הניצוץ | מהו הניצוץ שלך?
בריאן צ'סקי / איור: גיל ג'יבלי

בריאן צ'סקי / איור: גיל ג'יבלי

בעת הקורונה אימצנו את העקרונות של מייסד AirBNB - וגילינו את הכוח של הקהילה

בריאן צ'סקי לקח את המשבר למקום של יצירתיות ואופטימיות - והציע חופשות קצרות וקרובות לבית, לצד אירוח במקומות כפריים; באותה הרוח, אנו בהדסטארט נרתמנו בעת הקורונה ליצירת פלטפורמות דיגיטליות שמאפשרות לעסקים קטנים לייצר שיח ישיר עם קהל הלקוחות. גילינו כי מסר ישיר ואותנטי וקהילה חזקה מנצחים כל מצוקה
26.09.2021
נטע יהל-מרקוס, סמנכ"לית שיווק, קבוצת הדסטארט 
משמשת בתפקיד הנוכחי בקבוצת הדסטארט מזה שלוש שנים, מילאה בעבר מגוון תפקידים בעולמות השיווק, ההפקה והתקשורת. בתחילת דרכה שימשה מנהלת השיווק של ארגון "לתת", מחפשת תמיד את השילוב בין ערך אמיתי לבין האתגר עסקי, מאמינה בכוחן של מילים ובדיוק המסר. 
נטע יהל מרקוס / צילום: שני נחמיאסנטע יהל מרקוס / צילום: שני נחמיאס

הדמות: בריאן צ'סקי

תפקיד: מייסד-שותף ו מנכ"ל AirBNB

הניצוץ: כבר כמה וכמה שנים שרובנו מטיילים עם AIRBNB. אני תמיד נדהמת לראות איך חזון שיווקי של חברה שמורכב בסך הכל משתי מילים: "belong anywhere", הצליח לבנות כלכלה שיתופית אמיתית ולשנות את חוויית הטיול בעולם. זאת ועוד, ההתמודדות של צ'סקי עם משבר הקורונה, שבאחת סגר את שוק התיירות העולמית, הייתה יצירתית, אופטימית ובעיקר ישירה; היא גרמה לי לאמץ את העקרונות לפיהם פעל בהתמודדות שלנו, בקבוצת הדסטארט , עם המשבר.

ציטוט:


"קודם להתפרע ביצירתיות, ורק אז לחזור בחזרה אחורה".

מה למדתי מהדמות: אני מאמינה שכדי שאסטרטגיה שיווקית תצליח, חייבת להיות בה אמת ואותנטיות. מסר שמטרתו רק למכור - לא מספיק. בוודאי לא כדי לבנות מותג לאורך זמן ולא בימינו הדיגיטליים. החזון של צ'סקי ושותפיו הוא פשוט: לגרום לאנשים להרגיש בבית בכל מקום בעולם . האמת הזו היא הרבה מעבר למוצר עצמו ובזכותה לינה על ספה של מישהו אחר (דבר שפעם לא היה בא בחשבון מבחינתי) הצליחה להפוך לדרך בה אני רוצה לטייל, לתפיסת עולם ולהרגשה שכשאני בברלין אני לגמרי חלק מהשכונה; שלי, ואני כמובן אינה היחידה. היכולת לייצר חוויה שעולה על המסר השיווקי, היא ייחודית בעיני ואני חושבת שכל מותג צריך לשאוף לכך.

כשהגיעה הקורונה שפגעה בתחומים כמו תיירות עולמית בצורה דרמטית, צ'סקי לקח את המשבר למקום של יצירתיות ואופטימיות. יצירתיות בדרך שבה הוא בחר לנהל את המשבר: הפנמת המצב במהירות - אין נסיעות בעולם, אין הזמנות, "התיירות כפי שאנחנו מכירים אותה נגמרה" כדבריו - ונדרש חישוב מסלול מחדש שאליו ננוע בזריזות. מה כן יש? במקרה של AIRBNB, לפי הניתוח שלו: חופשות קצרות וקרובות לבית, אירוח במקומות כפריים, חופשות ללילה אחד. האופטימיות התבטאה בכך שצ'סקי באמת מצא יתרונות אפילו במכה הזו, כפי שאמר בהקשר של התמודדות החברה עם המצב: "המציאות אף פעם לא גרועה או טובה כפי שנדמה לנו".

העולם משתנה וצריך לנוע יחד איתו - קטגוריות חדשות נולדו

גם עלינו בהדסטארט, המשבר מן הסתם השפיע וגרם לצורך לחשב בזריזות מסלול מחדש. כמי שעוסקים במימון המונים, גם לנו בדומה ל-AIRBNB, יש שני צדדים של לקוחות - יזמים ותומכים - שעם שניהם רצינו להתנהל בצורה שתיתן מענה מיטבי בתוך התקופה המאתגרת. ההשראה מצ'סקי לחשיבה יצירתית ומהירה בהסתכלות על המצב - נתנה השראה למהלך "עוברים את זה יחד" שהשקנו בתחילת הסגר הראשון ונמשך עד היום. במסגרתו, עשרות עסקים מכל התחומים ומכל הארץ, גייסו כבר מעל ל-8 מיליון שקל מעשרות אלפי לקוחות ותומכים.

מה בעצם עשינו? בדומה לצ'סקי, הבנו די מהר שהעולם משתנה ושצריך לנוע יחד איתו. חיפשנו לאילו קטגוריות נוספות, במקום אלו שנעצרו, הכלים שלנו יכולים לתת פתרון והבנו שעבור עסקים קטנים ועצמאיים הפתרון הוא פלטפורמות דיגיטליות שמאפשרות להם לייצר בפשטות שיח ישיר עם קהל הלקוחות. כך הם יכולים להפוך אותו לקהילה רתומה ומחוברת, בלי מגבלות גיאוגרפיות. כל זאת לצד מתן אפשרות לפעול עצמאית ולייצר תזרים מיידי יחד עם חיזוק המותג והעסק.


בעקבות התובנה הזו ניתבנו את המאמצים בקבוצה כדי להתאים את המוצר לעסקים (סגורים ופתוחים כאחד). בכנות, לא היינו בטוחים שנצליח. בכאוס של תחילת המשבר, מי חשב, למשל, שאנשים ירכשו ארוחה עתידית ב-500 שקל למסעדה סגורה שמי יודע האם ומתי תיפתח? אבל זה קרה, ראינו שהכוח של מסר ישיר ואותנטי וקהילה חזקה עובד - ואכן הצלחנו לסייע לעסקים רבים. בזכות פרויקט ההדסטארט לעת משבר, הם הרחיבו את הקהילה וצלחו התקופה. הבחירה לפעול באופן יצירתי ולדבר אל הקהל שלהם באופן הכי ישיר ואמיתי - הוכיחה ועדיין מוכיחה עצמה.

גם עכשיו אנחנו ממשיכים לפתח את התחום שהפך לחלק מהותי בעשייה שלנו והביא עסקים רבים להבין כי זהו כלי שהם יכולים להשתמש בו תמיד, לא רק בעתות משבר, כלי שנותן ערך שהוא הרבה מעבר למימון.

כתבות נוספות:

"הניצוץ" — מתחם השראה בו מנהלות ומנהלים מספרים לנו על מקור ההשראה שלהם ומהו "הניצוץ" שהצית בהם את הרעיון לייצר מהלך פורץ דרך.

הניצוץ שלי – ההשראה שהובילה אותי לעשייה פורצת דרך

הסיפורים הנבחרים יפורסמו במתחם "הניצוץ"