לאן נעלמות הנשים בהייטק
לאן נעלמות הנשים בהייטק / צילום: מתן פורטנוי, גלובס

לאן נעלמות הנשים בהייטק / צילום: מתן פורטנוי, גלובס

לאן נעלמות הנשים בהייטק: "היזמים מגיעים מאותה קליקה"

במציאות שבה מתוך כל 100 יזמים רק 8 הן נשים, לא פלא שהמודל המוכר והמקובל של יזם מצליח הוא גברי ● למה באומת הסטארט-אפ כל כך נדיר לראות נשים מובילות מיזמים טכנולוגיים? ● ועם מה מתמודדות היזמות שכבר כן יוצאות לדרך? ●  צפו בפרק 5 בסדרה
12.03.2020 | יסמין יבלונקו וטליה אלוני

"יש לנו מודל של מה זה יזם מצליח, וזה בדרך כלל מתחבר למגדר גברי, לאיפה הוא גדל ואיפה שירת בצבא. כשיושבת מולנו אישה, הרבה פעמים קשה לנו לזהות", אומרת ד"ר גלית דשא, מומחית בבניית אסטרטגיות שינוי וגיוון חברתי. 

במציאות בה רק שמונה מתוך 100 יזמים הן נשים, לא פלא שהמודל של יזם מצליח הוא גברי. לפי נתוני IVC , ב-2018 רק 8% מהמייסדים והמנכ"לים בהייטק הן נשים. במדד האקזיטים, שיעור הנשים עומד על 5% בלבד. לפי הנתונים האלה, נשים כמעט ולא זוכות להוביל מיזמים באומת הסטארט-אפ, והולכות לאיבוד בצנרת הדולפת (Leaky Pipeline).

מעט המיזמים שמובילות נשים שונים מהמיזמים של גברים: פחות טכנולוגיה עמוקה וסייבר, ויותר טכנולוגיות חינוכיות ורפואיות. כך למשל, המיזם "Pink of View" של היזמת עדי זמיר, הוא בתחום רפואת הנשים. לרוע מזלה, עיקר המימון של משקיעי הון סיכון מגיע לתחומי הסייבר והתוכנה לארגונים, ולא לתחומים בהן הנשים יותר דומיננטיות. למעלה מ-20% מההון שהושקע בהייטק הישראלי בשנה שעברה, הושקע במיזמי סייבר, שרובם גבריים. 

באופן כללי, נשים מגייסות פחות כסף, לפי בדיקות שנערכו בארה"ב. למרות שהן מהוות כ-9% מהיזמים בארה"ב, לפי PitchBook, הן גייסו 2% בלבד מההון שהושקע על ידי קרנות הון סיכון בארה"ב ב-2018. הקושי בגיוס קשור גם בזהות המשקיעים, רובם המוחלט גברים. "כשאת קוראת על אקזיט של חברה, את רואה מי הקים אותה ומי השקיע בה, זה בסופו של דבר אותן קליקות של אנשים", אומרת זמיר.


אחת הדרכים של נשים להתמודד עם האתגרים היא קהילות נשים בעולם הווירטואלי והפיזי. למשל, פורום המייסדות (WFF) - מאיץ עסקי ליזמיות המספק ליווי של מנטוריות בתפקידים בכירים, והדרכה באסטרטגיית מוצר, גיוסי הון, יציאה לשוק ובניית צוות. התוכנית נועדה להגביר את סיכויי ההצלחה של מיזמים בניהול נשים ולסייע ליזמיות ולמנכ"ליות לגייס הון.

ניצנים של שינוי כבר נראים בשטח: יותר קרנות מתחילות לבחון מדדים של גיוון בהשקעותיהן, ומשקיעות יותר במיזמים של נשים. אותן נשים יוכלו בהמשך להפוך לשותפות ולמשקיעות בעצמן. לכן, התפקיד של הקרנות משמעותי, באיתור יזמיות להשקעה ובקידום נשים בתוך הקרנות. הפייפליין הדולף ומיעוט הנשים בתעשייה, הופכים את המשימה ללא פשוטה, אך ייתכן ששינוי בקרנות יביא לשינוי משמעותי בתעשייה.


כתבות נוספות:
לאן נעלמות הנשים בהייטק / צילום: מתן פורטנוי, גלובס

תחנה 6 - קרנות הון סיכון: כמו היזמים, גם רוב המשקיעים גברים

יסמין יבלונקו וטליה אלוני

משאבי אנוש  / הדמיה: אפרת לוי, גלובס

בשביל לגוון צריך להתכוון: מי אשם במיעוט הנשים בהייטק?

עמרי זרחוביץ'

הרשמו לניוזלטר נשים בהייטק
נרשמת בהצלחה לניוזלטר