אורית פרקש הכהן: "תעשיית ההייטק תרמה השנה פי שלושה למסים בהשוואה לשנה רגילה"

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש-הכהן חשפה בוועידת ישראל לעסקים כי תעשיית ההייטק תתרום השנה 18 מיליארד שקל לקופת המדינה, לעומת 6 מיליארד בשנה רגילה: "הממשלה צריכה להבין שההייטק הוא תחום אסטרטגי ויש להיות קשובים לצרכים שלו"

"10% מהמועסקים במשק, עובדי ההייטק, תורמים רבע ממס הכנסה בישראל, זה נתון שאנחנו כבר מכירים, אבל לקראת השיחה היום עשיתי בדיקה עם משרד האוצר וגיליתי שהשנה ההייטק יתרום פי שלושה למסים מאשר בכל שנה רגילה. ההייטק יתרום 18 מיליארד שקל לקופת המדינה לעומת 6 מיליארד בשנה רגילה", כך חשפה היום שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש-הכהן בוועידת ישראל לעסקים של גלובס.

לדברי פרקש-הכהן, "הממשלה צריכה להבין שההייטק הוא תחום אסטרטגי, תחום שצריך להיות קשוב לצרכים שלו. יש לו תרומה לכלכלה והענף מביא איתו גם יכולת לקדם מוביליות חברתית בישראל. היום יש משבר של כוח אדם בהייטק ואפשר לרתום את המשבר הזה כדי להכניס עובדים ממקומות אחרים במשק לענף, במקום שמשרות ילכו לחו"ל".

פרקש-הכהן התייחסה לתוכנית שהיא מקדמת להעניק הטבות מס לעובדי הייטק שיחזרו מחו"ל. "אנחנו משתמשים בכל הכלים כדי להתמודד עם משבר כוח האדם בהייטק. רק 15% מההייטקיסטים שיוצאים לחו"ל חוזרים בסופו של דבר. היום השבים קיבלו הטבות מס רק אם חזרו אחרי עשור בחו"ל, אבל למה לחכות עשור? צריך את העובדים האלה. הם תורמים למדינה".

תוכנית נוספת שמקדמת פרקש-הכהן היא בשיתוף משרד החינוך, כדי להנגיש את ההייטק מגיל צעיר. "אני ושרת החינוך רוצים שכל ילד ילמד לימודי הייטק וכישורי מחשב כדי שלא רק צעירים ממקומות מסוימים יגיעו להייטק. בספטמבר הקרוב נתחיל פיילוט ב-100-150 ישובים לתוכנית הזו. חשוב לנו להתחיל בפריפריה ואנחנו נתחיל במקביל בני חובה ובכיתה ח', מלמטה ולמעלה".

"רשות החדשנות קיבלה 200 מיליון שקל להכשרות בהייטק בקורונה", הוסיפה פרקש-הכהן. "הם מכשירים 9,000 עובדים עם סיכויים גבוהים להתקבל להייטק. הממשלה מתייחסת לנושא כוח האדם כנושא מרכזי. יש משבר וצריך להירתם".

פרקש-הכהן התייחסה גם לחשש מהתפתחות "תסמונת עמק הסיליקון" בישראל, כאשר עובדים בהייטק יוצרים עליית מחירי דירות ומקצועות אחרים נעלמים מהשטח. "תעשיית ההייטק כאן להישאר ואנחנו רוצים בזה, אבל במקביל צריך גם להקצות משאבים ליוקר מחייה. האתגר שלנו הוא לחלחל את ההצלחה של ההייטק לעוד אוכלוסיות ולפריפריה. להביא להייטק אוכלוסיות בתת-ייצוג כמו חרדים ונשים".

פרקש-הכהן התייחסה גם לנושא החלל, שנמצא תחת תחומי משרדה. "במשרד המדע נמצאת סוכנות החלל וזה תחום שנמצא לפני פריצה וצריך לנתב אותו לטובת התעשייה והייטק. תחום החלל יגלגל בתוך עשור טריליון דולר בעולם. הכל הולך לחלל, עלות השיגור לחלל ירדה ומתחילה תיירות חלל. צריך להתחיל לרתום את תעשיית החלל מהעולם הביטחוני וליצור מאות חברות עסקיות שיעסקו בזה".

פרקש-הכהן דיברה גם על נושא הקמת קרן העושר בתחום הגז, נושא שקידמה בתפקידיה הקודמים. "אני גאה על העשייה הזאת, לקח לי שני ממשלות ושני שרי האוצר כדי לקדם חוק שתושבי ישראל ייהנו מרווחי היתר של הגז. הכסף לא הופקד עד היום לקופה כי התווכחו על גובה המס ואז החברות לא שילמו. צריך לשנות את מאזן האימה. לתת לחברה תמריץ לשלם ולאפשר למדינה לגבות את המסים לקופת המדינה".

גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים ובחסות תנועת אור, הפניקס, פרופימקס, אמדוקס, שטראוס, אזורים, HOT וסופר-פארם. ובהשתתפות: מקורות, חברת חשמל, נמל אשדוד, עיריית תל אביב ורשות החדשנות