ישראל 2048
קשישה ומטפלת  / צילום: שלומי יוסף

מספר הקשישים יוכפל בתוך 15 שנה. האם אנחנו מוכנים לכך?

קשישה ומטפלת / צילום: שלומי יוסף
אם לא יחול שינוי משמעותי במשאבים המוזרמים למערכת הבריאות, איכות שירותי הבריאות שמקבלים הקשישים בישראל תיפגע משמעותית ● דעה
11.05.2019 | משה בר סימן טוב

הזדקנות האוכלוסייה היא אחד התהליכים המבורכים שקרו למדינת ישראל. דור המייסדים מגיע לגיל זקנה במדינה שבה אחת ממערכות הבריאות הטובות בעולם. אך אם לא יחול שינוי משמעותי במשאבים המוזרמים למערכת, איכות שירותי הבריאות שמקבלים הקשישים בישראל תיפגע משמעותית. לא נוכל לתת להם את הטיפול הראוי שלו הם זקוקים וזכאים.

מספר הקשישים בישראל צפוי להכפיל את עצמו בתוך פחות מ-15 שנים. אם אנחנו רגילים לגידול נטו במספר בני 75 ומעלה של כ-5,000 בשנה, משנת 2021 הגידול נטו בכל שנה יעמוד על יותר מ-20 אלף ומשנת 2025 יהיה גידול נטו של כ-30 אלף בכל שנה. זהו קצב הזדקנות אוכלוסייה שמדינת ישראל לא ידעה מימיה. הוא מהגבוהים בעולם ומתרחש בבת אחת.

כיום, בני 75 ומעלה הם 5% מהאוכלוסייה אך צורכים כ-30% מהיקף שירותי האשפוז. מה יקרה בעוד 15 שנה, כשהאוכלוסייה הזאת תכפיל את עצמה?

בתי החולים בישראל הם מהצפופים ב-OECD. כדי שלא יהיו צפופים עוד יותר, יש לפתוח יותר מ-350 מיטות אשפוז מדי שנה. לשם השוואה, בבית החולים אסותא-אשדוד, שנפתח לפני שנה וחצי, יש 300 מיטות.


תקציבי קופות החולים בישראל מוצמדים לקצב גידול האוכלוסייה, אך לא מביאים בחשבון את הזדקנותה. אם לא ניתן לקופות את המשאבים הדרושים לטיפול בקשישים, המשמעות תהיה יותר תורים, יותר עומסים וירידה באיכות הטיפול בקשישים ובשאר.

בין השנים 2019-2030 ההשלכות של הזדקנות האוכלוסייה על מערכת הבריאות תקביל לגידול של מיליון איש במדינה (דומה למספר העולים לישראל בשנות ה-90 של המאה הקודמת).

משרד הבריאות מקדם בשנים האחרונות מגוון תוכניות לשיפור הטיפול בקשישים: אשפוז בית; טיפול בדמנציה ומניעת נפילות; טיפול בסוף החיים; ייעוץ רוקחי; ותוכניות שיקום. תוכניות אלה, יחד עם הרפורמה בסיעוד ובטיפולי שיניים שמוביל סגן שר הבריאות, ח"כ הרב יעקב ליצמן, הן המשמעותיות ביותר שנעשו בתחום ההזדקנות מאז הקמת המדינה. אך הן לא מספיקות.

פתיחה של בית חולים והכשרת רופא מומחה בגריאטריה, או אחות מומחית, דורשות שנים רבות. אם לא נשקיע כבר היום את המשאבים הנדרשים, ציבור הקשישים ייפגע באופן משמעותי.

ישראל, שהגיעה להישגים מפוארים בתחומים רבים כל כך, צריכה ויכולה לעשות את קפיצת המדרגה הנדרשת כדי להתמודד עם ברכת הזדקנות האוכלוסייה.

הכותב הוא מנכ"ל משרד הבריאות


כתבות נוספות:
הפגנות רופאים ב-2011 / צילום: איל יצהר

מלחמת הישרדות במיון, של החולים ושל הרופאים

ד"ר ריי ביטון

מסדרון בית חולים / צילום: Shutterstock, Spotmatik Ltd

אין באמת תכנון ארוך טווח במערכת הבריאות הישראלית

עו"ד ד"ר עדי ניב-יגודה

הרשמו לניוזלטר ישראל 2048
נרשמת בהצלחה לניוזלטר