הניצוץ | מהו הניצוץ שלך?
אילון מאסק / איור: גיל ג'יבלי

אילון מאסק / איור: גיל ג'יבלי

מאילון מאסק למדתי כיצד לנסות להשפיע ולייצר אימפקט סביבתי

אילון מאסק בחר להתמקד במיזמי תחבורה ואנרגיה, מתוך הבנה שאלו התחומים המשפיעים ביותר לקידום אג׳נדת הקיימות שלו; כמי שחפצה בקיימות ובשמירה על הסביבה, אני משתמשת בכלים שיש לי על מנת להביא לשינוי בתרבות הצרכנית, ולמקד את הצרכן בסגנון חיים בר קיימא
26.09.2021

עינת הולנדר הוניגסברג, מנהלת תקשורת שיווקית, BSH
מזה כ- 6 שנים מובילה את תחום השיווק ותקשורת שיווקית בחברת BSH, יבואנית המותגים בוש, סימנס וקונסטרוקטה. במסגרת זו היא אחראית על בניית האסטרטגיה השיווקית ופיתוח הנכסים הדיגיטליים של החברה. בעלת ניסיון של 9 שנים בתחום השיווק והפרסום, בוגרת המרכז הבינתחומי במשפטים ומנהל עסקים, שימשה גם כעורכת דין; מונעת מחדוות התשוקה ליצירה ועשייה, ומהשאיפה המתמדת לייצר אימפקט.

עינת הולנדר הוניגסברג / צילום: ענבל מרמריעינת הולנדר הוניגסברג / צילום: ענבל מרמרי

הדמות: אילון מאסק

תפקיד: יזם שנוי במחלוקת בעל רעיונות חדשניים ומהפכניים. מלבד היותו איש עסקים, מאסק הוא גם המהנדס הראשי והמוח מאחורי הטכנולוגיות, ההמצאות והרעיונות בעסקיו.

הניצוץ: מאסק בחר להתמקד במיזמים בתחומי התחבורה והאנרגיה, מתוך הבנה שתחומים אלו הם בעלי הפוטנציאל הגדול ביותר לייצר אימפקט סביבתי - ובכך לשרת את האג'נדה שלו אשר מבוססת על ערכים של קיימות.

ציטוט:

"spend more time just trying to make your product as amazing as possible. you need to love your product. If you don't like it, how can you expect someone to like it?"  

מה למדתי מהדמות: מאסק אינו יזם/איש עסקים טיפוסי. בכל פרויקט בו הוא מעורב, ניכר כי הוא מונע מתוך אמת פנימית ומתוך שאיפה ליצור עתיד טוב יותר לאנושות. הלהט שבוער בו, מקורו בהיותו מהנדס ששוקד על איכות וחדשנות המוצר ולא על שורת הרווח. בהתאם, הוא גם קורא לאחרים לנהוג כך.

לעורר מודעות סביבתית אצל הצרכן ולהראות לו גם את הרווח האישי מכך

הגישה של מאסק, שקורא לייצר מוצרים טובים ככל האפשר וגורס כי אנחנו חייבים לאהוב את מה שיצרנו, מתכתבת עם ההשקפה הסביבתית שלו. עמידות, אורך חיי מוצר, וחיסכון אנרגטי הם ערכי יסוד במוצרים ברי קיימא. כמי שחפצה בקידום הקיימות ושמירה על הסביבה, אני שמחה להיות חלק מחברה אשר מייצרת מוצרים חדשניים, איכותיים וברי קיימא. אני משתמשת בכלים שיש לי על מנת להביא לשינוי בתרבות הצרכנית, "לחנך" את השוק לעבור לסגנון חיים בר-קיימא ובריא יותר, תוך מתן דגש על ערכים סביבתיים.

לזמן חיי המוצר, צריכת האנרגיה היעילה ושימוש במשאבים יש חשיבות מכרעת בקידום האג'נדה הסביבתית. מה גם שזה כלכלי יותר עבור הצרכן ויכול להתבטא גם בחסכון בזמן.

