מקדונלד'ס / צילום: שאטרסטוק

מנכ"לית דיסני ישראל תמי לנדסמן בחרה במקדונלד'ס

מקדונלד'ס / צילום: שאטרסטוק
תמי לנדסמן, מנכ"לית דיסני ישראל, מעריכה את הדרך שעשתה מקדונלד'ס, משיפור המזון שנמכר בה ועד לפעילות למען שמירה על האקלים והסביבה
23.07.2019 | תמי לנדסמן

בשנת 2004 עלה לאקרנים הסרט "לאכול בגדול" (Super size me). בסרט, תיעד הבמאי מורגן ספרלוק תיעד את עצמו במשך חודש שלם שבמהלכו אכל אך ורק מנות מרשת המזון המהיר הגדולה בעולם, מקדונלד'ס. התוצאות, כמה לא מפתיע, היו נוראיות. גם לגופו ולבריאותו של הבמאי, שאף עלה חשש לחייו, ובעיקר לתדמיתה של מקדונלד'ס, אשר הגיעה לשפל חסר תקדים ובפרק זמן קצר מאוד.

הסרט "לאכול בגדול" הפך בן-רגע ללהיט, ועד היום יש לו מקום מכובד בעשרת הסרטים התיעודיים המצליחים בהיסטוריה. אך חשוב מכך, הסרט של ספרלוק העלה לדיון את אחת מבעיות הבריאות החמורות באמריקה - השמנה מוגברת והקשר שלה למזון המהיר. מקדונלד'ס הפכה באחת למוקד חצי הרעל, האשמה המרכזית בתופעה.

תמי לנדסמן, מנכ"לית דיסני ישראל / צילום: תמר מצפי, גלובס
 תמי לנדסמן, מנכ"לית דיסני ישראל / צילום: תמר מצפי, גלובס

רשת המזון התגוננה, וגם תקפה את הבמאי - אבל לזכותה ייאמר שגם מיד הסתכלה פנימה והחלה לעבוד על שיפור המזון שנמכר בה. בין היתר השיקה מקדונלד'ס "סלט ירוק טרי", עברה לצלייה על גחלים, החליפה את הטיגון לשמן קנולה, הפחיתה את אחוזי השומן ברטבים, הוסיפה ירקות לארוחות והפחיתה את אחוזי השומן בבשר.

מספר שנים לאחר מכן, טרנד הבריאות קיבל חיזוק משמעותי נוסף בארצות הברית, עם מהפכת הבריאות של מישל אובמה, אשת נשיא ארצות הברית דאז ואחת הנשים החזקות בארץ האפשרויות ובעולם כולו. מקדונלד'ס, הרשת בעלת הקשתות הזהובות, הייתה אז כבר בעיצומו של תהליך שיפור עצמי וכבר נתפסה כאחת ממובילות המהפכה, המוכיחות שאפשר לעשות זאת אחרת.

לאחרונה שוב הוכיחה מקדונלד'ס כי היא משכילה להישאר עם היד על הדופק וכי היא קשובה למגמות ולצורכי הלקוחות. אחרי שהכניסה מנות טבעוניות בסניפיה בכמה מדינות, בשנה שעברה היא הודיעה על כוונתה להפוך לחברת המזון הראשונה שתגדיר לעצמה מטרות מבוססות-מדע על מנת להפחית את פליטת גזי החממה, זאת תוך שיתופי פעולה עם מדענים ובמטרה לתרום את חלקה לשמירה על האקלים והסביבה.
כשזה נוגע למהלך הטבעוני של הדוד מק, לא מדובר פה בחזרה בתשובה טבעונית של רשת בשרית. הקציצה הבשרית, כמו נגיסי העוף, כאן להישאר, לפחות בשנים הקרובות.

יהיה זה גם בטוח לשער כי הרשת לא תהיה זו שתציל את העולם מעצמו ולא היא תפטור את בעיות האקלים, אבל היא כן מוכיחה כאן, שוב - כמו לפני עשור וחצי - שהיא יושבת בתוך עמה ואוזניה מוטות לרצונות הצרכנים וערניות לרחשי הקהל.

באשר למהלך להפחית את גזי החממה, מדובר בצעד גדול יותר של עשייה פעילה למען מטרה גדולה. וכשרשת ענקית, על כל 36 אלף סניפיה שברחבי העולם הפזורים בכ-120 מדינות, מדברת אחריות תאגידית, יש במהלך אמירה גדולה וחשובה. אמירה שכמובן מגיעה עם מעשים, שנועדו לשפר את העולם של כולנו.

מקדונלד'ס למעשה יוצרת כאן תקדימים. כפי שהובילה את מהפכת הבריאות ברשתות המזון המהיר, כך ניתן לצפות שמתחרותיה יבחרו לשלב מנות טבעוניות בתפריט בשלב זה או אחר, וחשוב מכך - לפעול באחריות חברתית וסביבתית, ולקחת חלק פעיל בהפיכת הכדור למקום טוב יותר עבור כולם.

כתבות נוספות:
חבילות של eBay / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

מוכרים בלבד

שאול אולמרט

טוויצ'. תקבל בקרוב את "חותמת הכשרות" של המיינסטרים? / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

משחק קבוצתי

רוברט אנטוקול