הניצוץ | מהו הניצוץ שלך?
פרופסור מוחמד יונוס / איור: גיל ג'יבלי

פרופסור מוחמד יונוס / איור: גיל ג'יבלי

חתן פרס הנובל שלימד אותי לייצר אימפקט בקהילה בה אני חי

פרופסור מוחמד יונס ייסד מערכת להלוואות זעירות, שסייעה למיליונים בקהילה שלו לצאת ממעגל העוני; בהתאם לחזונו, הבחירה שלנו ברושדי תעשיות מזון היא להשקיע כסף עסקי-חברתי במגזר הערבי, במטרה לסייע לצעירים לבנות לעצמם עתיד כלכלי טוב יותר
26.09.2021

במסגרת תפקידו משמש עארף בשיר כמנהל חטיבת השיווק ומנוע צמיחה ברושדי תעשיות מזון; דור שלישי בעסק משפחתי, אשר בנה מותגי שומשום מובילים ופורצי דרך בשוק הישראלי, הערבי והבין-לאומי. החברה מייצרת בין השאר את מותגי הטחינה והחלבה: אלהלאל בחברה הערבית והרשות הפלשתינאית ובארכה בשוק הישראלי.

עארף בשיר / צילום: Haim Yosef Photographerעארף בשיר / צילום: Haim Yosef Photographer

הדמות: פרופסור מוחמד יונוס

תפקיד: כלכלן וחתן פרס נובל, פיתח את מערכת מהפכנית של מיקרו-קרדיט שעזרה למיליוני אנשים לצאת ממעגל עוני.

הניצוץ: יונוס מוביל ומגשים את חזונו: "עולם ללא עוני". ב-1983 ייסד את "בנק גראמין" (בנק הכפר) בבנגלדש, המבוסס על אמונתו שזכאות לאשראי היא זכות אנושית בסיסית (גם ליזמים שהם עניים מידי בשביל להיות כשירים להלוואות בנק רגילות). תוך רבע מאה, ניצב הבנק כספינת הדגל של רשת בנקים דומים ב-100 מדינות - אשר מאפשרים למיליונים להיחלץ מהעוני על-ידי העצמה כלכלית אישית והלוואות אשראי זעירות.

ציטוט:


"דיברנו על פיתוח כלכלי, על השקעה של מיליארדי דולרים במגוון רחב ביותר של תוכניות כלכליות. יכולתי לראות, שמה שאנשים נזקקו לו באופן מיידי לא היה מיליארדי דולרים... לדולר של צדקה יש חיים חד פעמיים. לעומת זאת דולר עסקי-חברתי יכול להיות מושקע שוב ושוב".

מה למדתי מהדמות: לייצר אימפקט חיובי בקהילה בה אני חי.

יונוס החל את פעילותו הכלכלית ב-1976. הוא ראה אורגי סלים כפריים חיים בדלות מחפירה על אף מיומנותם. בגלל שהם נחשבו לסיכון מבחינת מתן אשראי, אותם בעלי מלאכה נאלצו ללוות כסף בריביות גבוהות כדי לרכוש במבוק ולאחר החזר התשלום למלווים בריבית נותרו ללא רווח. מכספו הפרטי, נתן יונוס הלוואה של 27$ לקבוצת נשים שהחזירו את ההלוואה, ובפעם הראשונה, הצליחו לעשות רווח קטן.

החיבור של מותג אלהלאל עם מסורת הנתינה של הרמדאן

כמה שנים לאחר שיונס החל בפעילותו, נולדה בישראל יוזמה מלאת חזון של אבו רושדי להפיץ את קסם השומשום והניחוח של המטבח הערבי בישראל - ליצור שותפות ישראלית-ערבית, שתעורר את כלכלת אום אל פחם ותספק אפשרויות תעסוקה מגוונות עבור יהודים, מוסלמים ונוצרים.

