"אני מאמין גדול במשק הישראלי, הוא חזק וההון האנושי מצויין"

אייל בן סימון, מנכ"ל הפניקס, אמר בוועידת ישראל לעסקים שהוא מאמין מאוד גדול במשק הישראלי – ושהוא מעריך ש-70 שנים הבאות יהיו הרבה יותר טובות מה-70 שנים הקודמות • ולמה חברות הביטוח הן כבר לא רק חברות ביטוח? "מחפשים אפיקים בהם נוכל לייצר תשואה עודפת לחוסכים שלנו"

"אני מאמין מאוד גדול במשק הישראלי - ההון האנושי במדינת ישראל הוא מצוין, רוח העשייה והיצירה כפי שבא לידי ביטוי לאורך כל שנות קיומנו כמדינה עצמאית הם יוצאי דופן והפוטנציאל הקיים במדינת ישראל בעתיד אפילו גדול יותר לאור הדמוגרפיה החיובית, שילוב הולך וגדל של שכבות אוכלוסייה נוספות בכלכלה ומגזר טכנולוגי חזק. המשק שלנו מאוד חזק. לדעתי ה-70 שנים הבאות יהיו הרבה יותר טובות מה-70 שנים הקודמות", כך אמר מנכ"ל חברת הפניקס , אייל בן סימון, בוועידת ישראל לעסקים של גלובס.

הוועידה השנה נערכת בסימן 'ישראל 100'. בן סימון דיבר עם רועי ויינברגר, כתב הבנקים, הביטוח וההשקעות של גלובס.

חברות הביטוח הן כבר לא רק חברות ביטוח. נדל"ן, אנרגיה מתחדשת, אשראי חוץ בנקאי. מה עומד מאחורי השינוי שעברו חברות הביטוח וההשקעות שביצעם בשנים האחרונות?
"ראשית חברות ביטוח הן משקיע פיננסי ויותר מכך הן משקיעות עבור ציבור החוסכים, למעשה הדבר החשוב ביותר הוא הנאמנות שלנו עבור ציבור החוסכים והמשקיעים שבוחרים בפניקס. אנחנו ממש לא חברות נדל״ן ולא אנרגיה ולא כל השקעה אחרת. הדבר הנכון יותר לומר הוא שאנחנו מחפשים אפיקים בהם נוכל לייצר תשואה עודפת לחוסכים שלנו מתוך ראייה ארוכת טווח ותוך ניהול סיכונים אחראי.

"ההשקעה במניות פרטנר לדוגמה, אין לנו שום כוונה לנהל את פרטנר. אנחנו מאמינים שהעיסקה הזאת תניב תשואה גבוהה עבור החוסכים שלנו, כמו גם עסקאות אחרות שעשינו. גם היכולות שלנו הולכות ומשתפרות עם השנים ונראה בעתיד יותר ויותר מעורבות של הגופים המוסדיים בחברות שבהן הם משקיעים".

כך מתכוננים לתקופה פחות טובה בשווקים

מאז הנפילות בשוקי ההון עם פרוץ הקורונה ההשקעות מאירות פנים לעולם הביטוח.  בן סימון נשאל כיצד מתכוננים לתקופה פחות טובה בשווקים, בתוך מי שבשוק ההון כבר שנים רבות. "אני זוכר לא מעט משברים. אנחנו משקיעים לטווח ארוך. השנה האחרונה הייתה טובה מאוד לתעשיית הפיננסים ויכול להיות שהשנה הבאה תהיה פחות טובה. אבל בסופו של דבר אנחנו צריכים לנהל את הסיכונים טוב ולעבור גם את השנים הפחות טובות. קו המגמה לטווח הארוך ימשיך להיות חיובי לדעתי. אלמנט הניהול הוא המשמעותי ביותר ובזה אנחנו נמדדים", השיב.

האם שוק ההון הישראלי קטן על הגופים המוסדיים בדרך להשגת תשואות גבוהות?
"שוק ההון הישראלי הפך להיות יותר משוכלל לעומת המצב בעבר. אבל עולם ההשקעות הפך להיות הרבה יותר מהיר ותנודתי, כך שגם השינויים באינדיקטורים הכלכליים יותר מהירים ואנחנו נערכנו לזה עם יכולות ניהול ושליטה חזקות. בסופו של דבר אנחנו צריכים למצוא את האפיקים הטובים ביותר להשקעה. אנחנו גוף שבונה עצמו מראש באופן תשתיתי לשנים קדימה ומשכך אנחנו מבינים שיש תקופות בהם המדדים מצביעים על מגמות שליליות וגם את זה אנחנו משקללים לתוך המודלים של ניהול הסיכונים שלנו. השוק פה לא קטן בהכרח אבל אנחנו מתפתחים נגדל גם בשווקים הגלובליים. אנחנו תמיד מחפשים את המקומות בהם נוכל להשיג את התשואות הטובות יותר עבור הלקוחות שלנו, תוך כדי ניהול הסיכונים".

