לשיתוף הפרויקט בחסות:
BMW מסדרה 5 פלאג אין היבריד. לסייע במעבר לעידן החשמלי / צילום: באדיבות BMW BMW מסדרה 5 פלאג אין היבריד. לסייע במעבר לעידן החשמלי / צילום: באדיבות BMW
תוכן מקודם

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

המרוץ לחשמל: כך עלה נתח השוק של הרכבים החשמליים והפלאג אין היבריד בישראל

האם עולם הרכב הולך לעבר ויתור מוחלט על מנועי הבנזין והדיזל? בזכות הטכנולוגיה, הרגולציה ומגמת הקיימות - השוק משתנה בשנים האחרונות ומציע רכבים עם טכנולוגיות הנעה אלטרנטיביות

נתן סטולרו 14.03.21

הכתבה בשיתוף BMW

בשנים האחרונות, אחרי תקופה ארוכה שנראה היה כי הנושא תקוע, חלה התקדמות משמעותית במעבר לטכנולוגיות הנעה אלטרנטיביות וירוקות ברכבים. בעוד שמרבית הרכבים על הכביש עדיין מצוידים במנועי בנזין או דיזל מזהמים, חלקם של הרכבים החשמליים, ההיברידים והפלאג-אין היבריד הולך ועולה. לשינוי הזה תרמו בראש ובראשונה מספר צעדים רגולטורים בעולם וכן בישראל, התקדמות טכנולוגית משמעותית ותמריצים נוספים שהניעו קדימה גם את היצרניות וגם את הצרכנים.

רגע לפני שממשיכים, חשוב להבין את המגמות של השנים האחרונות בתחום. השלב המשמעותי הראשון במעבר ממנועי בנזין ודיזל למנועים חסכוניים יותר היה לרכבים היברידים, כשהראשון שבהם פותח בשנת 1997. רכבים אלו כוללים מנוע בנזין לצד מנוע חשמלי בעל סוללה קטנה. "רכבים היברידים חסכוניים יותר מאלו עם מנועי בנזין בלבד. היתרון הגדול שלהם הוא שלא נדרש להטעין אותם ממקור חשמלי חיצוני כי הבטריה נטענת בצורה אוטומטית במהלך הנסיעה ע"י מנוע הבנזין", מסביר גל ארבל, מנהל מוצר והדרכה בחברת דלק מוטורס, יבואנית BMW בישראל. "עם זאת", הוא מדגיש, "בגלל גודלה הקטן של הבטריה ברכבים היברדיים, הרכב מסוגל לנוע בכוח החשמל בלבד למרחקים קצרים, מקסימום 3-4 ק"מ ובמהירות נמוכה של 30-40 קמ"ש, כך שמנוע הבנזין הוא עדיין ספק הכוח הראשי של הרכב והחיסכון הפוטנציאלי בדלק ופליטת מזהמים מוגבל.

במקביל, התפתחו הרכבים החשמליים המלאים, אשר אינם פולטים מזהמים כלל. בתחילה היו להם טווחי נסיעה קצרים של 100 עד 200 ק"מ ועם הזמן גדלו הטווחים כך שהיום הם מסוגלים לנסוע בין 300-600 קילומטר בין טעינה לטעינה. "בישראל, זה מספיק כמעט לכל שימוש, אבל רוב האנשים חושבים, בייחוד אם הם טרם נהגו ברכב חשמלי, שבנסיעות ארוכות עלולה להיווצר בעיה", מציין ארבל. עבורם, נולדו רכבי הפלאג-אין היבריד - רכבים היברידיים עם מנוע בנזין לצד מנוע חשמלי בעל סוללה גדולה יותר, שדורשת טעינה חיצונית. "מצד אחד, ברכבי הפלאג-אין לא ניתן לטעון את הבטריה רק ממנוע הבנזין, והם דורשים טעינה חשמלית בחנייה. מצד שני, הם מאפשרים נסיעה חשמלית טהורה לטווח של 50-60 ק"מ ובמהירויות המירביות המותרת בישראל של 120-140 קמ"ש לפני שמנוע הבנזין צריך להיכנס לפעולה, שזה די והותר עבור הנסועה הממוצעת בישראל. עבור הנהג המקומי מדובר ברכבים חשמליים כמעט ב-100%", מסביר ארבל. כך למעשה, נהג שנוסע מדי יום פחות מ-50 ק"מ עשוי למצוא את עצמו ממלא דלק רק פעם בכמה חודשים. זאת מאחר שרוב הזמן הוא ינצל רק את המנוע החשמלי ברכב.

