קרן זיו אבירם שיתוף
קרן זיו אבירם
צילום: באדיבות Forbes

צילום: באדיבות Forbes

במקום הראשון: החברה שהצליחה לייצר דם במבחנה

בכל שנה, נתרמות לשירותי הרפואה ברחבי העולם כ-120 מיליון מנות דם, אך עדיין, יש מחסור תמידי בעשרות מיליוני מנות תאי דם אדומים, במיוחד בארצות מתפתחות. בעקבות מגפת הקורונה נוצר מחסור במנות דם גם בבנקי דם ברחבי העולם, אשר מאלץ את שירותי הרפואה לקבל החלטות קשות בשטח. הפיתוח של חברה RedC Biotech, הזוכה במקום הראשון בפרסי אבירם- חדשנות למען האנושות - יכול לחולל מהפכה

רעות גוויסר 05.04.2022

בשנת 1990, יצא ד"ר ארי גרגיר, מנכ"ל ומייסד חברת RedC Biotech, אז סטודנט צעיר, לטיול שבמהלכו עסק בתחביב שלו - דאייה במצנח רחיפה. אלא שבעודו בין שמיים לארץ המצנח קרס והוא התרסק לתוך צלע הר סמוך לכנרת, "לא שברתי כלום, אבל התפוצצו לי שתי הריאות. רופא ביצע בי מעין ניתוח שדה לניפוח הריאה בחזרה וחולצתי במסוק. אני זוכר שהתעוררתי לזמן קצר בטיסה ואני רואה שמעל הראש שלי תלויה שקית דם, נבהלתי, כי זה היה בשיא מגפת האיידס, שאלתי את הרופא 'בדקו את זה לאיידס?', וכשהוא הרגיע אותי התעלפתי בחזרה. חיי ניצלו בזכות מנת הדם שקבלתי וזה עורר בי עניין רב בתחום תרומות הדם והאתגרים העומדים בפני ארגוני אספקת הדם. אבל רק שנים רבות לאחר מכן למדתי שניתן יהיה לייצר תאי דם אדומים למתן עירויים מצילי חיים בצורה תעשייתית ולפתור את בעיות אספקת הדם, וכך הקמתי את RedC Biotech".

כ-120 מיליון מנות דם נתרמות מדי שנה בעולם ומשמשות למגוון רחב מאוד של טיפולים, החל מעירויי דם במצבים של אנמיה כתוצאה מסרטן ומחלות כמו אנמיה חרמשית ותלסמיה, דרך נפגעי טראומה ותאונות, בניתוחים ולידות ועד לעירויים שמקבלים ילודים, "יש שימוש נוסף, שהוא פחות מוכר, וזה להשתמש בתאי דם אדומים כנשאי תרופות, כשבעצם מכניסים לתוך תאי הדם האדומים תרופות שונות ומזריקים לגוף. הודות לכך שהגוף לא ידחה את הדם, תאי הדם האדומים יכולים לשמש כנשאים להכנסת התרופות לגוף."

צילום: באדיבות Forbes
 צילום: באדיבות Forbes
 

RedC Biotech, שזכתה בגמר תחרות Aviram Awards - Tech for Humanity בשבוע שעבר בדובאי, מפתחת טכנולוגיה לייצור תאי דם אדומים אוניברסאלים במעבדה, ללא תלות בסוגי דם שונים ובעיקר ללא תלות בתורמי הדם, שהם האתגר הגדול ביותר של ארגוני תרומות הדם ברחבי העולם. "במדינות אירופה וצפון אמריקה 3% מהאוכלוסייה תורמת דם מדי שנה, והעלות של מנת דם היא בסביבות 200 דולר. עלות זו כוללת את הטכנאי שלוקח דם, בדיקות שמנת הדם עוברת לאיתור שבעה או שמונה גורמי מחלות זיהומיות, קביעת סוג הדם, ואחרי זה יש את ההפרדות, שימור ושילוח. כמעט כל ה-120 מיליון מנות דם ברחבי העולם עוברת את הטיפול הזה", מסביר ד"ר גרגיר.


