רה"מ לסוחרים: "התחלואה מזנקת בעולם, מבקש מכם לשתף פעולה עוד כמה ימים"

רה"מ פנה באמצעות חשבון הטוויטר שלו לסוחרים לאחר שחלקם איימו להפר את הנחיות הממשלה ולפתוח חנויות וביקש מהם להמתין ל-8 בנובמבר • התאגדות הרשתות: "אין לנו עוד כמה ימים, לחלקנו אין אפילו עוד כמה שעות"

בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

החנויות והמסעדות מתוסכלות מההחלטה שלא לפתוח בשלב זה את המסחר בישראל, כשאלה שבו ואיימו ביממה האחרונה להפר את ההנחיות של הסגר שהטילה ההמשלה בניסיון לצמצם את התפשטות וירוס הקורונה בישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו יצא היום (ו') בשעות הצהריים בפנייה לסוחרים בחשבון הטוויטר שלו, בסרטון וידיאו שבו הוא קורא לסוחרים להמשיך ולשתף פעולה כמה ימים נוספים. זאת, בהתאם לתכנית הממשלה לפתוח חנויות רחוב ביום א' בעוד כשבוע - ב-8 בנובמבר, תוך שהוא מציין כי התחלואה מזנקת ברחבי העולם.

בתגובה השיבו הרשתות בהודעה לתקשורת במסר שאומר שבכוונתן להפר את ההנחיות, אם אלה יתירו פתיחה רק של חנויות רחוב, ולפתוח בניגוד לתקנות חנויות במרכזי קניות פתוחים. זאת כשהן טוענות: ״אין לנו עוד כמה ימים, לחלקנו אין אפילו עוד כמה שעות״.

התפיסה בקרב התאגדות הרשתות היא כי "ככל שהמסחר בחנויות רחוב לא מדבק, כך גם בחנויות במרכזים פתוחים". לכן, לטענתן ברגע שהממשלה תתיר את פתיחתן של חנויות הרחוב - ההתאגדות תפתח גם את החנויות שלה במרכזים פתוחים. מטרת האיום של הרשתות היא להביא לשינוי המתווה כך שהוא יתיר החל מראשון הבא פתיחה של חנויות הרחוב יחד עם מרכזי הקניות הפתוחים. סוגיית פתיחת הקניונים נותרה לפי שעה מחוץ לאיום הזה.

כך, בוידיאו שפורסם בחשבון הטוויטר שלו הצהיר רה"מ: "לכל חבריי הסוחרים, אני יודע כמה קשה. אני מבקש מכם לשתף פעולה עוד כמה ימים. אנחנו התחייבנו לפתוח ביום ראשון הבא (8.11), אולי לפני אם התחלואה תרד, וזו הבעיה העיקרית - התחלואה מזנקת בכל העולם".

לדבריו: "הצלחנו בכוחות משותפים להוריד אותה בישראל ואנחנו לא רוצים שהיא תעלה בחזרה ואז נצטרך להטיל שוב מגבלות".

‏רה"מ הוסיף: "אני אעזור לכם בכל דרך, עזרנו לכם כלכלית, נעזור לכם בעוד אמצעים. תחזיקו מעמד, עוד כמה ימים תוכלו לפתוח ובעזרת השם נתגבר יחד על התחלואה ויחד על הקורונה. נעזור לכם לשקם את העסקים שלכם. אתם חשובים לי, אני שומע אתכם, אני מבין אתכם. אני איתכם".

על כך השיבו כעת בהתאגדות רשתות האופנה והמסעדות: "אין לנו עוד כמה ימים, לחלקנו אין אפילו עוד כמה שעות. אנו מודיעים בזאת שביום שהממשלה תחליט לפתוח את חנויות הרחוב, אנו מתחייבים לפתוח לציבור את העסקים שלנו שנמצאים אך ורק במרכזים המסחריים שבאוויר הפתוח ונמצאים בערים ירוקות, בכפוף לתו הסגול".

זהו הסגר השני שהוטל על המשק בישראל מאז חודש מרץ שהאחרון שאוסר פתיחה של חנויות, מרכזי מסחר ומסעדות בניסיון להתמודד עם התפשטות וירוס הקורונה במדינה. משמעות הסגר היא אובדן הכנסות לתקופה מצטברת של לפחות שלושה חודשים עבור חלק ניכר מהעסקים הללו, וחל"ת לעשרות אלפי עובדים.

במחאה על הסגר אתמול (ה') בשעות הצהריים נערכה הפגנה נוספת של סוחרים בדרום ת"א, במסגרתה עשרות בעלי עסקים שרפו צמיגים על רקע המשבר וקראו: "זה ייגמר בהתאבדות".