התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% • הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי • אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock
אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

יו"ר טסלה אילון מאסק שוב הוכיח את יכולתו המרשימה לבצע מניפולציות בדעות המשקיעים ו"לנהל" את המניה באמצעות תזמון של הודעות אסטרטגיות. למרות שהחברה הציגה אתמול (ג') בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות - עם ירידה של 9% בהכנסות ברבעון הראשון, שהיא הירידה הגדולה ביותר מאז 2012 - מניית טסלה  זינקה בחדות במסחר המאוחר. זאת, בעקבות ההודעה של מאסק כי החברה מתכוונת להתחיל לייצר את הדגם "העממי" שלה כבר בתחילת 2025, הרבה יותר מוקדם ממה שצפו האנליסטים. במקביל הכריזה טסלה על השקת גרסת "ביצועים" חדשה (חזקה ומהירה יותר) של טסלה 3 המחודשת, שמחירה בישראל צפוי לעמוד על 273 אלף שקל.

הדגם החשמלי העתידי של טסלה, שמחירו אמור להתחיל בסביבות 25 אלף דולר, לא נחשף עד כה, וגם לא בסיס הייצור שלו, למרות שהחברה טוענת כי ניתן יהיה לייצר אותו "על פסי הייצור הקיימים". 

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012
טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

אולם על־פי הערכות, גם אם אכן יושק במועד המוכרז, הוא אינו אמור להוות מוקד רווחים משמעותי בשנים הקרובות. פלח כלי הרכב החשמליים הזולים, בטווח של 15-25 אלף דולר, נחשב פלח הפסדי בתעשיית הרכב, והוא נשלט על־ידי יצרנים סינים גדולים שנהנים מעלויות נמוכות במיוחד. ובכל זאת, אחרי ירידה של כמעט 42% מתחילת השנה במניית טסלה, אנליסטים רבים העדיפו להמר על הקרדיט של מאסק כמי שיכול ליצור ולשנות מגמות שוק גלובליות בטווח הארוך.

התוצאות אפילו גרועות משנראה

בטווח הקצר הדוח הרבעוני הראשון של החברה רחוק מלהיות זוהר. ההכנסות ברבעון עמדו על 21.3 מיליארד דולר, נמוך מציפיות האנליסטים שעמדו על 22.15 מיליארד דולר. מדובר גם בירידה חדה לעומת הרבעון המקביל אשתקד (23.33 מיליארד דולר) וגם מול הרבעון הקודם, האחרון לשנת 2023 (25.17 מיליארד דולר).

גם הרווח למניה עמד על 45 סנט, לעומת 51 סנט על־פי הציפיות המוקדמות. הרווח נטו צנח ב-55% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד והסתכם בכ־1.13 מיליארד דולר. יצוין כי חלק מהכנסות טסלה מקורן בפעילות הרווחית של מכירת עודפים של מכסות פליטת פחמן דו־חמצני ליצרני רכב אחרים. בניכוי הפעילות הזו, הכנסות טסלה מפעילות הרכב נטו צנחו ב־13% ל־17.38 מיליארד דולר.

החברה גם חזרה על התחזית הפסימית שלה להמשך 2024 ואמרה כי קצב הצמיחה השנה עשוי להיות נמוך משמעותית מזה שהושג ב־2023. תזרים המזומנים החופשי הפך שלילי ברבעון הראשון עם גירעון של 2.53 מיליארד דולר, לעומת תזרים חיובי של 441 מיליון דולר ברבעון המקביל. זאת, בין השאר, בשל הצטברות מלאים.

הבשורה הגדולה: טסלה תתחרה בגוגל?

כאמור, הבשורה הגדולה של מאסק במסר למשקיעים הייתה הודעה על תחילת הייצור של הרכב החשמלי "העממי" של טסלה ב־2025 - הודעה שעד יום שלישי בלילה לא אושרה רשמית בליווי לוח זמנים אופרטיבי.

מאסק גם לא החמיץ את ההזדמנות לרכב על טרנד הבינה המלאכותית ודיווח כי החברה מבצעת השקעות מהותיות ב"תשתית AI", וכי היא נמצאת במגעים עם "יצרן רכב גדול" כדי להנפיק לו את הרישיון להשתמש במערכת לסיוע לנהיגה אוטונומית פרי פיתוחה, שאותה היא מכנה "FSD".

זו הפעם הראשונה שבה טסלה רומזת שהיא עשויה למסחר את הטכנולוגיה הזו. החברה כבר נמצאת בפיגור של כמה שנים בתחום הנהיגה האוטונומית ביחס ללוח הזמנים המקורי שלה, שהוצג על־ידי מאסק בעשור הקודם. אם טסלה אכן תנסה להפוך את רישוי ה־FSD לחטיבה עסקית, הדבר יציב אותה בין השאר בתחרות עם ענקיות כמו גוגל, באיידו ומובילאיי.