"כיום אחוז הרכבים המחושמלים בישראל, הכוללים כל סוג של חשמול, בין אם מלא, היברידי או פלאג-אין היבריד, עומד על כ-20% - עלייה מ-4%-5% לפני חמש שנים", אומר ארבל, "מתוך אלו אמנם רק אחוז אחד חשמליים באופן מלא, אך מאז שנת 2017 יש שינוי מגמה אצל כל היצרניות הגדולות, עם הערכה אופטימית לגידול בכמות. לא יעבור זמן רב עד שחלקם של רכבי הבנזין והדיזל יפחת משמעותית", הוא מוסיף. מדוע זה קורה דווקא עכשיו? התשובה טמונה בסוגיות של רגולציה, טכנולוגיה, קיימות וסביבה וכן צריכת דלק.

BMW IX3, הקרוסאובר החשמלי הראשון של המותג / צילום: באדיבות BMW

האיחוד האירופאי משנה את התמונה

בשנת 1972 כבר בוצעו ניסויים ראשונים בשימוש ברכב חשמלי. הייתה זו BMW שהסיעה את הספורטאים וצוותי הצילום ממקום למקום במכונית המצוידת במנוע חשמלי, חסכוני וירוק. "במהלך השנים מרבית יצרני הרכב השתעשעו עם הטכנולוגיה החשמלית, אבל BMW הייתה הראשונה מבין מותגי רכבי הפרימיום המבוססים שלקחו את רעיון המכונית החשמלית המודרנית צעד אחד קדימה", אומר ארבל. "זה קרה בשנת 2011 עם השקת תת המותג BMW i, במהלכה הושקו שני רכבי קונספט להם מנוע חשמלי. ב-2013 יצא הרכב החשמלי הסדרתי הראשון של BMW, בשם i3", הוא מציין.

אבל מי שנתנה את התמריץ האדיר לשוק במעבר לטכנולוגיה החשמלית הייתה הרגולציה בעולם. כבר בשנת 2009 גיבש האיחוד האירופאי דירקטיבה שנועדה להפחית את זיהום האוויר ממכוניות, עם יעדים ברורים להפחתת 12% בכמות פליטת פחמן דו חמצני, עד שנת 2015. ב-2019, גיבש הפרלמנט של האיחוד רגולציה נוספת אשר המשמעות שלה היא שעד שנת 2030 מנועי בעירה פנימית ברכבים חדשים לא יהיו חוקיים. מספר מדינות מחוץ לאיחוד אימצו גם הן רגולציות דומות וחלקן, כמו ישראל, פנו לאפיק של הטבות מס. "בתחילה, ועל מנת לעודד מעבר לרכבים ירוקים המצוידים בטכנולוגיית הנעה חשמלית מתקדמת שהיא יקרה משמעותית מהמנועים הרגילים, בחרה המדינה להעניק הטבת מס משמעותית על רכבים אלו לאור מוטיב המסים הגבוה בתמחור רכב בישראל. עם השנים והפיכתם של רכבים אילו לפופולאריים יותר, הלכו והצטמצמו הטבות אלו". מסביר ארבל ומדגיש כי זוהי עדיין תרומה גדולה - גם לצרכנים, שמשלמים פחות על הרכבים הללו וגם ליצרניות, שתהליך זה מקל עליהם את החדרת טכנולוגיות חדשות אלו לשווקים השונים.

לייצר בקונספט ירוק

לצד נושא הרגולציה, גם תחום הקיימות והסביבה, שנמצא על סדר היום של תאגידי ענק רבים בשנים האחרונות, משחק תפקיד חשוב במעבר לטכנולוגיות הנעה אלטרנטיביות. "BMW תמיד נגעה בתחומים של קיימות וסביבה. הייצור של החברה הוא תמיד תחת קונספט ירוק וגם כשנכנסנו לעולם הרכבים החשמליים, הרעיון היה להציע מוצרים ירוקים, סביבתיים ומקיימים", מספר ארבל. עוד הוא אומר כי "כל הקונספט הירוק של החברה כולל גם רכבים שעשויים מחומרים מתקלים, שהייצור שלהם אינו דורש אנרגיה רבה".

