הזמן הלבן
אקסטרים / צילום: ואל תורנס

טיפוס, צניחה ואפילו צלילה: חופשת סקי בלי לעשות סקי בכלל

אקסטרים / צילום: ואל תורנס
גם למי שלא יודע לעשות סקי או לא רוצה יש המון מה לעשות בחופשת סקי: מיוגה בשלג ורכיבה על אופני שלג, דרך דהירה במדרון על כריות מתנפחות ועד רחיפה מעל לפסגות מושלגות או צלילה אל מתחת לקרח ● לא יהיה משעמם
19.11.2018 | גילי מצא

מתברר ששמונה שנים יכולות לטוס צ'יק-צ'ק במעלית הזמן של אתרי הסקי. זה פרק הזמן שעבר מאז שביקרתי בקורשבל שבצרפת, אחד מאתרי הסקי הנחשבים ביותר, בין היתר בשל הפעילויות המיוחדות שהוא מציע. והנה, אם בשעתו גירדתי כחמש אופציות שהן לא סקי (דאייה במצנח רחיפה מראש ההר, גלישה עם לפידים, טיול מזחלות, אופנוע שלג), כיום התפריט כולל כ-35 אפשרויות, וגם ידעני שלג על בוריו יתקשו להכיר את מילון המונחים שצמח בתחום, עם מונחים כמו Tubbing ,Skijoring Speed luge או Zipline (ראו להלן), שחלקן נראות כמו הבטחה להתקף חרדה/לב או כמנת יתר לאלו שזקוקים לרמות ריגוש גבוהות יותר ויותר בכל פעם. אפילו את טרקטורי הענק שמפנים את השלג ממסלולי הגלישה, יש מי שמשווק כחוויה שניתן להצטרף אליה, תחת השם המלבב Snow Cat Driving.

ההיצע המתפתח של אטרקציות אקסטרים שאינן סקי מעיד שיש ביקוש לסחורה. זה טוב לתחרות בין האתרים וטוב למי שרוצה לגוון או רוצה חופשת סקי ולא יודע לגלוש או לא רוצה. אם יש פרות אלפיניות מדושנות שרוצות להניק, כנראה שיש גם עגלים שמוכנים לשלם סכומים נאים על החלב הזה. ביבשה המושלגת, בנהרות קפואים, באוויר בגבהים עוצרי נשימה - הכול אפשרי, כיד הדמיון והיצירתיות. גם מוגבלים בתנועה יכולים ליהנות מהחגיגה: Handi ski, או Sit ski, סקי בישיבה על מעין כיסא גלגלים, שמנווט אותו מדריך מוסמך.

המעצמה המובילה בתחום האטרקציות היא צרפת, ואחריה מחרות-מחזיקות אוסטריה, שוויץ, איטליה וספרד, שחולקות את רכס האלפים ואת הפירנאים. הלונה-פארק החדש הזה, למי שחיפש אלטרנטיבה לאופרציה המסורבלת ומוכת הפציעות ששמה סקי, הוא רחוק מלהיות רגוע, אבל מניסיון, שווה לדגום כמה אופציות כאלה גם אם הן לא זולות, לפחות כדי להעלות תמונות ברשתות החברתיות, לתייג ולקבל המון לייקים.

המתונות

סאגוויי שלג (Snow Segway): האביזר הממונע הזה המוכר היטב גם בארץ יודע בקטלוניה בספרד - באתר לה מולינה (La Molina) לקחת אותך לטריפ בשלג או בקרח. הבעיה הקטנה היא שלא קל לנווט אותו. כשעליתי איתו על הקרח וניסיתי לבלום, במקרה הטוב עפתי לשלג, במקרה המצער לאגם הקפוא.


רקטות שלג (Snowshoeing): מונח מושאל מטניס. הכוונה לנעליים בצורת מחבט, שהן הדרך היחידה לצעוד בשלג עמוק של כארבעה מטרים בלי לשקוע. וגם, מתברר, דרך מצוינת לחיטוב שרירי רגליים ועכוז.

