"צריך להביא להייטק את הקהלים שחושבים שהם אולי לא מתאימים"

מנכ"ל משרד ראש הממשלה יאיר פינס התייחס בוועידת ההייטק השנתית של גלובס ליעדים שהציבה הממשלה בתחום • "אין סתירה בין לחזק את החלשים ולחזק את החזקים"

ועידת ההייטק של גלובס / צילום: כדיה לוי
ועידת ההייטק של גלובס / צילום: כדיה לוי

"היעד והחזון הוא שחברות הסטארט-אפ יהפכו לחברות לגיטימיות שעומדות בפני עצמן ומספקות תעסוקה", אמר היום מנכ"ל משרד ראש הממשלה יאיר פינס בוועידת ההייטק השנתית של גלובס. "לשם כך יש עבודת מטה במשרד ראש הממשלה של צוות לטווח ארוך בתחום החינוך הטכנולוגי, הכשרות והפניית קהלים חדשים עם השקעה ממשלתית במקצועות הצמיחה. ובטווח הקצר, הבאת עולים וזכאי חוק השבות מהענף, הכשרות והסבות מקצועיות מיידיות".

פינס אמר לכתב הייטק של גלובס אופיר דור כי היעד המוכרז של הממשלה, לפיו 15% מהמועסקים במשק יהיו מועסקי הייטק בתוך חמש שנים לעומת 10% כיום, הוא יעד שאפתני, שבבסיסו חזון ראש הממשלה למעבר מסטארט-אפ ניישן להייטק ניישן. לחשוב מעבר לאקזיט, להשאיר בארץ את המו"פ, המטה והמכירות ולהרחיב את כל כל המועסקים שמסביב למתכנתים והמהנדסים. לדבריו על הממשלה קודם כל לא להפריע למגזר הפרטי והעסקי בהייטק לגדול ולצמוח ולהעניק לו את התשתיות הנדרשות.

הוא סיפר כי אחד מהדברים שעלו בשיחות עם ראשי הענף הוא שיש בשוק התעסוקה חסם פסיכולוגי במעבר להייטק, ורבים לא חושבים שהם מתאים בגלל התדמית הממוקדת טכנולוגיה שלו. "הכוונה היא להתגבר על החסם הזה ולהביא אליו את הקהלים החדשים שחושבים שהם אולי לא מתאימים", הסביר פינס. "ההשקעות וההכוונה גם לקהלים חדשים שעד עכשיו לא היו בענף. ואין סתירה בין לחזק את החלשים ולחזק את החזקים".

לגבי הממשלה הנוכחית וההבדל מקודמתה, אמר פינס, שהיה בעבר בכיר באגף התקציבים ומנכ"ל משרד השיכון, כי עבודת הממשלה הנוכחית היא בקצב שלא חווה בעבר. "העברת התקציב הדו שנתי המורכב, ובעיקר חוק ההסדרים הרחב מאוד והמלא ברפורמות בתחומים רבים, ולצד זה עיסוק מוגבר בתשתיות. יש עבודת מטה יסודית לפני קבלת החלטות. המשק מבעבע, עם תחזית צמיחה גבוהה, אבטלה יורדת והמגזר הפרטי קולט את השינוי ולכן התחזיות אופטימיות במיוחד".

הוא ציין כי חלק מהשינוי הוא בגלל אופיו של ראש הממשלה נפתלי בנט: "ההייטיקסטים ותחום הטכנולוגיה מעסיק אותו, את הממשלה ואותי הרבה יותר ממה שחשבתי. זה תחום בעדיפות גבוהה, בשל היותו מנוע צמיחה ראשי של ישראל עם השלכות מאקרו כלכליות עצומות, ובעצם הוא העתיד. הגדרנו יעדים ברורים לתעסוקה, ובליבם תחום שינויי האקלים. נסענו לוועידה בגלזגו אחרי עבודת מטה רצינית. התפיסה של ראש הממשלה היא להפוך את משבר האקלים מלימון ללימונדה, קרי להפוך את ישראל למובילה בחדשנות במאבק במשבר האקלים. המשמעות, עידוד צמיחה וחברות טכנולוגיות בתחום הזה. כל יזם בתחום יקבל קשב במשרד ראש הממשלה לפתיחת דלתות והסרת חסמים. בד בבד נקדיש מבני ושטחי ציבור לגרינטק, שבחלק מהתחומים שלו, כמו הסולארי, זקוק לשטחים גדולים".

***גילוי מלא: האירוע נערך בשיתוף החברה הכלכלית לפיתוח פתח תקווה, אמדוקס, מיקרוסופט, Google Cloud ורשות החדשנות