זאת ועוד, גם מפעל החברה, האחראי על ייצור הרכבים החשמליים באירופה כולו ירוק, ממערכות החשמל והמיזוג שפועלות על טורבינות ועד לתקרה שקופה כדי לייתר את הצורך בתאורה. "כל הנושא של קיימות וסביבה הוא כוח מניע ומוטיבציה אדירה עבור BMW וכמובן, שגם עבור הצרכנים עצמם, בעלי המודעות שהולכת וגוברת לנושא".

"רכב שקט יותר, נעים יותר ודינאמי יותר"

הטכנולוגיה של הרכבים החשמליים והפלאג אין היבריד משתכללת יותר ויותר בשנים האחרונות. הדבר מאפשר לייצר חוויית משתמש טובה יותר לנהגים. "יש קסם מיוחד בנהיגה ברכבים מחושמלים. ראשית - הם שקטים", מסביר ארבל. "מנועי הבנזין או הדיזל אליהם אנו רגילים הם מרעישים ורועדים. חוויית הנהיגה החשמלית מספקת שקט ורוגע. בהתחלה זה מוזר, אבל מתרגלים מהר מאוד".

על מנת לבטא את המגמה הטכנולוגית העכשווית בעולם הרכב, BMW בחרה בסלוגן: "Sometimes Electric. Always BMW" - לרכבי הפלאג אין היבריד שלה, שמאפשרים גם וגם - חשמל ו/או בנזין. "המטרה הייתה להסביר לקהל שהמעבר לעידן החשמלי, שאינו פשוט לחלק מהאנשים, לא רק שלא משנה את הערכים והאיכויות המוכרות של המותג, אלא אף מדגיש ומחזק אותם", מציין ארבל. לאחרונה השיקה החברה את ה-530e מסדרה 5 היוקרתית, אחד מהדגמים הבולטים של המותג, עם טכנולוגיה של פלאג אין היבריד. "סדרה 5 היא בעצם סלון מנהלים נוסע. רכב יוקרתי ודינאמי, מאובזר מאוד ומפנק, שלתוכו נכנס כעת כל הנושא של פלאג אין היבריד. ההחדרה של הטכנולוגיה החשמלית מאפשרת לחדד עוד יותר את הערכים האלו, היא מאפשרת לרכב להיות שקט יותר ולכן נעים יותר, חזק ועוצמתי יותר ולכן דינאמי יותר, ומעל הכל, חסכוני וירוק , הוא מסביר.

הקץ לנסיעה על אדי דלק

אחד היתרונות הבולטים של רכב חשמלי הוא כמובן החיסכון בדלק. "נסיעה על חשמל חסכונית יותר בכסף. טעינה של סוללה זולה יותר מאשר דלק למנוע בנזין", אומר ארבל. אותו הדין למעשה תקף גם לגבי רכבי פלאג אין היבריד; בפועל, כפי שצוין קודם לכן, הנהג הישראלי הממוצע לא יגיע כל כך מהר למצב שבו הרכב נוסע על מנוע הבנזין הפחות חסכוני.

ניתן להבין את היתרון הגדול של חשמול רכבים כשבוחנים את הקטגוריה האהובה ביותר כיום על הנהג הישראלי, רכבי הקרוסאובר. רכבים אלו, בשל גודלם וצורתם החיצונית, נחשבים לזללני דלק גדולים ביותר. בדיוק מהסיבה הזאת, אחד הדגמים החשמליים המלאים שמשיקה כעת BMW הוא ה-iX3, הקרוסאובר החשמלי הראשון שלה. "לקחנו את עולם מנועי החשמל המתקדם היישר אל תוך עולם הקרוסאוברים", אומר ארבל.

בשורה התחתונה, הוא מסכם ואומר כי "כל יצרן רוצה להיות בעל טכנולוגיות ההנעה האלטרנטיביות המתקדמות ביותר וכל נהג מעוניין בחוויית המשתמש הטובה ביותר. החיסכון בדלק, וכמובן, נושא הקיימות והסביבה רלוונטיים גם ליצרנים וגם לצרכנים. כשמעל הכל, מרחפת הרגולציה שמניעה את השוק קדימה". העתיד, אם כן, הולך לכיוון רכבים חשמליים באופן מלא, כשגם לרכבי הפלאג אין היבריד יתרונות לא מבוטלים לצרכנים. כאשר עבור הנהג הישראלי הממוצע הם עשויים לתפקד ממש כמו רכבים חשמליים מלאים, לצד אופציית הבנזין.

© כל הזכויות שמורות לגלובס.

יצירת קשר