"הניסיון לתלות את הבעיות והכשלים של התחבורה הציבורית בעניין השבת זה שקר"

את הדברים אמר ח"כ בצלאל סמוטריץ' בשיחה עם גיא ליברמן בוועידת ישראל לעסקים • על דברי מנסור עבאס בוועידה אמר: "מי שמכיר את שיטת העבודה של התנועה האסלאמית, מכיר את תרבות ההסתרה"

חה''כ בצלאל סמוטריץ', יו''ר הציונות הדתית, לשעבר שר התחבורה / צילום: יוסי כהן
חה''כ בצלאל סמוטריץ', יו''ר הציונות הדתית, לשעבר שר התחבורה / צילום: יוסי כהן

"מנסור עבאס הוא אחד מהח"כים החכמים ביותר במדינת ישראל והוא יודע לשקר בצורה יוצאת מן הכלל. מי שמכיר את שיטת העבודה של התנועה האסלאמית, מכיר את תרבות ההסתרה. עבאס אמר בבחירות האחרונות שלא ניתן לנהל ג'יהאד של חרב נגד מדינת ישראל, אלא גי'האד אזרחי. תעקבו איך אנשי רע"ם מציגים בערבית את הישגי התקציב שלהם. זו תנועה קיצונית רדיקלית איסלמית, תנועת בת של האחים המוסלמים". כך הגיב יו"ר הציונות הדתית ושר התחבורה לשעבר בצלאל סמוטריץ לדבריו של יו"ר סיעת רע"ם בקואליציה, מנסור עבאס היום בוועידת ישראל לעסקים.

סמוטריץ', שרואיין על ידי עיתונאי גלובס גיא ליברמן, הצהיר בהקשר זה, כי "אני כשר תחבורה נתתי ב-10 חודשים ללא תקציב יותר משישראל כץ נתן לחברה הערבית ב-10 שנים. בסוף ערביי ישראל הם אזרחים ברמה האישית, אבל הם מזדהים עם עזה, והחיזבאללה ואיראן".

הוא הודה, כי הוא מתגעגע לתפקידו כשר תחבורה: "ברגע הראשון כשנתניהו רצה למנות אותי התפקעתי מצחוק. הרי בקושי יש לי רשיון נהיגה. אבל התאהבתי בתחום, בעשייה ובעבודה הקשה שנוגעת בסוף לכל אזרח במדינת ישראל. משבר התחבורה הוא הרבה יותר גדול והרבה יותר נוגע לכל אחד איתנו מאשר משבר הדיור, ולא עסקו בזה הרבה שנים".

בהקשר לזה הביא סמוטריץ' את תוכנית סירקין, שכוללת שני מתחמים בני 8,000 יחידות דיור כל אחד שמקודמים בותמ"ל. כשניסה סמוטריץ' לברר איזה גיבוי התוכנית תקבל מבחינה תחבורתית התברר שאין כזה ואז "השתמשתי בזכות הערר ויצרנו שלביות בשיווק הדירות בשני המתחמים לפי קצב הביצוע".

לגבי העתיד אמר שר התחבורה לשעבר, כי "בתוך 10-15 שנים העולם יעבור לתחבורה אוטונומית שהופכת את כל תפיסת המוביליות שלנו. אני לא חושב שמישהו במשרד התחבורה או בממשלה מסתכל על זה". לעומת זאת אמר כי, יש למדינה אפשרות להשתנות במהירות בכל הקשור לתחבורה ציבורית: "אני חושב שבתוך שנתיים-שלוש אתה יכול להביא את התחבורה הציבורית להיות תחבורה חכמה. בטווח רחוק צריך לבזר את האוכלוסיה. צריך לשנות את התכנון. נמשיך לנסוע הרבה, אבל ההיצע יהיה שונה לחלוטין.היום הייתי משקיע בנתיבים מהירים ובהפיכת תחברה ציבורית לחכמה. כל הרק"ל שפועלים על מינהור הם ישנים, יקרים ואיטיים. בסין יש רכבות על עמודים. הבעיה, כשהליכי התכנון לוקחים 10 שנים עד לאישור - יש כבר טכנולוגיות חדשות".

עוד ציין השר לשעבר, כי ראשי הערים מנצלים את כוחם כדי להערים קשיים על משרדי הממשלה. "אני לא תלוי בפריימריס. המצביעים עבורי הם מצביעים אידיאולוגיים ולא בפריימריז והם לא מתרשמים אם ראש העיר לא אוהב אותי. כך עבדתי מול ראשי הערים ולא נתתי לאינטרס הנקודתי שלהם להשפיע על פרויקט ארצי. השבת בעיני היא אחד מאבני היסוד של היהודות. אני מתנגד לתחבורה ציבורית בשבת, הנסיון לתלות את הבעיות והכשלים של התחבורה הציבורית בעניין השבת, זה שקר. הבעיה היום ש-95% ממחזיקי המכוניות למכונית אין להם תחבורה ציבורית גם ביום חול".

***גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים ובחסות תנועת אור, הפניקס, פרופימקס, אמדוקס, שטראוס, אזורים, HOT וסופר-פארם. ובהשתתפות: מקורות, חברת חשמל, נמל אשדוד, עיריית תל אביב ורשות החדשנות