ישראל 2048
רופאים / צילום: שאטרסטוק

דרוש פתרון מערכתי כדי להביא רופאים לצפון

רופאים / צילום: שאטרסטוק
שיעור הרופאים בצפון הוא 2.3 לכל 1,000 איש, לעומת שיעור כפול בתל אביב ● לכולם יש רצון לסייע לסגור את הפער הזה, אך מה שחסר הוא קיומו של גורם מרכזי אחד שיסנכרן בין כולם ● דעה
08.05.2019 | ד"ר סלמאן זרקא

הפריפריה בישראל סובלת ממחסור ברופאים - בכל שלבי הקריירה ובכל סוגי ההתמחויות - והמחסור הזה חריף במיוחד באזור הצפון. שיעור הרופאים בצפון הוא 2.3 לכל 1,000 איש, לעומת שיעור כפול בתל אביב ושיעור של 3.1 רופאים לכל 1,000 איש בדרום.

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן הגדיר את אי-השוויון בבריאות "עוול" והוא פעל עם הנהלת משרדו לצמצם אותו. בבית החולים זיו, למשל, נפתחו בשנים האחרונות מכון הקרנות ומכון סריקות PET CT, לצד שירותים נוספים בתי החולים בסביבה. אך גם עבור השירותים החדשים וגם עבור הקיימים, אנחנו זקוקים לאנשים - לרופאים.

כדי לעודד רופאים לבחור במקצועות במחסור ולעבור לפריפריה, הממשלה וההסתדרות הרפואית הציעו לתת מענקים בהיקף של 300-500 אלף שקל לרופא, בפריסה על פני כחמש שנים. השיטה הזו הצליחה רק באופן חלקי. מאות אלפי שקלים לחמש שנים הם לא סכום מספיק כדי לתמרץ משפחה להעתיק את מגוריה למקום חדש, מעבר שכרוך בעלויות רבות, כולל פיצוי על אובדן השתכרות של בן או בת הזוג (עד למציאת עבודה חדשה).

לפני שבע שנים הוקמה בצפת הפקולטה חדשה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן, במטרה להגדיל את מספר הרופאים בישראל בכלל ובצפון בפרט. היא השיגה את מטרתה הראשונה: מאות רופאים הוכשרו בפקולטה עד היום והשתלבו במערכת הבריאות בישראל. עם זאת, רק שבעה הגיעו להתמחות בזיו. שבעה בלבד.


לאן הולכים כל אותם בוגרים? ל"מדינת תל אביב". רופאים צעירים מהצפון אומרים לי שכסף לבדו לא ישכנע אותם להישאר ולעבוד כאן.

הבאת יותר רופאים לפריפריה בכלל, ולצפון בפרט, היא משימה שדורשת שיתוף הפעולה בין שלל גורמים: בתי החולים, קופות החולים והפקולטה לרפואה בצפת, שכן קידום ההוראה ומחקר עשוי גם הוא למשוך רופאים. השלטון המקומי יכול לסייע ביצירת מעטפת קליטה למשפחות העוברות לפריפריה - במציאת מקום מגורים, קליטת המשפחה במערכת החינוך ומציאת עבודה לבני הזוג.

לכולם יש כוונות טובות ורצון לסייע. מה שחסר הוא קיומו של גורם מרכזי אחד, שיפעל להבאת רופאים לפריפריה, תוך סנכרון בין כלל השחקנים, תכנון אסטרטגי ומעקב רב-שנתי. הממשלה החדשה טרם הוקמה, אך ללא ספק השר שיעמוד בראש המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, שמשרדו כבר עושה בתחום בצפון, יוכל לרכז ולהוביל את הנושא הקריטי הזה. בכך הוא יוכל לתרום לבריאותו של הצפון המיוחד, על רב-התרבותיות שבו.

הכותב הוא מנהל המרכז הרפואי זיו בצפת ונבחר להדליק משואה בטקס יום העצמאות ה-71 לישראל


כתבות נוספות:
מערכת הבריאות / צילום: Shutterstock

לגוון את המערכת הבריאות בעוזרי רופא ולהציב נשים בעמדות מפתח

פרופ' רבקה כרמי

בית חולים איכילוב/  צילום: תמר מצפי

מערכת הבריאות בישראל "סוחבת". אבל מה הלאה?

מיכל אריאלי והילה ויסברג

הרשמו לניוזלטר ישראל 2048
נרשמת בהצלחה לניוזלטר