משה ליאון: "ירושלים תהיה העיר הראשונה שתצא מהפקקים"

"ירושלים תהיה מרכז הייטק משמעותי", העריך היום משה ליאון בוועידת ישראל לעסקים • "אפשר להגיד שירושלים ותל אביב זה היינו הך", הוא טען, והוסיף: "אם בעיר יהיו מגורים ברי השגה יחד עם כלכלה טובה והסעת המונים, אין ספק שהיא תהיה אבן שואבת לתושבים" • לדבריו, העיר נמצאת כעת "בעיצומה של מהפכה בתחבורה הציבורית"

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון / צילום: שלומי יוסף
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון / צילום: שלומי יוסף

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, מכיר בעובדה שירושלים היא עיר הבירה והעיר הכי מאוכלסת, אבל היא לא המרכז של ישראל. אלא שהוא מעריך שהשינוי, בעיקר בפן הכלכלי - קרב. בריאיון לדני זקן בוועידת ישראל לעסקים אמר כי "ירושלים עוברת מהפכה בשלוש השנים האחרונות, גם בנושא הכלכלי. כדי שהעיר תהיה מובילה, היא צריכה לבנות מקומות תעסוקה, מקומות דיור וכמובן תחבורה ציבורית. אנחנו נמצאים בעיצומם של מיליון ו-600 מטרים רבועים של הייטק שנבנים בירושלים, במרכז העיר, בהר חוצבים בגבעת רם. יהיה פה אזור תעשייה שישלב את האוניברסיטה ותעשיות ההייטק בארץ ובעולם".

"אפשר להגיד שירושלים ותל אביב זה היינו הך"

לדברי ליאון, "ירושלים תהיה מרכז הייטק משמעותי. לא אגיד מספר אחת או שתיים - אבל זה שם. גם מבחינת הבנייה המסיבית נמשוך את חברות ההייטק. המרחק בין ירושלים לתל אביב הוא חצי שעה ברכבת, ובעוד כמה חודשים כל רבע שעה תהיה רכבת שתחבר בין הערים".

"אפשר להגיד שירושלים ותל אביב זה היינו הך", טען ליאון, והוסיף: "אני בעד שוק פתוח. אם בעיר יהיו מגורים ברי השגה יחד עם כלכלה טובה והסעת המונים, אין ספק שהיא תהיה אבן שואבת לתושבים, ליזמים ולבעלי העסקים.ֿ נוביל את ההתחדשות העירונית בשנים הקרובות. קטמונים למשל תהיה אחת השכונות היוקרתיות, שימשכו לשם צעירים ועוד צעירים לגור בה כי עושים שם התחדשות עירונית, כל הבתים שם ובגילה ובקריית יובל, ארמון הנציב, זה עשרות אלפי יחידות דיור שנעשה במסגרת התחדשות עירונית. רוב השכונות בנויות על 'רכבות' - נהפוך את זה לבנייה לגובה. כבר אושרו אלפי יחידות דיור. אנחנו בשלבים מתקדמים".

לדברי ליאון, ירושלים היא הראשונה שתצא ממכת הפקקים: "אנחנו בעיצומה של מהפכה בתחבורה הציבורית. יש לנו קו אדום לרכבת הקלה אותו אני מקווה שבסוף 2022 נפתח לכיוון הדסה עין כרם ונווה יעקב. כל תושב ירושלים שירצה להגיע להדסה עין כרם יגיע ברכבת הקלה שתסיע המונים. הקו הירוק שנמצא בבנייה. 17 ק"מ מגילה עד הר הצופים, ישתמשו בזה. הקו יחל לנסוע במהלך 2024, זה מחר, בניגוד לערים אחרים שזה עוד הרבה שנים. ולכן ירושלים הראשונה שתצא מפקקים".

