמלא המכונה לא תעצור אלא תעבור למלא בתא הרזרבי), אפשרות למיון המיכלים לפי צבע ועוד.

הוא גם מפנה את תשומת הלב למיקום המכונה בסניפים ולחוויית המשתמש. לדבריו, אפשרויות ההתקנה מאוד גמישות, תכנון המכונה מאפשר שימוש בשטח מועט להצבה; מסך המגע שלה כולל ממשק נוח למשתמש, אפשרות תשלום תמורת מיכלי המשקה בעזרת שובר מודפס , אפשרות שימוש באפליקציה שהותקנה בנייד-  כך שהמכונה תזהה את הלקוח ותעביר לו תשלום אלקטרוני ובמקרה של תקלה המכונה מדווחת בעצמה על סוג הבעיה.

"מעבר לכך", מסביר בן בנימין, "מאחר שמעת לעת משווקים בארץ סוגי בקבוקים חדשים למחזור, המכונה נבנתה כך שתהיה דינמית ואפשר יהיה להוסיף אליה בעתיד בקלות מגוון מיכלים נוספים בתקשורת מרוחקת. עוד הוא אומר, שבניגוד למכונות בדור הישן במכונות בדור החדש מותקנים מספר גדול של קוראי ברקודים בפתח קליטת המיכלים על כל היקפו - 360 מעלות. קוראי ברקוד אלו מייתרים את תהליך סיבוב הבקבוק בתוך המכשיר עד לקריאה נכונה של הברקוד של מיכל המשקה.

"במכונות החדשות הדגש הוא על טכנולוגיה", מוסיף בן בנימין, "הן מחוברות לרשת תקשורת ואינטרנט, ולתוכנת שליטה ובקרה שמאפשרת להכניס לדאטה בייס של המכונות את כל סוגי בקבוקים המיועדים למחזור, כולל החדשים. הניטור בזמן אמת גם מאפשר לנו לזהות תקלות במכונה ולשלוח טכנאי לטפל בבעיה עוד בטרם הלקוח מודע לכך", הוא מוסיף.

כאמור במכונות השבת המיכלים החדשות הוגדלה הקיבולת ואף ניתן להוסיף תאים לגיבוי - כלומר אם תא אגירה של מיכלי המתכת התמלא המכונה תמלא את התא הרזרבי. כמו כן, ניתן להוסיף להן אפשרות קליטת מיכלי משקה למילוי חוזר כמו למשל לבקבוקי בירה מזכוכית. "את הבקבוקים האלה, בשונה מבקבוקים אחרים, מחזירים למפעל למילוי מחדש. לכן, נדרש למנוע מצב שיישברו בעת ההשבה. מיכלי המשקה המיועדים למילוי חוזר מוכנסים לתא Softdrop שרצפתו בגובה של חמישה סנטימטר מהפתח - והוא מרופד בגומי. כשהתחתית מתמלאת, היא  יורדת מטה לאט לאט על מנת שהבקבוקים לא יוטחו בכוח ויישברו".

אחת הבעיות המרכזיות במיון ידני של בקבוקים, כפי שהוזכר קודם לכן, נוגעת לסוגיית נפח האיחסון שלהן. "המכונות האוטומטיות דוחסות את הבקבוקים, בדחיסה רגילה מיכלי הפלסטיק נוטים לחזור ו'ולהתנפח חזרה' לעד 20% מהגודל המקורי שלהם", מסביר בן בנימין ומוסיף: "בדור החדש של המכונות, הדחיסה אינה מאפשרת זאת, כי היא נעשית בטכנולוגיה ייחודית. כך המיכלים תופסים פחות נפח וניתן לשנע אותם למרכזי המחזור בכמויות גדולות יותר וביעילות".

"רואה את הערך המוסף"

"עד לאחרונה, לא הרגשתי צורך לעבור למכונות מחזור במקום המיון הידני. פשוט לא ראיתי את הערך המוסף", מספר קופרלי. "כשמצאנו מכונה שתיקח אותנו צעד קדימה, החלטנו להיות החלוצים שיכניסו אותה לשימוש. בן בנימין מחזק את הדברים: "כשכמויות מיכלי המשקה ברי הפיקדון עומדות לגדול מצד אחד, והטכנולוגיה משוכללת מהצד השני, כולם מתעניינים בכך. אנחנו עתידים להתקין בקרוב מספר גדול של מכונות ברשתות השיווק".

גם קופרלי מציין כי מבחינת חוויית הלקוח בסניף הטכנולוגיה החדשה מביאה שינוי: "בכל מכונה יש שני פתחים - כך ששני אנשים יכולים לעמוד אחד ליד השני ולמחזר; חוויית המחזור הפכה יעילה וידידותית יותר - הלקוח יכול למחזר במהירות המון בקבוקים בזמן מאוד קצר ולהמשיך בקניות בנחת".

"בשורה התחתונה, אם בעבר חשתי שהמחזור הוא עול, כיום הוא מאוד נוח ולכן אני כמנהל סניף מאוד מנגיש את הנושא", הוא מסכם.

חוק הפיקדון מורחב - הגיע הזמן לעבור למכונת השבת בקבוקים מהדור החדש. לפרטים הקליקו כאן>>