איברהים בשיר, בנו של אבו רושדי, נשלח ללמוד את סודות ייצור הטחינה בשכם. לאחר שנתיים של עבודה קשה במפעל טחינה מסורתי ולמידה של כל סודות השומשום, הוא חזר והיה שותף להקמת המפעל וניהולו. לראשונה, יוצרה טחינה ערבית אסלית בישראל.


המפעל החל כשותפות עם חברת תלמה ובהמשך עם קונצרן יוניליוור הבינלאומי ומשנת 2004 הפך לחברה עצמאית ומובילה, בבעלות מלאה של משפחת באשיר.

איברהים באשיר, אבי, הינו אדם בעל חזון, אשר הצליח עם הרבה אמונה ונחישות להגשים את חלומו ולייצר מוצרים פורצי דרך שמזינים מיליוני אנשים מידי חודש. ובנוסף, לשמור על האמת הפנימית - לא להיכנע לפרדיגמות ומקובעות ולשאוף לשלמות בעשייה עד הפרט הקטן ביותר.

כעסק מוביל בחברה הערבית, היה חשוב לנו כחברה משפחתית, כאמור, לייצר אימפקט ולהשפיע לטובה על הקהילה בה אנו חיים ופועלים. החברה הערבית בישראל סובלת במשך שנים מאפליה משמעותית בהשקעת משאבים. על-פי דוח העוני של הביטוח הלאומי משנת 2018, כ-45% מהמשפחות בחברה הערבית חיות מתחת לקו העוני (אחת מכל שתי משפחות!!), לעומת 18% מהמשפחות בכלל החברה הישראלית.

זו לא רק בעיה אנושית וחברתית, זו בעיה כלכלית כלל מערכתית. על-פי הערכות, המשק הישראלי סובל מאובדן של 31 מיליארד שקל בשנה לאור חוסר מיצוי הפוטנציאל בחברה הערבית. אלו נתונים מדאיגים ממש.

רושדי תעשיות מזון בחרו להעניק בנדיבות לחברה בה הם חיים, כחלק מערכי המותג וכחלק מהערכים החברתיים-תרבותיים של חודש הרמדאן אשר הינו חודש הנתינה והעזרה לזולת.

מותג אלהלאל של החברה מוביל את שוק הטחינה והחלבה בחברה הערבית. כחברה וכמותג שהינם חלק מהמסורת של החג, היה חשוב לנו גם להוביל פעילות חברתית בעת זו.

בהתאם לחזונו של פרופסור מוחמד יונוס, הבחירה של החברה הייתה להשקיע כסף עסקי-חברתי, במטרה לסייע בתשתיות אשר יעזרו לצעירים ולמשפחות לבנות לעצמם עתיד כלכלי טוב יותר. התרומה לקהילה התבטאה השנה גם בסלי מזון, כדי לסייע במשבר הכלכלי החריף שרק התגבר בתקופת הקורונה וגם ובעיקר לסייע לפרויקטים חברתיים אשר מבקשים להבטיח עתיד טוב יותר לאוכלוסיה.

הפעילות החברתית כונסה תחת מותג חדש: אלהלאל אלח'יר; החלטנו לקצץ באופן משמעותי את תקציב הפרסום לחג הרמאדן ולהפנות את המשאבים לתמיכה בעשרה פרויקטים אשר מהווים השקעה לטווח ארוך בילדים ובנוער של החברה הערבית, כדי לחזק את דור העתיד שלנו. כל הפרויקטים שנבחרו מיועדים לתמיכה בצעירים של החברה הערבית בישראל וברשות הפלסטינית ומאפשרים לצעירים רבים גם היום וגם בעתיד, ליהנות מהתשתיות החברתיות שנוצרו וימשיכו להיווצר גם בשנים הבאות.

כתבות נוספות:

"הניצוץ" — מתחם השראה בו מנהלות ומנהלים מספרים לנו על מקור ההשראה שלהם ומהו "הניצוץ" שהצית בהם את הרעיון לייצר מהלך פורץ דרך.

הניצוץ שלי – ההשראה שהובילה אותי לעשייה פורצת דרך

הסיפורים הנבחרים יפורסמו במתחם "הניצוץ"