טסלה / צילום: רויטרס

מנכ"לית ומבעלי קבוצת BBB אהובה תורג'מן בחרה בטסלה

טסלה / צילום: רויטרס

אהובה תורג'מן, מנכ"לית ומבעלי קבוצת BBB , בוחרת באילון מאסק, יזם המכונית החשמלית טסלה, שלא מפסיק לחלום

30.07.2019 | אהובה תורג'מן

בפברואר 2018 שוגר טיל עצום של חברת החלל הפרטית spaceX. פחות מעשר דקות אחרי השיגור, כ-200 ק"מ מעל פני כדור הארץ, נפתחו דלתות אחד התאים בטיל, ומהן הגיחה לחלל החיצון מכונית טסלה אדומה. במושב הנהג של המכונית ישבה בובה בחליפת אסטרונאוט, ומהרדיו ברכב, באמצעות דיסק מיוחד, בקע קולו של דיוויד בואי ששר את להיטו Space Oddity.

הטיל המשוכלל ומכונית הטסלה הם פרי יוזמתו של אילון מאסק, שה"ניו יורק טיימס" הגדיר בעבר כאחד היזמים המצליחים והחשובים בעולם. למחרת השידור המוצלח, התראיין מאסק למגזין הבוקר של רשת CBS, וכשנשאל מדוע החליט לשגר לחלל דווקא את הטסלה, השיב בכנות: "בשביל הכיף".

אהובה תורג'מן / צילום: שלומית ויזנר

מאסק הוא אחת הדמויות המסקרנות בעולם העסקים הבינלאומי. יש הטוענים כי מדובר בסוג של גאון נבואי, שמצליח לשבש תעשיות שלמות, אדם המעז לחלום בגדול ולחתור להצלחות. יש מי שמאשימים אותו בפזיזות, בהבטחות חסרות שחר ואף בשקרים. בעקבות תביעה על הטעיית משקיעיו, הגיע לפשרה בספטמבר שעבר, שבמסגרתה פרש מתפקידו כיו"ר טסלה ושילם קנס של 20 מיליון דולר.

מאסק מאמין בפריצת הדרך בתחבורה שתיווצר באמצעות המכוניות החשמליות והניהוג האוטונומי. מכונית הסדאן החדשנית של החברה, מודל S, הפכה להצלחה מסחררת, זכתה בעשרות פרסים נחשבים ונמכרה במאות אלפי יחידות. מאסק הוא אכן גאון שיווקי, שידע בדיוק כיצד לפתות את קהל היעד העיקרי שלו - גברים בוגרים, אמידים, מאמצי טכנולוגיה וחידושים ואוהדי גאדג'טים. תוך זמן קצר, הפכה טסלה למותג נחשק, פופולרי ואהוב עד מאוד בקרב לקוחותיו.

עם זאת, ובשונה מאחד הערכים הבסיסיים בעסקים, מנציח מאסק את הפער שבין ההבטחות הבומבסטיות ובין המציאות בשטח: בעוד שרוב אנשי העסקים מבטיחים מעט ומפתיעים עם תוצאות גבוהות בהרבה, מתנהל מאסק בדיוק להפך.

התנהלותו של מאסק היא ההגדרה המדויקת למושג "חדשנות משבשת" - מונח המתאר מהלכים חדשניים מסקרנים, המובילים ליצירת שוק חדש ובמשך הזמן מערערים את השוק המסורתי הקיים, הופכים לקטגוריה חדשה ודומיננטית, כזו שמחליפה את הקטגוריה המסורתית. עד כאן נשמע פנטסטי, לא? ההבטחות אכן מדהימות ומרגשות - נגיע למאדים, ניתן למכוניות לנהוג לבד, נפתור את בעיות האנרגיה של העולם.

אך בפועל, וכשאנו חוזרים ונוחתים על הקרקע, עם שלל האתגרים הארציים המאפיינים כל עסק באשר הוא, מתקשה מאסק לפעול בזירת החדשנות התפעולית: כשהוא חשף את טסלה מודל 3, במרץ 2016, קיבלה החברה יותר מחצי מיליון הזמנות, ולאחר שנה מרגע החשיפה, נמסרו ללקוחות 4,000 יחידות בלבד - פחות מ-1% מההזמנות.

החדשנות התפעולית נועדה להעניק מענה ייחודי לאתגרים ולקשיים שחווים ארגונים, וזאת במטרה לייעל את התפקוד השוטף ולהעלות את התפוקה הארגונית. בתנאי המציאות של היום, כאלה המשתנים במהירות שיא, נדרש פתרון חדש, מיידי ומדויק, שיותאם לכל צורך באופן פרטני.

תפקידו של יזם הוא לחלום, כל היום וכל הלילה, על מהלכים, פרויקטים ומוצרים שאנחנו אפילו לא מסוגלים לדמיין. לאורך הדורות נתקלנו באלפי חידושים כאלה, ששיפרו את חיינו, הדהימו אותנו והעניקו לנו השראה. נשאלת השאלה האם היזמות המפעימה, הגאונות השיווקית, אסטרטגיית התקשורת המנצחת - כל אלה אכן יובילו להצלחה אדירה. כנראה שגם, אך כפי שאנו רואים - פחות.

בסופו של דבר, ליבת ההצלחה של יוזמותיו של מאסק, כמו בכל עסק בעולם - קטן, בינוני, גדול וענק; מסעדת המבורגרים, חנות בגדים או מפעל רכבים - מבוססת על מצוינות וחדשנות תפעולית. 

כתבות נוספות:
ביונד מיט. עשתה היסטוריה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הרבה מעבר לבשר

עמיחי קילשטיין

Glossier. עובד ישירות מול הלקוחות - ורק מולם  / צילום: צילום מסך מתוך אינסטגרם

סטורי הצלחה

ניצן לביא