למרות החששות - בדיקת התמ"ת מגלה כי רוב הצרכנים לא ניצלו את החוק לרעה
חודש וחצי אחרי כניסת החוק לתוקף, כל הרשתות שנבדקו עבור "גלובס" ע"י פרייסל השיבו לקונים את כספם - ואפילו לא דרשו דמי ביטול ■ גם הצרכן, מסתבר, לא מנצל את כוחו לרעה
ב-14 בדצמבר ייכנסו לתוקפן התקנות המקנות לצרכן את הזכות לבטל עסקה ולקבל את כספו חזרה - והסוחרים ובעלי העסקים הקטנים מודאגים ■ איך הם נערכים למציאות החדשה?
רגע לפני שאחד החוקים הכי צרכניים שנחקקו אי-פעם בישראל יוצא לדרך, "גלובס" מקבץ תשובות לשאלות שיתמודדו איתן הצרכנים, ומתעכב במיוחד על הסיטואציות הפחות מובנות
מבקשות להורות לשר התמ"ת לנמק מדוע לא תבוטל תקנה 3(ב) לתקנות הגנת הצרכן, הקובעת כי הצרכן זכאי לבטל עסקה ולקבל החזר כספי גם אם עשה במוצר שימוש
זאת כדי להקל על בעלי עסקים בהטמעת התקנות בנושא, שייכנסו לתוקף ב-19 בדצמבר ■ יו"ר הארגון גלית אבישי קראה לעסקים לראות בחוק הזדמנות לכינון יחסים טובים יותר עם הצרכן
הרצון להחזיר בגד לחנות ולקבל כסף מזומן תמורתו אינה הופכת צרכנים ל"חסרי אחריות"
החוק שיחייב להחזיר כסף בתמורה להחזרת מוצרים דווקא ייטיב עם הסוחרים - ובגדול
זאת בניגוד לכוונה המקורית לאפשר השבת פריטי ביגוד והנעלה רק תוך 24 שעות מאז נקנו ■ ח"כ אורית נוקד: "הדבר יקל מאוד על הצרכנים"
גלית אבישי, מנכ"לית "אמון הציבור", בתוכנית של חגי גולן ברדיו 103FM: "מרבית הצרכנים לא ירכשו מוצרים על מנת להחזיר אותם, צריך לזכור שיש סנקציה של 100 שקל או 5% ממחיר העסקה למחזירי מוצרים"
כך עולה מסקר שערך מכון רותם TRI עבור "גלובס" בעקבות תקנות ההחזר הכספי שאושרו אתמול ■ מנהל המכון, אריה רותם: "ברור שיהיו כאלה שינצלו לרעה את החוק, אבל מדובר במיעוט של המיעוט"
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אופיר אקוניס, התחייב להעביר את התקנות עד סוף מושב הכנסת הנוכחי בעוד כחודש ■ התקנות ייכנסו לתוקף מיד לאחר האישור בוועדת הכלכלה, ללא צורך בשלבי חקיקה נוספים
לפי הצעת החוק של ח"כ רונית תירוש, זיכוי שמקבל לקוח בעת החזרת מוצר יהיה תקף ללא הגבלת זמן, וניתן יהיה להשתמש בו גם לרכישת מוצרים במבצע ■ עוד נקבע כי לא יהיה צורך בהצגת חשבונית בצמוד לזיכוי בעת השימוש בו
למרות הלחץ מצד המשווקים והסוחרים, התמ"ת מפיח חיים בתיקון לחוק שיאפשר לצרכנים להחזיר מוצרים שקנו - ולקבל כסף במקום שובר זיכוי ■ הצצה ראשונית לטיוטת התקנות שעשויה להפוך למציאות צרכנית משודרגת
"גלובס" בדק את מדיניות ההחזרה של 20 רשתות בתחומים שונים - ומצא כי רשתות אחדות מחזירות מזומן ביד ומיד, אך ברוב הרשתות מקבלים תלוש זיכוי שלעתים גם הוא מוגבל בזמן
אחד התיקונים נוגע לאפשרות ביטול עסקה לרכישת שירות מתמשך תוך 14 יום, כשבמסגרת התיקון יוכל הצרכן לבטל עסקה גם אם הוחל מיידית במתן השירות ■ ח"כ אורית נוקד: "כל תיקון נושא בחובו מהפכה של ממש"
אינטלאירועים ומינוייםהתנהגות צרכניםוריפוןזיכוי כספימגזין הניהול של הרווארדקניות באינטרנטתכנון פיננסי