דיסני פלוס / צילום: שאטרסטוק

בעלי סינמה סיטי וסרטי יונייטד קינג משה אדרי בחר בדיסני

דיסני פלוס / צילום: שאטרסטוק
משה אדרי, מבעלי סינמה סיטי וסרטי יונייטד קינג, בחר במותג דיסני, שבניגוד לחברות אחרות שלא התעשתו בזמן ונעלמו, השכיל לבצע הערכה מחודשת ולהפוך למעצמה כלל־עולמית
23.07.2019 | משה אדרי

אין אדם או ילד שהשם דיסני זר לו. מדובר באחד מאותם מותגים בודדים, יחידי סגולה, המוכרים בכל העולם, בכל השפות ולכל הגילאים. מתאגידי הבידור והתקשורת הגדולים בעולם עם היקף הכנסות שנתי הנאמד במיליארדי דולרים.

החברה שהוקמה ב-1922 נחשבה אז למשב רוח מרענן, חדשני ופורץ דרך. לא בכדי הפכו הסרטים שלה לקלאסיקות שרלוונטיות גם היום, דוגמת "החתול במגפיים"; "אליס בארץ הפלאות"; "מלך האריות" - שנחשב לסרט האנימציה המצליח ביותר בכל הזמנים; "טרזן", שזכה בפרסי גלובוס הזהב, האוסקר והגראמי; "בת הים הקטנה" שזכה בשני פרסי אוסקר, והיד עוד נטויה.

משה אדרי / צילום: תמר מצפי, גלובס
 משה אדרי / צילום: תמר מצפי, גלובס

אבל ההצלחה המהירה של דיסני פגעה בה. שאננות עסקית לצד הפקות שנכשלו, עזיבות של בכירים והתמודדות מול מתחרים חדשים ונמרצים הובילו אותה צעד אחד לפני השתלטות עוינת של חברת סול סטיינברג.

בשנות ה-80 של המאה ה-20 שינתה דיסני את המדיניות, עברה ניעור משמעותי והקימה זרוע אנימציה לטלוויזיה. החברה שיתפה פעולה עם המפיק סטיבן ספילברג בסרט "מי הפליל את רוג'ר ראביט", שזכה להצלחה מסחררת בקופות וגרף שלושה פרסי אוסקר.
בשנות ה-90 חוותה דיסני תחייה מחודשת עם סרטי מופת כמו "היפה והחיה", "אלאדין" ו"פוקהונטס", והחלה במקביל לבצע רכישות חסרות תקדים של חברות.

החברה רכשה את פיקסאר בשנת 2006 תמורת 7.4 מיליארד דולר; את מעצמת הקומיקס מארוול אנטרטיינמנט בשנת 2009; את לוקאס פילמס, בעלת הזכויות של הסרט "מלחמת הכוכבים" בתמורה לכ-4 מיליארד דולר; והרכישה האחרונה וחסרת התקדים לפני כמה חודשים - קניית אולפני הסרטים והטלוויזיה פוקס בסכום עתק של כ-52.4 מיליארד דולר.

במקביל נחלה החברה הצלחה חסרת תקדים עם תריסר הפארקים שלה ברחבי העולם שאליהם מגיעים מיליוני מבקרים מדי שנה, מכירת מרצ'נדייז במיליארדי דולרים, ודמויות שמשולבות ביצירותיהם של אמני פופ מובילים כמו אנדי וורהול ורוי ליכטנשטיין.

לפני כחודש התבשרנו על מפץ נוסף שדיסני מחוללת עם חשיפת שירות הסטרימינג שלה, דיסני פלוס, שעתיד לעלות לאוויר בנובמבר הקרוב ולהפוך את עולם הסטרימינג הצפוף ממילא למגוון ולתחרותי יותר.

המהלך הוא המשך ישיר של האסטרטגיה שאותה מוביל כבר יותר מעשור בוב איגר, מנכ"ל החברה. דיסני, להבדיל מחברות אחרות שלא התעשתו בזמן ולכן גם נעלמו, היא סמל לתעוזה, לחדשנות ולהתחדשות מתמדת.

אפשר לא לאהוב אותה ולבקר את הפיכתה ל'מפלצת מהאגדות' לאור מדיניות הרכישות האגרסיבית שהיא נוקטת, אך אי-אפשר שלא להעריך את ההערכה המחודשת שביצעה רגעים לפני התרסקות, את הרנסנס שחוותה ואת הפיכתה למעצמה כלל-עולמית.

בעיניי, הגדולה של דיסני נובעת מהיכולת שלה לספר סיפורים, לצד תמהיל מוצלח של נוסטלגיה, שימוש נכון בטכנולוגיה ורצון תמידי להוביל ולחדש.
או כמו שאמר המייסד וולט דיסני: "כל חלומותינו ניתנים להגשמה אם רק יהיה לנו האומץ לשאוף אליהם בהתמדה". 

כתבות נוספות:
הרצאות TED מקוונות / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מנגישים עולמות בשבילך

איציק אברכהן

ספוטיפיי. הצליחה להחזיר את תעשיית המוזיקה לצמיחה ולרווחיות / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

ווין-ווין-ווין

מיכה שרייר