הקהילה העסקית על הפרויקט
מנכ"ל אפל, טים קוק / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

8 דרכים בהן טים קוק השפיע על הקהילה הגאה

מנכ"ל אפל, טים קוק / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
פועלו של המנכ"ל הראשון שיצא מהארון בחברות Fortune 500
08.06.2018 | אושרית גן-אל

מכתב יציאה מהארון

ב-2014 קוק יצא מהארון במאמר מערכת נרחב שכתב ב"בלומברג", ושם סוף לשמועות. "תמיד ניסיתי לשמור על פרטיות" כתב בפתיחת המכתב האישי, אך הסביר כי למרות זאת, לא הסתיר את נטייתו המינית: "הייתי גלוי עם הרבה אנשים לגבי האוריינטציה המינית שלי, הרבה קולגות באפל יודעים שאני הומו ולא נראה שזה משנה להם". קוק הסביר כי הוא מרגיש בר מזל על כך, ויודע שזה לא המצב עבור רבים אחרים.

בהמשך כתב קוק כי "בעוד שמעולם לא הכחשתי את הנטייה המינית שלי, גם לא הכרתי בה באופן פומבי. אז תנו לי להיות ברור: אני גאה להיות גיי, ומבחינתי זו אחת המתנות הגדולות ביותר שאלוהים נתן לי". קוק פירט כי בזכות נטייתו המינית, הוא יכול היה להבין את המשמעות והאתגרים של אנשים השייכים למיעוטים שונים והוסיף "לפעמים זה היה קשה אבל זה נתן לי את הביטחון להיות עצמי. זה עזר לי לפתח עור עבה, דבר שימושי כשאתה המנכ"ל של אפל".

נוכחות אפל במצעדי גאווה

בקיץ 2014 קוק השתתף במצעד הגאווה בסן פרנסיסקו יחד עם 5,000 עובדי אפל ומשפחותיהם. הוא ליווה את הנוכחות המאסיבית של החברה בציוץ בטוויטר לקהל העוקבים הנרחב שלו: "קבלה מעודדת חדשנות" (inclusion inspires innovation). אל הציוץ הוא צירף את ההאשטאג # Applepride. ב-2015 קוק כבר הוביל 8,000 עובדי אפל, במצעד שהתרחש שבוע לאחר פסיקת בית המשפט העליון האמריקאי ההיסטורית שהרחיבה את הזכות של זוגות בני אותו המין להינשא, והפכה אותה לחוקית בכל 50 המדינות בארה"ב.

המסורת של השתתפות ענקית ההייטק במצעדים נמשכת, כשב-2017 היא התרחבה גם למצעדים בניו יורק וטורונטו. בנוסף, אפל מחלקת לצועדים חולצות ומתנות אחרות באירועים. ב-2017 היא אף מכרה לקראת המצעד רצועה מיוחדת לשעון אפל, כשרווחי המכירה נתרמו לקבוצות שונות הפועלות למען להט"בים.

תוקף את מדינת אלבמה

ב-2014 קוק תקף את מדינת המקור שלו, אלבמה, על כך שהייתה איטית מדי בלהבטיח זכויות לקהילה הגאה. "תחת החוק, אזרחי אלבמה עדיין יכולים להיות מפוטרים בהתבסס על נטייתם המינית", אמר.

הוא עשה זאת בפני מושל אלבמה דאז, רוברט בנטלי, בטקס בו אלבמה מכירה במאה אזרחים יוצאי דופן, קוק ביניהם. "היינו איטיים יותר במתן שוויון לאפרו-אמריקנים, איטיים מדי בהכרה בנישואים בין גזעים, ועכשיו אנחנו איטיים מדי במתן שוויון לקהילה הלהט"בית" האשים קוק. "אנחנו לא יכולים לשנות את העבר, אבל אנחנו יכולים ללמוד ממנו וליצור עתיד חדש", הפציר.

תמך בנישואים באוסטרליה

ב-2016, אפל הייתה אחת מ-674 חברות שתמכו באופן פומבי בנישואים גאים באוסטרליה, יחד עם ארגונים כמו Airbnb , טוויטר, איביי ופייפאל. אך החברה לא הסתפקה בכך. ב-11 בספטמבר 2017, יום לפני אירוע ההכרזה של אפל בו נחשפו דגמי אייפון X , אייפון 8 ואייפון 8 פלוס, אפל ניצלה את ההייפ המוגבר סביב החברה כדי לנסות ולקדם נישואים גאים באוסטרליה. יום למחרת, מלבד השקת האייפון, היה גם התאריך שבו אזרחי אוסטרליה קיבלו בדואר את הטפסים דרכם יכלו להצביע בעד או נגד שינוי החוק שיאפשר נישואים גאים.

