לאן נעלמות הנשים בהייטק
לאן נעלמות הנשים בהייטק / צילום: מתן פורטנוי, גלובס

לאן נעלמות הנשים בהייטק / צילום: מתן פורטנוי, גלובס

לאן נעלמות הנשים בהייטק: מעצמת הסייבר בצה"ל פונה לגברים

שיעור הנשים בתפקידי תכנות בצה"ל עומד על 27% בלבד, ובתפקידי הסייבר רק 17% ● אל"מ יעל גרוסמן, ראש מחלקת עתיד בענף תקשוב, התגייסה לפני כמעט שני עשורים, והתרגלה להיות האישה היחידה בכל שלב שעברה ● היום היא פועלת להעלות את מספר הנשים ביחידות הטכנולוגיות ● צפו בפרק 2 בסדרה
09.03.2020 | יסמין יבלונקו וטליה אלוני

"מגיל צעיר ידעתי שאני רוצה להיות מהנדסת. בכיתה ג' הלכתי לקורס אלקטרוניקה, וכמובן שהייתי הבת היחידה", מספרת אל"מ יעל גרוסמן, ראש מחלקת עתיד בענף תקשוב. גרוסמן התגייסה לפני כ-18 שנה במסגרת תכנית עתודה, ולמדה תואר ראשון בהנדסת אלקטרוניקה, שם הייתה אחת מחמש נשים בלבד בכיתה של כ-120 סטודנטים. בצבא הייתה האישה היחידה מבין 25 צוערים שסיימו את ההשלמה הטכנולוגית הדרושה לתפקיד.

צה"ל הוא אחד מהמקורות המשמעותיים לכוח אדם מוכשר להייטק. לפי רשות החדשנות, 8% מהצעירים שנכנסו לתעשיית ההייטק ב-2018, הגיעו ישירות משירות ביחידות הטכנולוגיות. הקשרים שנוצרים בשירות מלווים יזמים, משקיעים ובכירים בהייטק בישראל לאורך כל הקריירה. לכן, בכל הנוגע לייצוג החסר של נשים בהייטק, יש משמעות גדולה לשיעור הנשים בתפקידים טכנולוגיים בצבא.

לפי נתוני צה"ל, שיעור הנשים בתפקידי תכנות עומד על 27% בלבד, ובתפקידי הסייבר - רק 17%. בצה"ל מודעים למחסור בנשים במקצועות הטכנולוגיים ומפעילים בארבע השנים האחרונות תוכנית בשם "מובילוגיות", שמרוכזת בידי יחידת יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר (יוהל"ם). במסגרת היוזמה קצינות בכירות בתפקידים טכנולוגיים מחיל המודיעין, התקשוב והאוויר מסבירות לתלמידות על תפקידיהן ומעודדות אותן לבחור במגמות טכנולוגיות בתיכון. בשנה האחרונה נערך הפרויקט בעשרה בתי ספר.

הנתונים מראים שיפור מסוים בייצוג הנשים בתפקידים טכנולוגיים בצבא, ובעיקר בתפקידי הסייבר - ב-2015, רק 9% מהמשרתים בתפקידי סייבר היו נשים, שיעור שכמעט הוכפל ב-2019. עם זאת, שיעור הנשים בתפקידי טכנולוגיה עדיין נמוך, ובתפקידי קצונה טכנולוגיים, הוא נע בין 15% ל-21%.


הקצינות והחיילות ביחידות מבינות שאם ירצו לראות שינוי, עליהן להביא אותו. גרוסמן עומדת בראש פרויקט "סייבר גירלז", תוכנית בשיתוף יחידת 8200 ואגף התקשוב. במסגרתה, נפגשות קצינות וחיילות בתפקידים טכנולוגיים עם תלמידות תיכון וחושפות אותן לעולם התוכן הזה דרך הרצאות על סייבר ומדעי הנתונים. מטרת התכנית להעצים קצינות וחיילות כדי להגדיל את מספר הנשים בדרגי הפיקוד בתפקידים טכנולוגיים.

"אין סיבה שטכנולוגיה לא תהיה פתוחה לכל באופן שוויוני", היא אומרת. "זה עניין של הנגשה, מודלים לחיקוי והצגת האופציות. אנחנו רוצים להציג לבנות את חלון ההזדמנויות הזה. זה לא רק לטובת הצבא, יש כאן הסתכלות לאומית. ללימודים אקדמיים במקצועות הטכנולוגיה השפעה ישירה על המשק הישראלי".


כתבות נוספות:
לאן נעלמות הנשים בהייטק / צילום: מתן פורטנוי, גלובס

תחנה 3 - אקדמיה: הסוד שיביא סטודנטיות למדעי המחשב

יסמין יבלונקו וטליה אלוני

לאן נעלמות הנשים בהייטק / צילום: מתן פורטנוי, גלובס

תחנה 4 - חברות הייטק: "השיח בראיונות לא מותאם לנשים"

יסמין יבלונקו וטליה אלוני

הרשמו לניוזלטר נשים בהייטק
נרשמת בהצלחה לניוזלטר