צילום: Shutterstock

מור השקעות: מה אנחנו מחפשים בחברות סטארט-אפ?

המשקיעים המוסדיים הישראלים הם שחקן עם חשיבות שהולכת וגדלה עבור חברות הטכנולוגיה הפרטיות בישראל

הכתבה בשיתוף מור בית השקעות

שנת 2020, הייתה שנה יוצאת דופן עבור חברות הסטארט-אפ הישראליות, ולשמחתנו, שנת 2021 ממשיכה את אותה מגמה חיובית. השנה האחרונה הייתה שנה שבה החברות הישראליות קצרו פירות של השקעה בת מספר שנים בחדשנות, מחקר ופיתוח. התעשייה חוותה שנת שיא בהיבט של גיוסים, עסקאות מכירה והנפקות. לפי נתוני חברת IVC, ברבעון הראשון של 2021 חברות ההייטק הישראליות גייסו 5.4 מיליארד דולר, עלייה של 90% לעומת הרבעון הרביעי של 2020 ויותר מפי 2 לעומת הרבעון הראשון של 2020.

אין ספק שתעשיית הסטארט-אפ הישראלית שינתה את פניה ולהערכתנו, היא נמצאת היום במקום הרבה יותר בשל. חברות רבות הוכיחו יכולת לפתח פתרונות טכנולוגיים חדשניים, ובמקביל, הצליחו לייצר לעצמן דריסת רגל משמעותית בשווקים הצומחים והאטרקטיביים בעולם. כפועל יוצא, יש עלייה בהיקפי הגיוס והשווי של החברות - ברבעון הראשון של 2021 היו 20 גיוסים של למעלה מ-100 מיליון דולר, לעומת טווח של 3-7 עסקאות כאלו ברבעונים קודמים.

מנקודת המבט של הציבור הישראלי, הפריחה של תעשיית הסטארט-אפ בארץ מלווה בתהליך חיובי נוסף - כניסה של משקיעים מוסדיים. להערכתנו במור השקעות, המשקיעים המוסדיים הישראלים הם שחקן עם חשיבות שהולכת וגדלה עבור חברות הטכנולוגיה הפרטיות בישראל.

יתרונות גדולים לחברות

מנקודת מבטם של הסטארט-אפים הישראלים, ישנם יתרונות רבים בשילוב משקיעים מוסדיים ישראלים בגיוסי הון. בראש ובראשונה, הגופים המוסדיים ממוקדים בטווח הארוך ומחפשים חברות שיכולות לייצר ערך למשך שנים רבות. גופים אלו לא יכנסו להשקעה בחברה לטווח מוגבל בזמן, קל וחומר אם זאת חברה פרטית ולא סחירה. לכן, האינטרסים של הגופים המוסדיים חופפים עם האינטרסים של החברות, שמחפשות "ידיים חזקות" ולא גופים אופורטוניסטיים.

נקודה חשובה נוספת היא שהגופים המוסדיים הם בעלי כיסים עמוקים ומשופעים במשאבים פיננסיים. לאחר יצירת הקשר בהשקעה הראשונית, ובכפוף לכך שהחברה עומדת ביעדים שלה, רמת הסיכון מנקודת המבט של המשקיע יורדת משמעותית. לכן, האפשרות לאספקת מימון דרך השקעות המשך, על מנת לתמוך בתוכנית העסקית של החברה, היא טבעית לגמרי.

לבסוף, צריך לזכור שלגופים המוסדיים יש גישה לקרנות השקעה והון סיכון מובילות, בישראל ובעולם, ביחד עם קשרים ענפים עם מתווכים פיננסיים, גופי ייעוץ ומחקר. לכן, משקיעים מוסדיים יכולים לייצר שיתופי פעולה עם גופים פיננסיים נוספים, במטרה להגדיל את פוטנציאל הגיוס ולסייע בקשר לקרנות מובילות. .