קחו כדוגמה את מדיחי הכלים, אשר שימוש קבוע בהם תורם לחיסכון משמעותי במים. זה חשוב במיוחד במדינות כמו ישראל אשר לא משופעות במקורות מים. אולי זה נשמע מופרך, אבל שימוש במדיחי כלים הוא גם חלק מהפתרון למשבר המים ההולך ומתעצם בכל העולם.

כדי לעורר את המודעות לנושא ערכנו מבחן השוואה בין שטיפת כלים ידנית לעומת הדחת כלים במדיח. התוצאה שהתקבלה היא שמדיחי כלים חוסכים עד פי 5 מים לעומת שטיפה ידנית. למעשה, שימוש במדיח כלים חוסך כ-30 ליטר בכל הדחה. זה המסר שבחרנו לתקשר בקמפיין השיווקי שלנו. כאשר החיסכון בשימוש במדיח, לעומת שטיפה ידנית, משתווה לכמות מים של 5 מקלחות בשבוע.


אנו מנסים להעלות מודעות גם לנושא בזבוז המזון - בעיה עולמית שהולכת ומחריפה.
1.3 מיליארד טון של מזון הולכים לאיבוד או נזרקים מדי שנה. מדובר בערך ב-30% מן המזון המיוצר לצריכה אנושית בכל רחבי העולם.

בתחום הזה, אנחנו מקדמים שימוש במוצרים המאפשרים שימור מזון מיטבי יותר. אחת האלטרנטיבות הפופולריות ביותר לשמירה על טריות המזון הוא באמצעות מערכת אחסון בוואקום.

כך לדוגמה, אנו מקדמים שימוש בבלנדר מוט, המגיע עם משאבת וואקום המתחברת למנוע של המוצר. כך הוא שומר על טריות המזון עד פי 2, בהשוואה לאחסון ללא וואקום. האריזה בוואקום לא רק שומרת על הטריות של הירקות והפירות, בשר ודגים טריים, אלא גם על הטעם והערך התזונתי שלהם. גם במקררים שלנו יש מגירה ייחודית עם תא 0 מעלות לשמירת טריות המזון עד פי 2 יותר.

ועוד מסר קטן אך חשוב מאוד, בכלל לגבי מוצרי צריכה מכל סוג. תרבות הצריכה בחברת השפע המערבית, אשר מתבטאת בצריכת מוצרים זולים ובתחלופה גבוהה, יוצרת עודף פסולת בעולם והיא הרת אסון לסביבה. הדבר בא לידי ביטוי , לדוגמה, בשאלה האם אקנה מוצר חשמלי מסוים כל 4 שנים או מוצר איכותי שישרת אותי שנים ארוכות, יצרוך פחות חשמל ומים, ידרוש פחות תחזוקה ותוך כדי גם אהנה יותר מאיכות המוצר. מעבר להיבט הסביבתי, שלעיתים קשה לראות אותו, הדברים האלה מתבטאים בסוף גם בחסכון בזמן ובכסף עבור הצרכן.

כך, התקדמות טכנולוגית וחדשנות מאפשרים לנו לשפר את רמת החיים שלנו תוך כדי שמירה על עקרונות של קיימות והתחשבות בסביבה.

באופן המתואר לעיל, אני מנסה לעורר מודעות סביבתית אצל הצרכן ולגעת גם במקומות בהם יראה את הרווח האישי והמיידי עבורו. משם גם מגיע הלהט שלי. אני פועלת מתוך אמונה שבאמצעות השפעה על הרגלי ושיקולי הצריכה, אני משפיעה במידת מה גם על טביעת הרגל האקולוגית ותורמת את תרומתי הצנועה לסביבה. אני מבינה את היתרונות של המוצרים אותם אני משווקת, מעריכה אותם ואוהבת אותם ואני מקווה שאני מצליחה להעביר את זה. אני מקווה שזה עבר אליכם.

כתבות נוספות:

"הניצוץ" — מתחם השראה בו מנהלות ומנהלים מספרים לנו על מקור ההשראה שלהם ומהו "הניצוץ" שהצית בהם את הרעיון לייצר מהלך פורץ דרך.

הניצוץ שלי – ההשראה שהובילה אותי לעשייה פורצת דרך

הסיפורים הנבחרים יפורסמו במתחם "הניצוץ"