"מצאתי את עצמי עם עסק סגור למשך שנה כמעט - עוד לא התקרבתי להחזיר את ההשקעה מפתיחת העסק, וכבר הוא נסגר"

שלומי מורדוב (60), בעל העסק "ערסל בעיר", שמייצר ומשווק ערסלים ייחודיים ומוצרי פנאי • עבד 26 שנים כצלם טלוויזיה ודוקו • "זה לא מספיק שאתה ממציא מוצרים נפלאים, צריך שיווק ואם אין לך שיווק מצבך לא טוב" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

שלומי מורדוב בעל העסק ''ערסל בעיר'' שמייצר ומשווק ערסלים ייחודיים ומוצרי פנאי / צילום: אורי מורדוב
שלומי מורדוב בעל העסק ''ערסל בעיר'' שמייצר ומשווק ערסלים ייחודיים ומוצרי פנאי / צילום: אורי מורדוב

שלומי מורדוב (60), בעל העסק "ערסל בעיר", לא היה שכיר מימיו. מהיום שהשתחרר מהצבא הוא עצמאי. 26 שנים הוא היה צלם טלוויזיה, עבד בטלוויזיה הישראלית ובהמשך התמקד בצילום דוקומנטרי וצילום תדמיתי. ואז לפני כעשור הוא שינה כיוון. הוא עזב את עולם הצילום ויצא להרפתקה חדשה בעולם העצמאים: הקמת עסק לערסלים ייחודיים. "החלטתי להמציא מחדש את הערסל ולדייק אותו. זו הרפתקה שיצאתי אליה בעקבות העובדה שהפכתי לאבא בגיל 46 והייתה לי הזכות להישאר בבית ולגדל את הילדים ורציתי לפתח מוצרים שעושים טוב לילדים. אחרי שהילדה השנייה שלי נולדה התחלתי לפתח מוצרים שעושים טוב לילדים להבנתי".

הפיתוח הראשון שלו, לול מתנפח לתינוקות, לא תפס, אבל הוא לא התייאש. "גידלתי את הילדים שלי בתוך ערסלים ולמדתי להכיר את הערסל, שזה למעשה 'פיס אוף שיט' (מלשון סדין). אמרתי בוא נעשה את זה מבדי כותנה איכותיים ושיהיה נוח לתליה שכל אמא שרוצה ללכת עם הילדים לחוף הים תוכל לתלות את הערסל בקלות בצל ולחיות באושר. לקח לי שנה של פיתוח מוצר ועשיתי כל טעות אפשרות לאורך הדרך אבל אחרי שנה יצאתי עם מוצר מדויק, שתפס. הפרגונים שקיבלתי מהלקוחות עשו לי טוב על הלב. הערסל עושה פלאים לילדים ולמבוגרים, לאנשים שסובלים מבעיות גב. משהו טוב קורה עם פיסת הבד הקטנה הזאת".

העסק של מורדוב - לייצור ומכירת ערסלים ייחודיים ומוצרים משלימים לתרבות פנאי - יצא לדרך ב-2011, וצבר שם של מעין "מוסד תל אביבי", אבל עם השנים הוא גם עבר מספר טלטלות. "עברתי גלגולים בעסק. בהתחלה שכרתי מקום בשלמה המלך. בניתי שם גן שעשועים והשקעתי המון במקום. 6 שנים אחרי בעל המקום רצה את המבנה, ונאלצתי לעבור. בדרך גם התגרשתי והייתי צריך למצוא מקום מתאים למגורים ולעסק, וחשבתי שמצאתי בדיוק את המקום ברוטשילד, אבל אחרי שנתיים של שיפוצים בעל הבית הודיע לי שלא מתאים לו שיהיה שם עסק. לקח לי עוד זמן רב למצוא את המקום הנוכחי שלי ברחוב שינקין בתל אביב ועוד כמה חודשים לבנות אותו, כי כבר לא היה לי יותר מדי כסף לשכור צוות שיקים את המקום, אז עשיתי הכל בעצמי. כך קרה שלמעשה העסק שלי היה מושבת 3 שנים, ובאוגוסט 2019 פתחתי אותו מחדש".