כיצד תראה מערכת הפנסיה בעוד 25 שנה ואיך מוודאים שהציבור יגיע לשנת ה-100 למדינה עם חיסכון ראוי?
"ראשית מדינת ישראל מאוד מתקדמת ביחס למבנה החיסכון הפנסיוני שלה ועשתה עבודה רבה בעשרים השנים האחרונות ביחס לכך. אמנם יש לא מעט אתגרים בדמות הפנסיה התקציבית והכיסוי של כל אוכלוסיית העצמאים בסכומים מספיק משמעותיים אולם סך החיסכון הפנסיוני לעוד 25 שנה הוא במקום יחסית טוב, בממוצע. לגבי העתיד מעבר לשנת ה- 100 הוא יותר מאתגר ודורש חשיבה יותר מעמיקה, הן ביחס לכיסוי הדמוגרפי והן ביחס ליוקר המחייה העתידי והיכולת להשתכר בכבוד כפנסיונר גם בשכבות החלשות".

מה צפוי בשוק הביטוח?

ראינו בשנה האחרונה שני מיזוגים גדולים בשוק המקומי. הפניקס רכשה את הלמן-אלדובי ואלטשולר שחם את פסגות. איזה שוק נראה בעתיד?
"שוק מצוין ומאוד משוכלל. לצערי אין לי יכולת לנבא את העתיד. בסך הכל המיזוגים עשו טוב לחוסכים. אני רק יכול לומר שהאתגרים הטכנולוגיים והניהוליים גדלים יחד עם ההתפתחות של מדינת ישראל. אלמנט נוסף שייכנס בעוצמה הוא השקעה בעולמות טכנולוגיים".

אז כיצד אתה רואה את השפעת הטכנולוגיה על עולם הביטוח ואיך היא באה לידי ביטוי בהפניקס?
"ההתפתחות המהירה של הטכנולוגיה מאתגרת והיא מחייבת את כולנו להשקעות בשלושה רבדים, הן בהרחבה ושיפור של התשתית הקיימת, הן ביצירת תשתיות מתקדמות לניהול שירות ללקוח ולמפיצים, סוכנים ושותפים עסקיים והן בבניית עולם מתקדם של טכנולוגיות קצה. אנחנו מטפלים בכל שלושת הרבדים בדמות הגדלה משמעותית של השקעה טכנולוגית. אנחנו למשל השקענו בלא מעט סטארט-אפים כדי לגשר בין העולמות של ההווה לעתיד".

בעלי הבית שלכם אמריקאיים, לאחר שרכשו את השליטה בחברה לפני שנתיים. מה למדתם מהם, איך הם רואים את השוק הישראלי ואיך הם שיפרו את הפניקס?
"אנחנו עובדים איתם מצוין. הפניקס היא קבוצה מצוינת בראש ובראשונה בזכות האנשים שנמצאים בה. החל מדירקטוריון מאוד מחויב בראשותו של בני גבאי, חבר יקר ואיש נהדר ובעלי מניות מקצוענים שסייעו לנו בלא מעט פרקטיקות מתקדמות. קרנות גלטין וסנטר ברידג' היו שינוי מאוד חשוב ובנקודה מאוד קריטית להתפתחות תעשיית הביטוח, ההשקעות והפיננסים. היכולת שלהם להעניק גיבוי בזמן משבר הקורונה וההבנה שלהם בתהליכים עמוקים של שוקי הון מתקדמים סייעו לנו רבות. יש להם הסתכלות מאוד רחבה ואנחנו למדנו מזה.

"מעבר לכך גם המנהלים בפניקס ששותפים לדרך שאנחנו מובילים וכמובן עובדי הקבוצה שמאוד מחויבים להצלחה המשותפת. רק עתה חתמנו על הסכם קיבוצי שלישי, חודש לפני הסיום של ההסכם הקיים, ומי שמכיר הסכמים קיבוציים יודע שהקדמה של הסכם היא אירוע. אנחנו, כל מנהלי ועובדי הקבוצה רואים באופן דומה את ההצלחה של הקבוצה ולפיכך גם כל תוכניות התגמול מדברות בפניקס על שיתוף בהצלחה, הן בהסכמי האופציות והן בהסכמי התגמול של העובדים".

גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים ובחסות תנועת אור, הפניקס, פרופימקס, אמדוקס, שטראוס, אזורים, HOT וסופר-פארם. ובהשתתפות: מקורות, חברת חשמל, נמל אשדוד, עיריית תל אביב ורשות החדשנות