במדינות העולם המפותחות מצליחים לשמור על כ-3% תורמים בשנה, על מנת לספק מנות דם לשימושים הרפואיים השונים, אבל במדינות מעוטות יכולת יש רק כ-1% תורמים ואפילו פחות. המשמעות של המחסורים האלה היא לפעמים קטלנית, "כמחצית מהתינוקות שנולדים עם מחלה כמו אנמיה חרמשית באזור הסהרה ובאפריקה, לא יגיעו לגיל 5, בעיקר בשל מחסור במנות דם או בשל מנות דם מזוהמות או באיכות ירודה. מעריכים שכ-2 מיליון בני אדם מתים מדי שנה כתוצאה מאיבוד דם בתאונות ופציעות, כ- 200 אלף נשים מתות מדי שנה כתוצאה מאיבוד דם במהלך סיבוכי לידה. "זה מזעזע, זו הנורמה באותן מדינות באפריקה, יש מחסורים ענקיים". בשנתיים האחרונות הבעיה התרחבה, כאשר מגפת הקורונה הובילה למחסור עולמי בתרומות דם, "בארצות הברית ובאירופה חוו בשנתיים האחרונות מחסור שלא ראו כבר ארבעים שנה. זאת הפכה להיות בעיה אקוטית ועולמית".

התהליך, עליו עובד ד"ר גרגיר עם צוות של שלוש חוקרות ובשיתוף פעולה עם חברת Accellta Ltdשיצאה מהטכניון, כולל גידול של תאי דם אדומים בתנאי מעבדה באמצעות שימוש בתאי גזע מתורם אוניברסאלי, כלומר תורם שבגופו זורם דם שיתאים לאנשים מכל קבוצות הדם, "תאי גזע, הם תאים מיוחדים שיש להם שתי תכונות עיקריות, האחת היא שהתאים האלה יכולים להתרבות באופן בלתי מוגבל והם תמיד ישמרו את תכונותיהם הבסיסיות והשנייה היא, שבמתן פקודה כימית מוגדרת הם יהפכו לתאי מוצר, ואנחנו ב- RedC Biotech, הופכים אותם לתאי דם אדומים. הרעיון הוא לייצר תאי דם אדומים שהם בדיוק כמו שלי ושלך, ובגלל שהם מתורם אוניברסאלי הם יתאימו לכל בני האדם".

היתרון של הדם המיוצר בייצור תעשייתי לפי הטכנולוגיה שמפותחת בRedC- לא רק מייתרת את הצורך בתורמי דם, אלא גם מאפשרת לשלוט באיכות הדם. "לכל תרופה שאנחנו מכניסים לגוף יש תקנים מאוד מחמירים. אבל לדם יש תקנים מינימאליים, כי אין לו תחליף ובעיקר דואגים לבטיחות ולא לאיכות. מאוד יכול להיות שתרומה שהגיעה מתורם שאיכות הדם שלו ירודה, אבל על פניו הוא עומד בקריטריונים מפני שאין לו מחלות זיהומיות. המוצר שלנו ייוצר בתהליכים תעשייתיים קפדניים, כך שיהפוך את מנות תאי הדם האדומים למוצר תרופה מהמדף, איכותו תהיה גבוהה ויהיו לו פרמטרים קבועים".

צילום: באדיבות Forbes
 צילום: באדיבות Forbes

בכנס שהתקיים בסוף חודש מרץ בדובאי, זכתה חברת Red c Biotech במקום הראשון בתחרות Aviram Awards - Tech For Humanity שיזמה קרן משפחת אבירם, שהוקמה על ידי איש העסקים זיו אבירם ומשפחתו. ד"ר גרגיר וצוותו יזכו בפרס של 500,000$ לטובת המשך פיתוח המוצר והמחקר הדרוש, וכן בליווי של היזם זיו אבירם ובליווי וכיסוי תקשורתי מטעם מגזין Forbes. ״אני מתרגש בצורה בלתי רגילה לזכות במעמד הזה, גם כי מדובר באזור המזרח התיכון וגם כי מדובר בטכנולוגיה למען האנושות, ששניהם קרובים לליבי ומהווים את חזון החברה". אמר ד"ר גרגיר במעמד הזכייה. "כבוד גדול עבורי לזכות. אני רוצה מאוד לקדם את הזכייה הזו למען Red C Biotech - תהליך תעשייתי לייצור של תאי דם אדומים אוניברסלים לעירויים מצילי חיים וטיפולים מתקדמים. תודה רבה לקרן משפחת אבירם ולפורבס על ההזדמנות והמסע המרגש הזה. זהו שוק עצום שגודלו מוערך הרבה מעבר ל- 20 מיליארד דולר בשנה, אך יתרה מכך, RedC Biotech תייצר את מנות תאי הדם האדומים על פי דרישה ותחזיות ועל כן ניתן יהיה לספק מנות תאי דם לעירויים שיצילו חיים של מיליונים בעולם כולו".


כתבות נוספות

צילום: באדיבות Forbes

במקום השני: החברה שהופכת את הביוב הזורם לדשן אורגני

רעות גוויסר

צילום: באדיבות Forbes

במקום השלישי: החברה שמצילה את הדבורים בעולם

רעות גוויסר

הרשמו לניוזלטר נשים בהייטק
נרשמת בהצלחה לניוזלטר