אופני שלג (Fat bike): אופני הרים שהוסבו לרכיבה בשלג עם צמיגים עבים במיוחד, בלמים חזקים, גיר נמוך לטיפוס ועוד פרמטרים שמתאימים לתנאי השטח ויכולים להגביר עמידות וביצועים.

טיפוס קרח (Ice Climbing): טיפוס על קיר קפוא וחלקלק. אתרי הסקי שמקיימים את הפעילות הזו טוענים שלא נדרש ניסיון קודם. מקבלים תדריך קצר על קשירות של חבלים ומכושונים ידידותיים לנעיצה ומכאן הדרך למפל קפוא או קרחון אמורה להיות סוגה ידידותית לנסיין. לשיקולכם.

טיפוס על קרח / צילום: צילומים: Val Thorens, Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
 טיפוס על קרח / צילום: צילומים: Val Thorens, Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

אופנוע שלג (Snownobile): בפעם הראשונה שניסיתי אופנוע שלג צהלתי בחדווה, כי תנאי השטח היו חלקים. בפעם השנייה התהפכתי ועברתי לשבת מאחורי המדריך, שטען שזה כלי מסוכן. ובאמת, המהירויות שהוא הגיע אליהן לא היו לרוחי, שנשבה בעוז מנגד.

Curling: וריאציה על הוקי קרח, רק עם דיסקיות ענק שמטילים אותן למרחק בסגנון הדיפת כדור ברזל, או מטאטאים אותן קדימה עם מקל. למעוניינים - יש אופציה באתר צרמט (Zermatt) בשווייץ.


Air bag: מתחשק לכם לנחות על טרמפולינה ענקית בגודל אולם שמחות? באתר הצרפתי ואל טורן זה אפשרי, כשאתם יושבים בתוך אבוב גומי מיוחד, גולשים במדרון ונוחתים על המזרן הסבלני הזה. הוא נולד לשיפור טכניקת גלישה בסקי וסנובורד, והגראנד-פינאלה הוא על הישבן.

Tubbing: וריאציה שמזכירה את האופציה באתר החרמון שלנו, רק במקום החלקה על אבוב שקיבל "שימון" של מים, פה יושבים בגלגל עם גומת חן לישבן בצורת דונאט-סופגנייה.

יוגה בשלג: ובאמת, למה לא לשבת בשלג בתנוחת לוטוס על מזרן דק בבגד גוף? ומה לא הגיוני ב"כלב מסתכל למטה" על הקרח? שיעורי היוגה בשלג מתחילים במעילי סקי, כפפות וכובעים, שכבות שמתקלפות בהמשך השיעור.

הממונעות

נהיגה בקרח - (Ice driving): "חוויה של פעם בחיים", ככה מבטיחים המשווקים. באתר ואל טורנס אפשר להרגיש נהג מרוצים, במכונית ראלי אמיתית במסלול של 760 מטר, שנחשב המהיר באירופה בגובה 2200 מטר. אפשר לקבל שעורי נהיגה בקרח ובשלג בבית ספר לנהיגה באתר, כדי ללמוד לנווט, לבלום וכל הטכניקות הנדרשות. אפשר לתאם סשן קבוצתי או פרטי ואחר-כך להתאמן עם חברים, או ליישם בטיול משפחתי.

קארטינג קרח (Ice carting): מכוניות מתנגשות בשלג, במגרש בשטח של כ-300 מטר. מוצע בואל טורנס.

קארטינג קרח/ צילום: צילומים: Val Thorens, Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
 קארטינג קרח/ צילום: צילומים: Val Thorens, Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

Buggy on ice - רכב שדומה לטרקטורון, עם מנוע 800 CC, מתאים לנהיגה בקרח לשני נוסעים מקסימום.

