תוכנית סיוע חדשה: 700 מיליון שקל לתעשייה ולעסקים קטנים ובינוניים

התוכנית של משרדי הכלכלה והתעשייה והאוצר כוללת השתתפות בעלות ביצוע התאמות בעסק העובר למסחר מקוון והטמעת ייצור מתקדם בתעשייה, ייעוץ מסובסד ומיזמים מימוניים משותפים עם המגזר הפרטי, עידוד ביצוע השקעות בתעשייה היצרנית ועידוד היצוא

ברים ומסעדות נפתחים מחדש לאחר הסגר ממושך / צילום: כדיה לוי, גלובס
ברים ומסעדות נפתחים מחדש לאחר הסגר ממושך / צילום: כדיה לוי, גלובס

משרדי הכלכלה והתעשייה והאוצר גיבשו תוכנית סיוע נוספת לתעשייה ולעסקים קטנים ובינוניים, בהיקף 700 מיליון שקל, להתמודדות המשק עם משבר הקורונה.

התוכנית כוללת סיוע בהיקף של 310 מיליון שקל עבור השתתפות בעלות ביצוע התאמות בעסק לאור השפעת הקורונה, ובין היתר התאמות פיזיות, מעבר למסחר מקוון והטמעת ייצור מתקדם בתעשייה. עוד כוללת התוכנית הקצאת 255 מיליון שקל עבור תוכניות ממוקדות בעסקים קטנים ובינוניים, ובהם ייעוץ מסובסד ומיזמים מימוניים משותפים עם המגזר הפרטי. יתרת הסכום, בהיקף של 135 מיליון שקל, אמור לשמש לעידוד ביצוע השקעות בתעשייה היצרנית ועידוד היצוא.

הצעדים החדשים מתווספים לתוכנית הסיוע שהוצגה בשבועות האחרונים, וכוללת בין היתר מענק השתתפות בהוצאות קבועות (לעסקים במחזור של עד 20 מיליון שקל) בהיקף של 5.2 מיליארד שקל, הפחתה בארנונה למשך שלושה חודשים בהיקף של 2.6 מיליארד שקל, קרן הלוואות בערבות מדינה לעסקים קטנים ובינוניים בהיקף של 14 מיליארד שקל, קרן הלוואות בערבות מדינה לעסקים גדולים בהיקף של 6 מיליארד שקל והקלות ברגולציה.

מענקים להטמעת טכנולוגיה לתשלום ללא מגע

במסגרת התוכנית, בסעיף השתתפות המדינה בעלות ביצוע התאמות בעסק, תעניק המדינה בין היתר מענקי סיוע ייעודיים לעסקים קטנים ובינוניים של 50% מהוצאות העסק שנועדו למעבר העסק למסחר מקוון, שילוח או התאמות פיזיות נדרשות לאור דרישות משרד הבריאות. זאת, עד תקרה של 10 אלף שקל. עוד יוענקו מענקי סיוע לעסקים קטנים ובינוניים להטמעת טכנולוגיות סליקה בתקן EMV על מנת לקדם תשלומים מתקדמים בישראל. הטמעת הסליקה בתקן EMV תאפשר תשלומים ללא מגע (Contactless) בכרטיסים תומכים ותשלום באמצעות אפליקציות תשלום מתקדמות.

כמו כן, יקבלו העסקים מענקי סיוע לחיבור לתשתית אינטרנט מהירה בסיבים אופטיים; ומענקי סיוע ייעודיים להטמעת ייצור מתקדם בתעשייה - זאת בדגש על השקעות במחשוב, סנסורים ורובוטיקה, שיקדמו את התעשייה לייצור מתקדם ויאפשרו עבודה יעילה בתקופת הקורונה.

המסלול כולל הגשת בקשה מקוונת להשקעות מהירות בהיקף של עד 750 אלף שקל, וכן מסלול להשקעות אסטרטגיות גבוהות מסכום זה בהשתתפות המדינה.

כן, על פי התוכנית, המדינה תעניק גם ייעוץ מסובסד לתעשייה למעבר לייצור מתקדם ולהתייעלות במשאבים במטרה לייעל את העסק לאור משבר הקורונה, באמצעות המכון לייצור מתקדם והמכון להתייעלות במשאבים.

פריסה ארצית של מרכזי מעוף

במסגרת החלק השני של תוכנית הסיוע, בהיקף של 255 מיליון שקל, עתידה המדינה לתקצב פעילות מרכזי מעוף אשר מספקים שירותים ייעודיים מסובסדים לעצמאים ועסקים קטנים ובינוניים, בפריסה ארצית רחבה. בין השירותים שמערך המעוף מספק הם סבסוד לייעוץ עסקי, קורסים והדרכות, וייעוץ למימון.

בנוסף המדינה תצא בקול קורא למיזמים משותפים עם המגזר הפרטי לצורך סיוע לעסקים קטנים ובינוניים. זאת, בדגש על כלי אשראי ומיזמים עסקיים אחרים שמטרתם לסייע לעסקים אלה בתקופת הקורונה.

החלק האחרון בתוכנית מתייחס כאמור לעידוד ביצוע השקעות בתעשייה היצרנית ועידוד היצוא, ובמסגרתו מתכוונת המדינה לסייע בהשקעות בתעשייה, בדגש על התעשייה המסורתית, לשיפור הפריון והתייעלות לצורך התמודדות עם תקופת הקורונה; לפתוח מסלול להשקעות אסטרטגיות וניצול הזדמנויות בתעשייה בשל תקופת הקורונה; להעניק רשת ביטחון לטיסות מטען לצורך סיוע ליצואנים ויבואנים בהמשך הסחר ליעדיהם בעולם; וכן לפתוח מסלול השתתפות בהוצאות שיווק לצורך יצוא - תוכנית סיוע ייעודית להתאמת אסטרטגיית השיווק הבינלאומית, לאור ביטול התערוכות בעולם וסגירת הטיסות לחו"ל.

בהתאחדות המלאכה והתעשייה, המייצגת כ-40 אלף בעלי עסקים קטנים בתחומי התעשייה, אומרים כי "מדובר בתוכנית שמבינה את חשיבות ההשקעה בעסקים יצרניים קטנים בעת הזאת. משרד הכלכלה אימץ רבות מההצעות שהעלנו לאורך השנים ולשמחתנו מבין שהמדינה חייבת לקדם ולחזק את התעשייה המקומית. יחד עם זאת, המצוקה כעת היא תזרימית: ירידה דרמטית בהכנסות, התחייבויות כספיות שלא כובדו וחובות שנוצרו. 60% מבעלי העסקים לא הצליחו לקבל הלוואה מהקרן לערבות מדינה. על המדינה להרחיב בהקדם את הקרן בערבות מדינה ולסייע לעסקים להתאושש".