"כיום נוסעים 200 אלף נוסעים ברכבת הקלה בירושלים, זה דומה להיקף הנוסעים ברכבת בכל הארץ", הדגיש ליאון. "כשנרחיב את הפעילות זה יכפיל את עצמו. 400 אלף ישתמשו ביום ברכבת הקלה וזו ההוכחה הכי קלה לכך שאנשים ירדו מכלי הרכב שלהם. אנחנו בונים ארבעה חניונים במתכונת של חנה-וסע בקצוות של העיר לטובת מי שיגיעו מבחוץ וירצו להשתמש ברכבת הקלה".

"המצב הסוציואקונומי הוא נמוך, אבל גם זה ישתנה"

כשנשאל לגבי חלוקת הנטל הכלכלי בין המגזרים השונים בעיר, ענה ליאון כי "יש סטיגמה שחרדים וערבים לא משלמים ארנונה - אבל זה לא נכון. מעל 80% משלמים ארנונה בעיר. מי שלא משלם זה על פי חוק, כשהוא זכאי לא לשלם. בעיר כל כך גדולה עם אוכלוסיה שהיא מעורבת המצב הסוציואקונומי הוא נמוך, אבל גם זה ישתנה. ברגע שאנחנו בונים אלפי חידות דיור ומביאים עשרות אלפי מקומות תעסוקה איכותיים, אין ספק שהאוכלוסיה תתחזק. תהיה עבודה לכולם. יש לנו פרויקט שנקרא סיליקון ואדי ודרכו נרחיב את התעסוקה במזרח העיר. יש לנו הרבה מה לעשות במזרח העיר".

האם זה חזון רחוק? לשים מגדלי הייטק בואדי ג'וז? אלו חברות יבואו לשם?
"אנחנו בשלבים מתקדמים. תוך שנתיים-שלוש תראה בניינים. זו מטרה בינונית ארוכת טווח, אנחנו שוכרים שתי קומות וזה הרבה. במזרח העיר אנחנו הולכים לעשות אותם מרכזי תעסוקה של הייטק לתושבי מזרח העיר. פניתי לחברות ישראליות שישתתפו בחזון שלי לעורר את מזרח העיר בכיוון התעסוקה. ויש כמה חברות שאמרו שירימו את הכפפה. נעסיק שם לפחות אלף איש. למדנו שיש 1,200 צעירים ממזרח ירושלים שלמדו הייטק במוסדות להשכלה גבוהה, חלקם לא בארץ, הם לא עוסקים בהייטק כי רוצים לעבוד במזרח העיר ולהם נועד המרכז הזה. הם רק מחכים שנקרא להם לבוא ולעבוד".

ליאון התייחס לתוכנית החומש: "אני תמיד שואל איך ייתכן שדואגים לאוכלוסיה הערבית, ותושבי מזרח ירושלים לא קיבלו נתח מהתקציב הזה. זה פספוס גדול. שר האוצר הבטיח שתהיה תוכנית מיוחדת למזרח ירושלים".

עוד אמר ליאון בהיבט החרדים, שותפיו לקואליציה. "ירושלים מחולקת שליש-שליש-שליש - אני צריך לדאוג לכלל האוכלוסיות, חרדים, ערבים, ציונות דתית וחילונים. לא מנסה לחנך אף מגזר, לכל אוכלוסיה יש רצונות ושאיפות. הכשרות תעסוקה לחרדים גדלים משנה לשנה. אסור לכפות אלא לתת לכל מגזר שיעשה את מה שהוא רוצה ולסייע לכל אחד לשפר את מצבו הכלכלי".

ליאון גם התייחס לסוגית קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים שבעליה, משה חוגג נתון בחקירות: "אנחנו מנסים למצוא משקיעים לקבוצה וזה לא פשוט בכלל".

***גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים ובחסות תנועת אור, הפניקס, פרופימקס, אמדוקס, שטראוס, אזורים, HOT וסופר-פארם. ובהשתתפות: מקורות, חברת חשמל, נמל אשדוד, עיריית תל אביב ורשות החדשנות