"הצפיפות העתידית במרכז תביא לעלייה של פי 3 במחירי הדירות"

בשנת 2048 צפויים להתגורר בישראל 17 מיליון איש, רק 4 מיליון מהם בנגב ובגליל • רוני פלמר, מנכ"ל תנועת אור, אמר בוועידת ישראל לעסקים כי הצפיפות הזו תעלה לנו בזינוק מחירי הדירות, בעמידה בפקקים למשך חמש שעות בממוצע ביום ולפי שניים מקרי פשיעה

"בשנת 2048 צפויים להתגורר בישראל 17 מיליון איש, כאשר 13 מיליון מתוכם מצטופפים במרכז הארץ ורק 4 מיליון בנגב ובגליל - נתונים של מדינת עולם שלישי", כך אמר היום (ג') מנכ"ל תנועת אור רוני פלמר מעל בימת ועידת ישראל לעסקים, בפאנל שעסק בחזון ובאתגרים של ישראל בת המאה.

תנועת אור היא תנועה מיישבת הפועלת לפיתוח וקידום ההתיישבות באזורי הנגב והגליל. התנועה יזמה את הקמתם של שבעה יישובים חדשים בנגב ובגליל - צוקים, מרחב עם, מצפה אילן, אליאב, באר מילכה, כפר רתמים וגבעות בר. ושלושה יישובים נוספים נמצאים בתהליך הקמה: כרמית, חירן וכסיף.

"מדינה היא כמו חברה, ללא חזון, ללא מחקר ופיתוח, ללא מסלולי צמיחה בשווקים מתפתחים היא גוועת. אם לא נפעל היום לשינוי בשנת 2048 ישראל תהפוך למדינת עולם שלישי", מזהיר פלמר.

תעסוקה, תחבורה ודיור בר השגה: מה יביא אנשים לנגב?

פלמר מציג נתוני סקר מיוחד שנערך עבור תנועת אור לקראת הוועידה, שלפיהם כמעט שני שליש מהציבור (56%) סבורים שבשנת 2048 מדינת ישראל תהיה מקום שרע יותר לחיות בו. 60% מהנשאלים סבורים שהמדינה לא תצליח לספק את צרכי האזרחים, ו-75% סבורים שהצפיפות במרכז הארץ תהיה בלתי נסבלת.

מנתוני הסקר עולה שלדעת מחצית מהציבור על מדינת ישראל להשקיע עוד היום בנגב ובגליל, ו-69% ציינו שתעסוקה איכותית תשפיע על רצונם לעבור לגור בנגב או בגליל. מעל 61% ציינו נגישות תחבורתית (תשתיות כבישים ותחבורה ציבורית) יהוו שיקול מכריע, כמו כן 54% ציינו דיור בר השגה, 52% רפואה איכותית, 51% חינוך איכותי, 45% קהילת חיים מתאימה ו-42% אפשרויות בילוי ותרבות.

המדינה בצומת דרכים

על פי התחזיות ונתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אוכלוסיית מדינת ישראל צפויה להכפיל את עצמה תוך פחות משלושה עשורים. בשנת 2048, במלאות מאה שנה למדינה, צפויים להתגורר בישראל 17 מיליון איש, וכאמור רק 4 מיליון מהם בנגב ובגליל - המהווים כ-75% משטחי המדינה. "הצפיפות העתידית במרכז תשפיע על איכות החיים של כלל אזרחי ישראל, עלייה של פי שלושה במחירי הדיור במרכז, כחמש שעות עמידה בפקקים בממוצע ביום בגוש דן, פי שניים מקרי פשיעה, לצד ירידה של 20% במספר המיטות לנפש במערכת הבריאות", מזהיר פלמר.

"אני אופטימי, אבל אנחנו נמצאים בצומת דרכים, ואין פלא שגם האזרחים מודאגים. יש למדינה שלנו הישגים יוצאי דופן אבל גם בעיות. אם לא נתכנן עכשיו את העתיד, הפסימיות שעולה מהסקר תתממש ובשנת 2048 יחיו 13 מיליון ישראלים בין חדרה לגדרה בצפיפות, בדוחק ובאיכות חיים ירודה", אמר פלמר. "חזון 'ישראל 2048 עתיד משותף' של תנועת אור יהפוך את ישראל למקום שהכי טוב לחיות בו - הוא מציע פתרון ממשי לבעיות הפקקים, יוקר המחיה, מצוקת הדיור, הבריאות, הכלכלה ועוד, אך יותר מכל הוא יחזור לחבר אותנו, ישיב את הרוח, התקווה והאמון, יתווה דרך ויתן הזדמנות לכל אזרח.

"אם נצמצם את העומס במרכז הארץ וניצור מרכזים עצמאיים, משגשגים ואטרקטיביים בנגב ובגליל, כל תושבי ישראל ירגישו את השיפור באיכות החיים. הנגב והגליל הם לא היעד אלא האמצעי לשינוי ההכרחי הזה. אין ספק שנצליח להתמודד עם האתגרים הענקיים שנכונו לנו, לו רק נתעורר בזמן, נשקיע וניזום - אז נהיה מוכנים ונצליח".

גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים ובחסות תנועת אור, הפניקס, פרופימקס, אמדוקס, שטראוס, אזורים, HOT וסופר-פארם. ובהשתתפות: מקורות, חברת חשמל, נמל אשדוד, עיריית תל אביב ורשות החדשנות