היתרונות לגופים המוסדיים

מנקודת מבטם של הגופים המוסדיים, השקעה בחברות טכנולוגיה פרטיות מספקת מספר יתרונות מרכזיים:

חשיפה לתחומים משבשים וחדשניים - דרך השוק הפרטי ניתן ליצור חשיפה לתחומים צומחים וחדשניים, שלא תמיד ניתן להיחשף אליהם בצורה "נקייה" מספיק בשוק הציבורי, אלא רק דרך חברות עם מספר תחומי פעילות. כך לדוגמה, דרך השקעה בחברות פינטק מסוימות ניתן ליצור חשיפה ישירה לתחומים הצומחים והמעניינים ביותר בשוק התשלומים העולמי, שוק ענק שנמצא בעיצומו של תהליך שיבוש עמוק. סביר להניח שלחברות הגדולות בעולם התשלומים, יש פעילות כזאת או אחרת שמתחרה בחברות הפינטק הצעירות, אך השקעה בהן מגיעה עם סל של פעילות Legacy, שלא תמיד מעוניינים בו.

צבירת ידע עם חשיבות אסטרטגית אדירה - את הידע הרב הנוצר מתהליכי הבחינה של החברות הפרטיות ניתן ליישם בבחינה של חברות ציבוריות הפועלות בתחומים דומים. ברוב המוחלט של המקרים, חברות הסטארט-אפ מציעות נקודת מבט שונה על שוקי היעד, והן גם החברות הזריזות והמהירות באיתור השינויים בשווקים אלו. לכן, התבוננות מעמיקה על הבעיות שהחברות הצעירות מנסות לפתור ועל הכשלים שהן מזהות בשוק, יכולה לסייע להבין אילו חברות ציבוריות קוראות את המפה נכון, ואילו חברות נמצאות בסיכון גבוה של חברות קטנות ש"יזנבו" בהן.

תשואה - בסופו של יום, הגופים המוסדיים בישראל, כמו כל משקיע בעולם, מחפשים יחס סיכוי-סיכון אטרקטיבי. מהניסיון שלנו בתחום עולה כי בכפוף לתהליכים מעמיקים ויסודיים של איתור ובדיקת עסקאות, פוטנציאל התשואה הוא משמעותי מאוד. גופים שישכילו לבנות ידע והתמחות בתחומים הטכנולוגיים השונים, ביחד עם יכולות איתור, בדיקה וניתוח עסקאות, יוכלו לספק לחוסכים שלהם תשואות משמעותיות מאוד בטווח הארוך.

המצב הטבעי ביותר הוא שסיפורי הצלחה של חברות טכנולוגיה ישראליות יניבו ערך גם לחוסכים הישראלים, כך שבניגוד לעבר, נראה פחות עסקאות ענק, שכמעט לא משפיעות על החוסך המקומי. כך קורה בעולם - בארה"ב, באירופה ובאסיה - שם הגופים המוסדיים הם שחקנים דומיננטיים בהשקעות בחברות טכנולוגיה פרטיות, ואין סיבה שזה לא יקרה גם בישראל.

מה אנחנו מחפשים?

לאור האמור לעיל, בנוגע לצורך ולרצון להגדיל פוקוס על חברות טכנולוגיה פרטיות, השקעה בחברה פרטית צריכה להגיע ברמת Conviction (רמת ביטחון) גבוהה ולאחר תהליך בדיקה מעמיק ויסודי. השקעות אלו אינן סחירות ולא ניתן להקטין או לסגור אותן, במידה והתוכניות העסקיות לא מגשימות את עצמן. בנוסף, מדובר בחברות עם סיכון טכנולוגי, מסחרי ומאזני גבוה באופן יחסי.

מנקודת המבט שלנו במור, ישנם מספר קריטריונים חשובים בהשקעה בחברות טכנולוגיה פרטיות. תחילה, אנו מחפשים חברות שנותנות פתרון לצורך שלא מקבל מענה מספק בכלים הקיימים בשוק. המשפט הזה ממחיש עד כמה קשה ומאתגרת המשימה שאיתה מתמודדת כמעט כל חברה טכנולוגית פרטית. חברות אלו מתמודדות עם חברות ענק, עם משאבים פיננסיים ואנושיים אדירים, אבל עדיין עליהן לאתר כשלים בשוק ולפתור אותם ולעשות זאת עם היקף משאבים מצומצם יחסית. זאת הסיבה שהסיכון בהשקעה בחברות סטארט-אפ הוא כל כך גבוה וזאת גם הסיבה שהחברות שמצליחות משיאות כל כך הרבה ערך למשקיעים שלהן.

