מזרחי טפחות: מעריכים שהיקף המשכנתאות במרץ ישבור שיא - 13 מיליארד שקל

אופיר מורד, מנהל החטיבה העסקית במזרחי טפחות, הסביר בוועידת הנדל"ן של גלובס כי הגאות במשכנתאות תימשך כל עוד הריביות נמוכות והציבור מבין שאין היצע דירות  • הוא הוסיף כי "אסור לנו לחיות באשליות, כיוון שהריבית תעלה בקרוב" • להערכתו, "מדד תשומות הבנייה ימשיך לעלות גם בשנה הקרובה"

בשנת 2021 נשברו כל השיאים בענף הדיור הישראלי. מחירי הדירות עלו ב-13%, מדד המחירים עלה ב-3.5%, 63 אלף התחלות בנייה חדשות ושיא כל הזמנים במשכנתאות עם 116 מיליארד שקל.

"אנו כבנק מזרחי טפחות, שמחזיק מעל 30% משוק המשכנתאות, צופים שחודש מרץ יהיה חודש שיא וייסגר עם מעל 13 מיליארד שקל במשכנתאות", חוזה אופיר מורד, סמנכ"ל ומנהל החטיבה העסקית בבנק מזרחי טפחות. "זה נובע מכך שהריבית על המשכנתאות כרגע נמוכה, אבל אסור לנו לחיות באשליות. ראינו מה קורה בארה"ב ובאירופה. אולי היא לא תעלה בחודש הקרוב ואולי זה יקרה רק בעוד חודשיים אבל היא תעלה ותהיה לה השפעה על הביקוש לדירות ועל היכולת של משק הבית לקנות דירה", הוא אמר בכנס הנדל"ן של גלובס.

מורד התייחס לכך שר השיכון, זאב אלקין, דיבר בפתח הכנס על תוכניות הממשלה להתמודד על העלייה במחירי הדיור, ואמר כי בעשר השנים האחרונות הוצגו עשרות תוכניות לצינון מחירי הנדל"ן, ולצערנו זה לא קורה. "רואים שהמחירים עולים, אבל אין ראיה ארוכת-טווח ומתסכלים רק לטווח הקצר. אף אחד לא מסתכל קדימה ואומר בואו נתכלל הכול ל-4-5 שנים קדימה. את הטווח הקצר אי-אפשר לעוצר. מי היה מאמין כשהעלו את מס הרכישה ל-8% שלא נראה השפעה על צינון השוק, אבל מה לעשות שה-3% זה עליית המחירים, ושלא היה בה שום אפקטיביות", הוא הסביר.

"בסופו של דבר הציבור מספיק חכם להסתכל קדימה. הוא רואה שהריבית נמוכה, שאין היצע דירות וקרקעות. אני מכיר אנשים שזכו לפני 3-4 שנים בדירה ועוד לא עלו על הקרקע. 7 שנים לוקח לקבל דירה. תחשבו מה ההשפעה של מדד תשומות הבנייה ועל המחירים שהם צריכים לשלם. אפשר להוציא עשרות אלפי דירות אבל החוכמה היא מתי יקבלו את הדירה, כי המחירים עולים, והזוכים צריכים לשלם משכנתה ושכר דירה".

עם זאת, הוא אומר כי לא בטוח שהריבית היא הדבר הקריטי שיגרום למשק הבית לקנות או לא לקנות דירה. "ראינו מה קרה למחירי הדירות וגם אם הריבית תעלה באחוז או שניים זה לא מה שישפיע על ההחלטה. ההון העצמי הוא מה שישפיע, כי אם פעם ההון העצמי שנדרש לדירת 3 חדרים היה 700 אלף הרי שהיום נדרש להביא מהבית 800 אלף שקל, וברור שלזוג צעיר זה קשה מאוד", אמר מנהל החטיבה העסקית במזרחי טפחות.

ההשפעה של תל אביב וההייטק על מחירי הדיור

לדבריו, ההשפעה של תל אביב על מחירי הדיור היא משמעותית מאוד. "אם בת"א מחיר למטר יעלה 75 אלף שקל אין סיבה שיזמים לא יבקשו 50 אלף שקל בגבעתיים או ברמת השרון. אם נדע להוריד את המחירים בתל אביב נוכל להשפיע על כל הארץ. בנוסף, ראינו מה שקרה לחברות ההייטק שהנפיקו וגייסו למעלה מ-25 מיליארד דולר. המשמעות היא שהרבה אנשים התעשרו. אנחנו רואים את כמות המציעים על כל פרויקט, אנחנו רואים רעב לקרקעות, כסף יש, השוק מאוד נזיל, ולכן רואים את העלאת המחירים", הסביר מורד.

"לגבי מדד תשומות הבנייה, אנחנו רואים את ההשפעה המשמעותית שלו ומעריכים שבטווח הקצר, בשנה הקרובה, זה לא ישתנה והוא ימשיך לעלות, בעיקר בגלל המשבר באוקראינה ובשל הבעיות בנושא הספנות והלוגיסטיקה. היה רעיון להגביל את מדד תשומות הבנייה רק לבנייה ולא לקרקעות, וזה יכול גם להשפיע לטובה. בנוסף, היום שמעתי שרוצים להוציא 20 אלף אשרות עבודה לפלסטינים כדי שיעבדו בבנייה. זהו גם אחד המדדים שיכולים להשפיע על מחירי הדירות. כך שלסיכום צריך לפתח תשתיות, לתכלל את העבודה יחד עם הרשויות המקומיות וכך אולי נוכל להשפיע על מחירי הדירות".

לקראת סיום דבריו הוא התייחס גם לנושא השכירות לטווח ארוך. "היום הדירות להשכרה הן ל-20 שנה. תעשו דירות להשכרה לצמיתות. קחו מתחמים ותגידו שהם רק לשכירות. הן יביאו תשואה של 4-5 אחוזים בשנה וכך אפשר להכניס את הגופים המוסדיים לתוך העולם הזה", הוא ציין.

גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק מזרחי טפחות ובחסות הפניקס, אורון נדל"ן, חניוני הצלחה, התאחדות הקבלנים בוני הארץ, הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל ונת"ע