43. ג'ורג' חורש, בעלי Ronin Investments
נימוקים לבחירה: יבואן טויוטה לישראל. הוביל השנה שלושה מהלכי השקעה בהודו, בבריטניה ובישראל. בנוסף נכנס השנה לקמעונאות אופנה כשקיבל את זכיון ענקית האופנה השבדית H&M בארץ
השנה שחלפה הייתה השנה שבה ג'ורג' חורש יצא מהארון העסקי. איש העסקים הנחבא אל הכלים, שנחשב לאחד מעשירי ישראל, החל להשקיע בחברות ישראליות וזרות, מוכרות יותר ופחות, וכך חשף חלקים נוספים מהונו, וגם את האסטרטגיה העסקית של חברת ההשקעות Ronin Investments שבשליטתו.

חורש, 64, שנולד בעירק וגדל באירן, צבר את הונו בעסקי המלגזות, אך בארץ הוא מוכר כבעלי יוניון מוטורס, יבואנית רכבי היוקרה טויוטה ולקסוס. מלבד ישראל וקנדה יש לחורש נכסים גם בטורקיה, באנגליה ובחלק ממדינות מזרח אירופה.

השקעות. השנה ביצע חורש שלושה מהלכים בולטים. בראשון, חבר לדוד עזריאלי, חמי פרס ומתיו ברונפמן, ויחד הם הקימו את Focal Energy - חברה להשקעות במיזמי אנרגיה בהודו. המהלך השני - והדי מפתיע - הוא השתלטות חברת Ronin על חברת AVT הישראלית, המפתחת מערכות טכנולוגיות בתחום אבטחת האיכות עבור תעשיית הדפוס. חורש הגיע לאחזקה של 47% בחברה, אך נכון לרגע זה היא אינה מסבה לו הרבה נחת.

במהלך השלישי נחל חורש הצלחה לא קטנה: השקעה של עשרות מיליוני דולרים שביצע בחברת שיווק והפצת הרכב הבריטית אינצ'קייפ, הפכה להשקעה ששווה מאות מיליוני דולרים. חורש רשם רווח של 150 מיליון דולר "על הנייר" והוכיח את יכולתו לגלות מניות שנסחרות בדיסקאונט ולהשקיע בהן בטרם הן נוסקות.

למרות ההצלחות הללו, קיבל חורש במהלך השנה החולפת מספר החלטות, שחלקן עדיין לא מוכיחות עצמן כנכונות וחלקן כבר שונו על ידו. כך, למשל, לפני מספר חודשים הוא פרש מהשקעתו במיזמי האנרגיה בהודו, ובכך הביע חוסר אמון בתחום. בנוסף, השקעתו בחברת AVT עדיין אינה מקנה לו רווחים. חורש ביצע את השקעתו בחברה לפי מחיר מניה של 7.1 אירו, בעוד מניית AVT נסחרת כיום לפי מחיר של 3.01 אירו בלבד. התחום שבו פועלת AVT סובל משיעורי צמיחה נמוכים, ויצירת אפסייד עתידי בחברה תדרוש עבודה לא מעטה.

קמעונאות. חורש רשם השנה הישג קמעונאי מרשים, כשהצליח לעקוף קבוצות קמעונאיות מובילות ולקבל לידיו את הזיכיון לייצג בארץ את ענקית האופנה השבדית H&M. מדובר בתאגיד הכולל כ-1,600 בתי כלבו עם מחזור מכירות שנתי של למעלה מ-15 מיליארד דולר. עם קבלת הזיכיון הקימה משפחת חורש את חברת מאץ' ריטייל, שתפתח את פעילות המותג בארץ.

תחזית לשנה הבאה. בתחום הקמעונאות בכוונת חורש לפתוח, החל מאביב 2010, ששה סניפים של המותג בישראל. ענף הרכב, שבו מרוכז הונו העיקרי, נתון ללא מעט סיכונים - אך נראה שהוא יודע כיצד להימנע מהם. חורש מצטייר כאיש עסקים סולידי, שאינו קופץ על כל הזדמנות השקעה שנופלת לידיו - אם כי ניתן להניח שבשנים הקרובות ירחיב את פורטפוליו ההשקעות של Ronin.



נושאים: ג'ורג' חורש