אותו פתרון לצורך מסויים בשוק, יכול להגיע דרך כלים טכנולוגיים חדשניים, אבל לעיתים הוא יכול לבוא מגישה אסטרטגית מעט שונה לשוק. לעיתים, חברות ה-Legacy כל כך "מושקעות" בסגנון מסוים של פתרון, כך שהן לא מסוגלות לחשוב שונה ולהתאים עצמן לשינויים בשוק.

בנוסף, אותו שיבוש שמבוצע, צריך לבוא לידי ביטוי בתוצאות הפיננסיות. עם צמיחה, רווחיות גולמית ומבנה הוצאות תפעולי אטרקטיביים. אין כוונה לראות רווחיות מ-Day 1, אבל יש בהחלט רצון לראות שהמודל העסקי הוא Scalable ושלחברה יש מסלול לרווחיות, גם אם הוא לא מיידי. לכן, לרווחיות הגולמית יש חשיבות גדולה מאוד, שכן לרוב, כבר בתחילת דרכה של חברה, ניתן לקבל אינדיקציה חזקה לשיעורי הרווחיות הגולמית שלה בטווח הבינוני והארוך.

בבחינת השקעה בחברה אנו לוקחים בחשבון עוד מספר רב של שיקולים, כמו ניסיון ורזומה של שדרת ההנהלה בחברה, יכולת החברה לקרוא נכון שינויים אסטרטגיים בשוק ולהגיב, יכולת לגייס כוח אדם איכותי לתפקידי מפתח, רזומה של גופים אחרים שמשקיעים בחברה ועוד.

לאחר הכללת כל השיקולים שציינו, יש אפשרות למקסם את פוטנציאל הסיכוי-סיכון בהשקעה בחברה טכנולוגית פרטית. הסיכון תמיד יהיה שם, והוא גבוה מהשקעה בחברות טכנולוגיות ציבוריות ובשלות. מי שלא מבין היטב את הסיכון הזה, מוטב שלא יכנס להשקעות בחברות אלו. אנחנו במור מעריכים כי בכפוף להבנה מעמיקה של שוקי היעד ושל השינויים המבניים המתחוללים בהם, לניתוח מבנה השוק והתחרות (כולל ה-DNA של החברות המעורבות), ולאחר תהליכי בדיקה מעמיקים ויסודיים, פוטנציאל התשואה בהחלט מפצה על הסיכון. לכן, אנו חותרים להגדלה מתמשכת של רכיב ההשקעה בחברות טכנולוגיה פרטיות.

למידע נוסף על מור השקעות לחצו כאן >>

* הכותב, ניר חצב, הוא אנליסט טכנולוגיה במור בית השקעות. יובהר כי אין לראות באמור בכתבה משום ניתוח מלא של כלל הנושאים המאוזכרים בה ואין בה כדי להחליף את שיקול הדעת העצמאי של הקורא. אין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ השקעות בידי יועץ השקעות בעל רישיון עפ"י דין המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות בכתבה זו משום שיווק פנסיוני / שיווק השקעות או הצעה או הזמנה לשיווק כאמור. מור בית השקעות וחברות מקובצת מור מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ו/או למכור / לקנות במסגרת פעילותן השוטפת, ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים של החברות המוזכרות בכתבה או תאגידים קשורים אליהן, והיא עשויה לקיים קשרים עסקיים נרחבים ומגוונים עמם, למועד מסמך זה ו/או במועדים אחרים, הכל כמפורט לעיל ובין היתר משום כך ולאור האמור לעיל עשוי להיות למור בית השקעות, החברות הנמנות על קבוצת מור ו/או נושאי המשרה שלה ו/או מנהליה ו/או עובדיה ו/או מי מטעמה עניין אישי בנכסים ו/או בחברות ו/או בניירות הערך המוזכרים בכתבה. אין בתשואות העבר כדי להבטיח תשואות דומות בעתיד.

** פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

כתבות נוספות

ההרשמה הסתיימה

תקנון
X

שיתוף

סגירה