המעופפות

גלישה אווירית (Hang gliding) - את החוויה הזו דגמתי בגובה 1,800 מטר ב-Chalet Courchevle fly בטיסת טנדם עם צנחן ותיק, שרתם את שנינו למצנח שעשוי ממפרש, וביקש שאחבק אותו, מטעמי בטיחות כמובן. הרגליים היו נעולות במגלשי סקי, כי בסוף החוויה המדהימה הזו, צריך לגלוש עד הרכבל. התענוג עולה 75 אירו ויש גם צלם שמסתתר בין הסלעים ומוכר גלויה, שבה אתם מזהים את עצמכם רק לפי צבע המעיל.

גלישה אווירית/ צילום: צילומים: Val Thorens, Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
 גלישה אווירית/ צילום: צילומים: Val Thorens, Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

Paramotor - לעומת האפשרות הקודמת, פה יש מצנח ממונע שמאפשר להישאר באוויר כמה שרוצים, במהירות ממוצעת של כ-35 קמ"ש וגם לעשות אקרובטיקה. 120 אירו לחצי שעה. אם תרצו מזכרת מצולמת ב-GoPro - תיפרדו מעוד 50.

אומגה (Zipline) - יושבים בתוך רתמה מדופנת היטב בגובה 3,230 מטר, במסלול בגובה של 1,300 מטר, שמטיס אותך ב-100 קמ"ש כשאתה תלוי על חוט כמו דאון. באנלוגיה לציפור, אין הרבה זמן להביט למטה ולחפש טרף. במיוחד ככל שאתה שוקל יותר, תעוף הרבה יותר מהר. המגבלה המשמחת היא עד 120 קילו. התענוג עולה 52 אירו.

Helicopter skiing - או בקיצור Heliski וזו בהחלט פעילות לבעלי כיס עמוק ורמת סקי מצטיינת במיוחד. מדובר בהליקופטר עם טייס מומחה לשטח שמנחית אותך אי-שם באין מסלול מסומן-אוף פיסט, עתיר שלג פאודר מעולה, ואפשר לגלוש לבד בלי שאף אחד נדחף לך למסלול. מתברר שבאלפים הצרפתיים זו פעילות אסורה, אבל יש דרך לעקוף את האיסור. ההתחכמות היא באמצעות איסוף באתר צרפתי והורדה באתר איטלקי או שוויצרי, ואז הטסה בחזרה לצרפת.

מזחלות מיוחדות

Girboarding/Airboarding - למרות הדמיון בשם, אין קשר לכרטיס למטוס, ובדרך כלל עושים את זה בצמד (עם מדריך ולא עם דייל), כדי להתחרות מי יגיע ראשון. כרית מתנפחת ומצופה, ודחיפה קלה מפסגת ההר, כשראשך כלפי מטה, והופ, דוהרים על הבטן במדרון, כשהניווט מתבצע רק באמצעות משקל הגוף.

Snake gliss - שרשרת של מעין כיסאות פלסטיק בצורת גיגיות שמחוברות זו לזו, וכך חבורה שלמה או משפחה יכולה לגלוש יחד כמו זחל או נחש מתפתל במדרון. 20 אירו באתר טין (Tignes).

מזחלות למיניהן - במסלול האולימפי שבו התקיימה באתר לה פלאן La Plagne אולימפיאדת החורף ב-1992 יש שלוש אופציות. מצא את ההבדלים:

Bob raft - לעצמאים שרוצים להחליט מתי להאיץ או לעצור את המזחלת. זה נקרא ראפטינג, אבל אין מים בסיפור. 45-38 אירו, תלוי בתאריכים.

Speed luge - טיסת סולו מסחררת במזחלת אישית. שוכבים אפרקדן עם הראש כלפי מטה בתוך מתקן שמאיץ ל-90 קמ"ש. מתחת לגיל 16 צריך להביא מכתב הסכמה חתום מההורים. מחיר: בין 93 ל-109 אירו.

Bob racing - שלושה אנשים יושבים במזחלת נהוגה בידי טייס מקצועי שמעיף אתכם בין 19 פיתולים במהירות של 120 קמ"ש. מחיר: 125-107 אירו.