מורדוב ציפה שהתנועה הערה ברחוב שינקין המוכר תגיע גם אל החנות שלו, אבל אז הגיעה הקורונה והפכה את הרחוב (כמו את כל המדינה) לרחוב רפאים. "העסק נדם. מצאתי את עצמי עם עסק סגור ממרץ 2020, למשך שנה כמעט. עוד לא התקרבתי להחזיר את ההשקעה שהשקעתי בפתיחת העסק, וכבר הוא נסגר".

בניגוד לעסקים רבים, מורדוב לא הצליח להעביר את פעילות העסק לאינטרנט. "בגילי המופלג לא התחברתי עם האינטרנט, ועם נושא השיווק. מצאתי אשת שיווק שהציעה שירותים מצוינים ב-10,000 שקל רק כדי לבחון את המצב ולהבין איך תוקפים אותו ועוד 4,000 שקל לחודש בשוטף, אבל לא יכולתי לשכור את שירותיה. הסכומים עבור השירותים שלה עוד היו בלי לחשב את מה שמשולם לפייסבוק ולשאר האתרים על שיווק. צריך כסף בשביל זה, אבל העסק היה סגור. זה מעגל שקשה לחדור אותו".

 קיבלת סיוע מהמדינה?

"לא קיבלתי מהמדינה שקל. כיוון שפתחתי את העסק מחדש ב-2019 הוא נחשב עסק חדש, אז לא יכולתי להראות ירידה בהכנסות ולכן לא הייתי זכאי למענקים. וזה מתגלגל לכל התשלומים האחרים כי לא הייתי זכאי גם להנחות בארנונה ושום הנחה אחרת. פשוט שתית את כל החסכונות שלי. לאורך שנה וחצי אכלתי את הביטוח חיים שלי. כן זכיתי לתמיכה מהפילנטרופ שעשוע שהקים מיזם לתמיכה בעסקים, והעסק שלי נבחר לקבל 30 אלף שקל מענק. זה נשתה אל החובות שנוצרו ופחות הצלחתי להשתמש בכסף לקדם את העסק אבל זה עזר".

בחודשים האחרונים מרגיש מורדוב רוחות של שינוי. "בחודשים האחרונים יש קצת תחושה של חזרה לשגרה. לשינקין יש הילה והציפיה היא שיעברו פה מספיק אנשים שיכסו את העלויות. יש עליה הדרגתית בעבודה אבל זה עדיין רחוק מלהצליח לממן את השכירות של הבית והעסק. יש המון הוצאות בלהקים עסק, ונכון לעכשיו ההכנסות לא עומדות בקנה אחד עם ההוצאות. זה לא מספיק שאתה ממציא מוצרים נפלאים, צריך שיווק ואם אין לך שיווק מצבך לא טוב".

כעת - כמו בעלי עסקים רבים - חושש מורדוב מסגר או מגבלות נוספות. "עכשיו יש חשש שיסגרו שוב. החודש בעלי הבית החליטו להעלות לי את שכר הדירה בעוד 500 שקל, ולא ברור לי איך אני אתמודד עם זה אם העסק ייסגר. מפחיד אותי לומר מה יקרה אם בעוד חודש-חודשיים הכל ייסגר שוב", הוא אומר.

אך במקום לשקוע במה יהיה, שוקע מורדוב בערסל ומתרכז בחצי הכוס המלאה. "אני מאוד מאמין במוצר שלי וחושב שהוא שוס, וכל מי שרוכש אותו מעביר פידבקים שמחממים את הלב. אני צריך לעבוד על זה שיותר אנשים יכירו את המוצר והכל יהיה בסדר".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il