אימוץ ההמלצות של "צוות רגולציה חכמה" עשוי להשפיע על הכיס שלנו, אבל רק בתנאי שהרגולטורים יוותרו על מעמדם כבעלי המילה האחרונה • אם ישראל תשפר את מצב הרגולציה לממוצע ב-OECD, התוצר לנפש יעלה ב-3.75% תוך חמש שנים
ראש הממשלה, שרי האוצר והמשפטים הודיעו היום על התוכנית הממשלתית החדשה למלחמה בבירוקרטיה • ממשלות נתניהו אמנם כבר עסקו בנושא, אך לא הרבה נעשה בפועל בעשור האחרון • המהלך נולד לאחר הקשבה למשק, ואם הוא אכן ייושם כמובטח, עשוי להתחולל שינוי אמיתי בשטח
הממשלה הודיעה היום על אימוץ המלצות של "צוות רגולציה חכמה", שביצע מיפוי של בעיות הרגולציה והבירוקרטיה בגופים ממשלתיים • התוכנית כוללת הקמת "רגולטור על", שיקשר בין הגופים השונים וימנע כפל דרישות, רפורמה ברישוי עסקים ודיגיטציה של תהליכים שהיום לא מקוונים • התוכנית נחשפה לראשונה בגלובס
המבחן המנהיגותי והמקצועי של הממשלה מאוד ברור - האם היא תהיה אמיצה ונחושה דיה להילחם בכרוניקות המכבידות על המגזר העסקי, או שגם הפעם הפוליטיקה תסתפק שוב בשינויים מינוריים, תוך פשרות מול הכוחות הריכוזיים והבירוקרטיים הפנימיים שלה • אם תשאלו אותי - אני אופטימי
על הנייר, לכל אזרח ישראלי הזכות לבחור עם מי להתמסד ולהקים בית בישראל • אלא שבפועל, הליך הסדרת מעמד לבני זוג זרים בישראל הוא הליך מורכב, יקר ומייגע – ומלמד כי מבחינת המדינה, מי שבחיר ליבו אינו אזרח ישראלי נחשב לאזרח סוג ב'
בימים אלו כשכל המפלגות עסוקות בקדחתנות בניסיון הרכבת ממשלה, ברור שריבוי משרדים הוא ההפך מיעילות וזו הדרך הבטוחה לעודף רגולציה מיותר • הממשלה הבאה שתקום צריכה להיות ממשלה רזה עם משרדי ממשלה יעילים שמאפשרים אוטונומיה לרשויות המקומיות ולמנהלים בשטח
אחרי מגפה, מלחמה ואפילו הרכבת ממשלה, נצטרך להישיר עיניים לכלכלה הישראלית ולשקם אותה משרשרת האירועים ההזויה שאנחנו עוברים בזמן האחרון • אחת הדרכים לשיקום היא לאפשר לאנשים ליזום וליצור בחופשיות, אלא שהממשלה מעבירה כל עוסק זעיר מסכת עינויים ביורוקרטית
העלייה במחירי הדיור, אפילו בתקופת הקורונה, היא תוצאה של ריבוי המנגנונים הבירוקרטיים והיעדר תמריץ כלכלי לרשויות המקומיות לאשר בנייה למגורים • טיפול אמיתי במשבר הדיור יחייב ריכוז כל הרגולציה בנושא תחת משרד אחד והצבת יעדים לרשות המקומית
במקום 200 רישיונות הקיימים כיום, המשרד יעבור להיתרים כלליים • שר התקשורת בני גנץ מנסה להכניס את האסדרה החדשה לדיון בוועדת שרים לחקיקה • קבלת רישיון פרטני תוסיף להיות תנאי למתן שירותי בזק שלהם חשיבות מיוחדת, כמו מפעיל בעל כוח שוק מהותי או כשמדובר במפעיל סלולרי
יכולת תמרונו של השירות הציבורי כולו תלוי ועומד בידיהם של פקידים דוגמת יועמ"שים במשרדי הממשלה השונים, תקציבאים, חשבי אוצר זוטרים ועוד, כולם מדרג ניהול בינוני ולא בכיר אך על פיהם יישק דבר
במסגרת הדוח של רון צור ופרופ' ניסים כהן על ניהול המערכת הציבורית במשבר הקורונה הם דיברו עם עשרות בכירים וגילו "מערכת ממשלית שבורה", ללא סדר ובעיקר בלי הפקת לקחים • השורה התחתונה: זה לא התחיל בקורונה, אבל ישראל לא יכולה להרשות לעצמה להמשיך ככה
זו האלטרנטיבה שאני מציע: אדם שמרוויח ממכירות ומשירותים שונים עד הסכום שבכלל לא נדרש לשלם עליו מע"מ, יהיה פטור מלגשת לרשויות המע"מ ולבקש מעמד עוסק פטור
להגיע להישגים ולהוציא לפועל במשרד ממשלתי זו משימה קשה, משום שהמערכת מכוונת טקטיקה ולא אסטרטגיה, קצרת טווח, לא יעילה, ביורוקרטית ומיושנת
ראשי ערים לרוב מתלוננים על הערמת קשיים ביורוקרטיים אין סופיים מצד משרדי הממשלה • ובכל זאת העובדות מוכיחות כי ישנן רשויות חלשות שמגיעות להישגים גבוהים יותר מרשויות חזקות בעלות איתנות כלכלית • הכל עניין של משילות
לא צריך חוקי עידוד להשקעות • מה שחשוב הוא ששר האוצר ירסן את רשויות המס שיפסיקו לרדוף אותם בדרישות למיסוי כפול • לטובת המשק הישראלי - רק אל תפריע
לפי נתונים חדשים שפרסמה הלמ"ס, נדרשים כמעט 31 חודשים לבנות דירה בישראל, וזה עוד לפני העיכובים שגרם משבר הקורונה • אילו חסמים מאטים את קצב הבנייה ולמה הצלחנו יותר לפני 30 שנה
אדריכלותהיתר בנייהמשרד האוצרמשרד הפניםעסק ביוםעסקים קטנים ובינונייםעצמאיםרגולציהרשות המסיםתכנון ובנייה