סקי עם חיות

סקי רתום לפוני (Skijoring) - הגולש במצב עמידה, מגלשים רכוסים כמובן, והוא מחזיק במושכות של פוני עם רתמה ורסן בפיו. אם הגולש לא מצקצק כהלכה סימני ניווט או אוחז היטב במושכות, הסוס יכתיב את הקצב. כשיתחשק לו, הוא יעבור לדילוגים בסגנון "קום-שב" או לדהרה. בריא לאצנים מנוסים עם אקו לב מעולה. אפשר לעשות את זה באתרים: אלפ ד'ואז (Alphe d'huez), קורשוול (Courchevel) או סאמונס (Samoens), כולם בצרפת.

סקי רתום לפוני / צילום: צילומים:  Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
 סקי רתום לפוני / צילום: צילומים: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

Bob sledding - וריאציה כלבית נינוחה יותר מהסעיף הקודם, ואין כמעט אתר סקי שלא מציע אותה ולכן מומלץ להזמין מקום מראש. חבורת כלבי האסקי תכולי עיניים ואתלטיים, רתומים למזחלת שבה אתה יושב ומחזיק במושכות במשך כחצי שעה של טיול בשלג. המלצת משתמשת - כשיורד שלג, אם אין לכם מעיל דמוי פרווה, כובע סיבירי וכפפות, עדיף להישאר בריזורט. באתר בפירינאים בספרד מדגישים שהכלבים נהנים מהפעילות ומטופלים באהבה.

עולם המים

Ice Diving - צלילה אל מתחת לקרח - מסיכת חמצן, חליפת צלילה הדוקה נצמדת, בלוני חמצן ואפשר לרדת אל מתחת לאגם קפוא. החוויה נמשכת כ-20 דקות עם מדריך, וכוללת גם הליכה בנעלי רקטות לנקודת המוצא. האופציה הזו גם קיימת בטין בצרפת - צוללים באגם טין, ורצוי עם מצלמת GoPro כדי לתעד את ההרפתקה. ביום היא עולה החל מ-95 אירו ויש גם צלילה לילית החל מ-130 אירו. האטרקציה קיימת בעיקר בצרפת, בוואל טורן ובאתר טין (Tignes).

Ice Diving / צילום: צילומים:  Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
 Ice Diving / צילום: צילומים: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

Water slide - רוצים להיות כמו ישו שהלך על המים? באתר Les Arcs בצרפת זה הולך ככה: עומדים על מגלשי הסקי או הסנובורד ומאיצים במתלול חד שבסיומו יש שלולית גדולה, שצריך לגלוש מעליה, רצוי בלי לסיים את הגלישה בתוכה, רטובים לגמרי. מי שהתנסו בכך אומרים שזה קשה יותר ממה שזה נראה.

Ice caves - טרקים למערות קרח מהצד האיטלקי שנקרא Breuit-cervinia, שמצדו השווייצרי נמצא החלק הדרומי של המטהורן. באתר הצרפתי Alphe D'huez בגובה 2,700 מטר, יש מערה שנחפרה בזמנו על-ידי שני מקומיים וכל שנה מגיעים למקום אמנים-פסלים כדי ליצור תערוכה חדשה שיש לה נושא מרכזי והיא מרהיבה במיוחדותה. מי שלא גולש, יכול להגיע רגלית באמצעות הגונדולה עם סקי פס חד-פעמי למערה ב-23 אירו.

 חופשת חורף: כל הפעילות שלא ידעתם שחופשת סקי יכולה להציע

כתבות נוספות:
 Mooserwirt st anton / צילום: Patrick Saely

המסיבות, המסעדות ואתרי הספא: הסקי הוא רק תירוץ

מיכל רז חיימוביץ'

אוכל / צילום:שאטרסטוק

בחופשת סקי לא עושים דיאטה: מה כדאי להזמין מהתפריט האלפיני

רועי ירושלמי

הרשמו לניוזלטר ישראל 2048
נרשמת בהצלחה לניוזלטר