ד"ר זאב פרבמן (מנכ"ל), ניר פוצ'טר, עמית גולדשטיין, ירון אינגר ואיתי צידון
Insight Venture Partners , כללטק, ויולה ונצ'רס
בחודש שעבר הודיעה חברת לייטריקס כי השלימה סבב גיוס הון של 60 מיליון דולר, בהובלת קרן ההון סיכון Insight Venture Partners ובהשתתפות כללטק, זרוע ההשקעות בישראל של Access Industries. זו הייתה הבעת אמון נוספת בחברה הירושלמית, שמאז 2015 הספיקה לחמש את מצבת העובדים שלה (מ-30 ל-150), ושלדבריה בשנתיים האחרונות הכנסותיה צמחו ב-270% מדי שנה, וצפויות לעמוד ב-2018 על 55 מיליון דולר.
לייטריקס מפתחת אפליקציות לעיבוד תמונה ווידאו, הפונות לחובבי, אמני ומקצועני מובייל. "אנחנו עושים דמוקרטיזציה של יצירתיות", אומר זאב פרבמן, מייסד-שותף ומנכ"ל החברה. "זו כותרת גדולה, כי הרבה חברות יגידו שזה מה שהן עושות. אבל אנחנו ידענו לזהות את האנשים שיצירתיות מעניינת אותם בפלטפורמה הכי עממית בימינו – המובייל".
לדברי פרבמן, ללייטריקס שלושה קהלים עיקריים. הראשון - אנשים שאכפת להם מהמיתוג האישי שלהם ברשתות חברתיות, מהמכורים לסלפי ועד אלה שמצלמים באובססיביות את הילדים. המוצר המיועד עבורם הוא Facetune, אפליקציית עריכת תמונות פורטרט. פשוטה וקלה יותר מפוטושופ - אך בעלת יכולות מתוחכמות יותר מאינסטגרם. "היא עברה את ה-60 מיליון הורדות", מתגאה פרבמן.
בקצה השני נמצאים מי שרואים בעצמם אמני מובייל, ומפיקים באמצעותו תמונות, סרטונים ומוזיקה. להם מציעה לייטריקס את חבילת האפליקציות Enlight. קהל נוסף, שלישי, הוא עסקים קטנים. לדברי לייטריקס, אותם היצירתיות מעניינת פחות, והדגש הוא על הכנת חומרים שיווקיים בקלות יחסית.
פרבמן: "על פי רוב לכל מוצר יש מי שמתחרה בו, אבל אף אחד לא נותן מענה לכל הצרכים. החברה היחידה שכן יש לה את הבסיס הטכנולוגי לתחרות מולנו היא אדובי. זו חברה ששולטת בכלים היצירתיים, אבל פחות במובייל. זו כרגע ההזדמנות הגדולה שלנו. כל עוד הם ישנים אנחנו רוצים לבסס את עצמנו, בתקווה שכאשר הם יתעוררו נוכל לתת להם פייט רציני". מנכ"ל לייטריקס, שבעברו עבד באדובי, כנראה יודע על מה הוא מדבר.
באינסטגרם אתם לא מתחרים?
"כפי שאנחנו יותר פשוטים מאדובי, אנחנו יותר מורכבים מאינסטגרם. החוכמה שלנו היא לזהות מה רלוונטי ל-5% ממשתמשי אינסטגרם: מבחינתם זה קהל קטן מדי, אבל מבחינתנו זה קהל עצום. כשלפני שנתיים אמרנו שנגיע לרווחים של מאה מיליון דולר בשנה, רוב האנשים הרימו גבה, אפילו בקהילות ההון סיכון. היום אנחנו די שם".
"לייטריקס נולדה כשהיינו דוקטורנטים למדעי המחשב באוניברסיטה העברית, ועבדנו במעבדה שעסקה בגרפיקה, צילום חישובי ועיבוד תמונה", נזכר סמנכ"ל הטכנולוגיות ירון אינגר, "עוד מהתואר הראשון דגדג לנו לחשוב בכיוון של סטארט-אפ, אבל לא יצא מזה יותר מדי. ואז, בעיצומו של לילה אחד, כשזאב כבר תכנן את הפוסט-דוקטורט בחו"ל, לא הצלחנו לתפוס מונית ונאלצנו ללכת ברגל הביתה. בדרך אמרתי לזאב שאילו היינו עובדים כל כך קשה על משהו שלנו, כבר היינו מיליונרים. זה הדליק אותו.
"הסתכלנו על המוצרים הקיימים במובייל, ואני זוכר שצחקנו על זה שהפילטרים של אינסטגרם בזמנו היו שקולים לעבודה של סטודנט בקורס מבוא למדעי המחשב. חשבנו איך נבנה סט מוצרים שגם יהיה נוח, גם ייראה טוב, וגם ייתן תוצאות שעד אותו היום לא ראו בפלטפורמות נגישות כל כך. ואז בחרנו לחצות את הרוביקון, ולהודיע למנחים שלנו לדוקטורט שאנחנו רוצים לעזוב. זו הייתה שיחה לא קלה.
איך יצאתם לדרך?
"לקחנו שתי דירות בנחלאות והתחלנו לעבוד. בהתחלה בנינו כלי להחלקת העור בתמונות פנים, ובהמשך כלי להלבנת שיניים. התחום שלנו מאוד יישומי, לא רק טוש ולוח, אבל יש גם הרבה מאוד אלגוריתמיקה במעבר אצבע כזה, צריך לדעת למשל היכן השיניים והיכן השפתיים בתמונה. מכאן הכול כבר קרה".
אתם יותר מאפליקציה שהיא Nice to have?
"אנשים צוחקים על רשתות חברתיות, אבל חלק גדול מהחיים שלהם היום מתקיים שם. זה יכול להיות משנה חיים לאנשים ולעסקים".
הוכחה לכך קיבלה לייטרליקס לפני שנתיים, כשהושקה הגרסה השנייה של FaceTune. "עברנו אז למודל Freemium, וזה השפיע משמעותית על ההכנסות: ביקשנו מהמשתמשים לשלם 36 דולר לשנה במקום תשלום חד-פעמי של ארבעה דולרים", אומר אינגר, "הצענו במקביל המון כלים בחינם, אבל עדיין היו משתמשים שהתקוממו. היום הרבה יותר אנשים מבינים את המודל הזה, ושאם הם רוצים לקבל עדכונים ופיצ'רים - הם צריכים לשלם".
לא היו מחשבות לעבור מירושלים למרכז, במיוחד כשאתם בתנופת צמיחה וגיוסים?
פרבמן: "זו נקודה כואבת. התשובה שלנו היא שאין עוד מקום כמונו. אצלנו, לצד צוותי הפיתוח והמרקטינג, יש צוות דיזיין ענקי מבצלאל. זה קצת שונה מחברה קלאסית של בוגרי 8200. יש לנו היום כ-30 עובדים מאזור המרכז ותל-אביב, והם מגיעים בשאטלים". רבים מהעובדים האלה, מציינים מייסדי לייטריקס, מגלים במהרה שלירושלים מגיעים מהר יותר מאשר להרצליה.
אני מאשר / ת קבלת תוכן פרסומי מגלובס
עקבו אחרינו ברשתות