יו"ר בנק הפועלים: "הון אינו במחסור היום, חלק ממנו יכול בקלות לשרת פרויקטים של תשתיות ודיור"

יו"ר בנק הפועלים ראובן קרופיק אמר בוועידת ישראל לעסקים כי בשנת 2048 אנו נהיה אחת המדינות המפותחות הצפופות בעולם. מאכלסי הרכבים הפרטיים יזדקקו לתחבורה ציבורית יעילה וזמינה • עוד אמר קרופיק כי "יהיה פה צורך לבנות מיליון וחצי דירות, כנראה שרובן במגדלים, פתרון שיחייב פיתוח נגישות גבוהה למערכות הסעת המונים"

יו"ר בנק הפועלים ראובן קרופיק התייחס בנאומו בוועידת ישראל לעסקים לכותרת הכנס ולניסיון לשרטט את דיוקנה של ישראל בשנת 2048, לאחר 100 שנות קיום. "120 שנה אחרי הופעת הספר 'אלטנוילנד', מדינת ישראל עונה על רבים מהקווים הדמיוניים ששורטטו שם. ביניהם מדינה במודל חברתי ליברלי, מאוד דומה למדינת הרווחה של ימינו, ו-"מוטואליזם" על בסיס כלכלה מעורבת שמאפשרת יזמות פרטית. אכן, מדינת ישראל היא הוכחה כי לפעמים: חלומות מתגשמים. השאלה כנראה הקריטית ביותר אז - הייתה יישוב הארץ, והיום היא בגדר עובדה".

קרופיק התייחס לאתגרי ישראל ואמר כי "בשנת 2048 תמנה אוכלוסיית ישראל כ-15 מיליון איש. אנו נהיה אחת המדינות המפותחות הצפופות בעולם. בדמוגרפיה יש ברכה אך גם אתגר מאיים, והנושא ישליך על כל אורחות חיינו. פתרון תעבורתי של בניית כבישים ומחלפים לא יענה על הצורך האמיתי. השטח כאן מוגבל. מאכלסי הרכבים הפרטיים יזדקקו לתחבורה ציבורית יעילה וזמינה. התחלנו בכך אולי מאוחר מידי, נצטרך להגביר משמעותית את המאמץ בנושא.

"יהיה פה צורך לבנות מיליון וחצי דירות, כנראה שרובן במגדלים, פתרון שיחייב פיתוח נגישות גבוהה למערכות הסעת המונים. האתגר העצום שבפתרונות דיור, תעבורה ופיתוח תשתית טכנולוגיות של קדמה, אמנם יש בו כדי להטריד, אך מנגד אנו מצוידים בחלק לא קטן מהאמצעים הדרושים".

"הון אינו במחסור היום"

בהתייחס להון האזרחי והמערכת הבנקאית אמר קרופיק כי "הון אינו במחסור היום, ומה שנקרא היום 'מצוקת שער החליפין', מעיד אף על כניסת הון נוסף, מחו"ל. שיעור החיסכון הפרטי בישראל הוא גבוה ביחס לעולם, ומוגבר עוד יותר על ידי ההסדרים הפנסיונים, קופות הגמל וביטוחי החיים הצוברים כל שנה כ-72 מיליארד שקלים נטו. הון זה משווע להשקעות שיגבירו את הפיזור וייצרו תשואות ראויות. חלק מהון זה יכול בקלות, בהכוונת מדיניות מתאימה, לשרת פרויקטי מימון של תשתיות ודיור מבלי לסכן יתר על המידה את היחס חוב/תוצר.

"לנו, המערכת הבנקאית, היכולת לארגן ולווסת מאמץ כזה בשיתוף הגופים המוסדיים, כאמור בעתיה של מדיניות ממשלתית מתאימה, תומכת ומאפשרת. נוסף לאלו, שוק העבודה הינו פרמטר חשוב ביותר בניסיון לשרטט תחזית. גם בישראל מסתמן מחסור בכוח אדם. ירידה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה, כפי שאנו רואים בעולם לאחר הקורונה, תפגע ביכולת שלנו להמשיך ולהתפתח. חינוך, הכשרה, טיפוח מדע וטכנולוגיה חייב שיחברו לסובלנות וסולידריות חברתית והכלת שינוי בדפוסי התעסוקה בארץ".

ההוצאות הביטחוניות ימשיכו לרדת

יו"ר בנק הפועלים התייחס גם לנטל הביטחוני על מדינת ישראל בעוד שלושה עשורים ואמר "ראשית אני סבור כי העומס הכלכלי של הקיום הביטחוני ימשיך את צעידתו לקראת סבירות. הוצאות הממשלה לביטחון עמדו בשנת 2020 על 5.3% מהתוצר בעוד שבתחילת שנות ה-90 היוו 13% מהתוצר וב-1980 22% ממנו. הגדלת התוצר והשאיפה להסכמי שלום ישרתו גם הם מגמה זו. שנית, אני אכן מתעלם מתחזיות אפוקליפטיות ביטחוניות. אין לנו תמיד כלים לחזות אותן, יש לנו דרכים להרחיק אותן".

לדבריו המערכת הבנקאית תמשיך למלא תפקיד חשוב ב-2048 אך בשינוי. "הלקוח הפרטי, העסקי והמוסדי יהיו זקוקים גם אז למתווך פיננסי ושותף תומך ומאפשר. השימוש בטכנולוגיה עילית יאפשר למתווך הפיננסי להציע שלל של מוצרים חדשים ומבדלים, תוך כדי שקיפות מוחלטת והוגנות כדרך חיים המבוטאים בהצעת הערך הבנקאית. בנק הפועלים, אשר השנה מציין 100 שנים להיווסדו, בונה יסודות וקדמה ל-100 השנים הבאות".

לסיום אמר כי "הייתי יכול לשרטט כאן מפת איומים דמוגרפיים, ביטחוניים, חברתיים שיובילו למסקנה עגומה, אך מסקנות עגומות היו גם בתפריט של 1902, והרצל החליט לחזות אחרת ולכן התחזית הקצת אופטימית שלי. כי כפי שאמרתי בתחילת דבריי, חלומות לעיתים מתגשמים. זה קרה לי, זה קרה לרבים מכם וזה קרה לכולנו - בנס הגדול שנקרא מדינת ישראל".

***גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים ובחסות תנועת אור, הפניקס, פרופימקס, אמדוקס, שטראוס, אזורים, HOT וסופר-פארם. ובהשתתפות: מקורות, חברת חשמל, נמל אשדוד, עיריית תל אביב ורשות החדשנות