בהצהרה שאפל שחררה במייל נכתב כי "אנחנו תומכים בשוויון ומאמינים שלכל האוסטרלים מגיע החופש להינשא לאדם שהם אוהבים, ולקבל הכרה במערכות היחסים שלהם עם אותם כבוד והגנות חוקיות להם זוכים השכנים, החברים ובני המשפחה שלהם".

נגד טראמפ, בעד טרנסג'נדרים

ב-2017, נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ פרסם ציוצים בטוויטר בהם הודיע כי טרנסג'נדרים יוחרמו מהאפשרות לשרת בצבא ארה"ב. טראמפ צייץ כי התייעץ עם "גנרלים ומומחים צבאיים", וש"ממשלת ארה"ב לא תקבל או תרשה לטרסנג'נדרים לשרת בצבא". הציוצים גרמו לרבים להגיב נגד המהלך בצירוף ההאשטאג # LetThemServe ("תן להם לשרת"). גם טים קוק הצטרף לגל התגובות שדיבר נגד האפליה שקידם טראמפ. מעט אחרי שמנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי פרסם ציוץ בו הודה לחברי הקהילה הטרנסג'נדרים על שירותם הצבאי בצירוף ההאשטאג, קוק הלך בעקבותיו.

תרומה כספית למען הקהילה

ב-2014, חודשיים לאחר יציאתו הפומבית מהארון, קוק תרם ליוזמה Project One America הפועלת לקידום זכויות גייז במדינת הולדתו אלבמה ובשתי מדינות נוספות. מטרתה היוזמה היא להביא לקבלה של להט"בים בארה"ב והיא מנוהלת ע"י ארגון Human Rights Campaign מוושינגטון. אומנם לא פורסם כמה קוק תרם, אך מארגני היוזמה כתבו באתר הרשמי של הארגון כי זו הייתה "תרומה ניכרת". עוד כתב מייסד הארגון צ'אד גריפין על קוק כי "תודות להשקעתו האישית הנדיבה בפרויקט, נוכל להתקדם ברמה ארצית ומקומית, להרוס תפיסות שגויות ולספק הגנות קונקרטיות למי שצריך אותן".

קריאה לאו"ם למנוע אפליה

ב-2013 טים קוק נשא נאום של 13 דקות בפני האו"ם ודיבר על גזענות, זכויות גייז ומהגרים. במסגרת פרס " Lifetime Achievement " שקיבל מאוניברסיטת אובורן, בה למד את התואר הראשון שלו. הפרס ניתן לאנשים שהביאו הכרה למדינת אלבמה או לאוניברסיטה. בנימוקי הפרס נכתב בין היתר כי קוק עודד יצירתיות באפל, עזר לשפר את תנאי העבודה של עובדים שמייצרים את מוצרי החברה, עודד את עובדיו לתרום לקהילה בכך שאפל תכפיל את תרומותיהם ועוד.

התנגדות לחוקים מפלים

בשנת 2015 המדינות אינדיאנה וארקנסו העבירו חוקי "חופש דת" שנויים במחלוקת ומפלים. החוק באינדיאנה אפשר לעסקים לסרב לשרת זוגות בני אותו מין בתואנה של אמונה דתית, ובמקביל הוצעו מספר חוקים דומים במדינות אחרות. קוק התבטא בחריפות בנושא וכתב טור דעה נרחב ב"וושינגטון פוסט" שבו טען כי החוקים עושים רציונליזציה לאי-צדק, ואף אמר שהוא מדבר בשם חברת אפל. "משהו מאוד מסוכן קורה במדינות ברחבי ארה"ב. יש כמעט מאה הצעות חוק שמיועדות לקדש את האפליה במסגרת חוקית. החוקים האלה עושים רציונליזציה כדי להצדיק אי צדק והולכים נגד עקרונות שהאומה שלנו הוקמה על בסיסם ויש להם את הפוטנציאל לבטל עשורים של התקדמות" כתב קוק. ¿

כתבות נוספות:
דגל הגאווה / צילום: שאטרסטוק

לכולם יש מקום ב"גלובס"

נעמה סיקולר

דגל הגאווה / צילום: שאטרסטוק

הקהילה העסקית: על הפרויקט

דור צח

הקהילה העסקית | כל הזכויות שמורות לגלובס 2018